Daimler plánuje sdílet soukromá auta. Půjčili byste svůj Mercedes?
Principem programu Car2Go je půjčování benzinových i elektrických Smartů ForTwo na neomezeně dlouhou dobu s předchozí registrací (včetně poplatku) a následnou rezervací po telefonu nebo on-line, platí se za každou minutu používání. Když člověk městské přibližovadlo nepotřebuje, prostě jej odstaví na určeném místě a projede předem vydanou zákaznickou kartou čtečku na čelním skle. Tím pronájem vozítka z jeho strany končí a dává jej k dispozici dalšímu uživateli. Služba funguje 24 hodin denně po celý týden, v České republice však dosud ne. Majitelem floty čtyřkolových prcků i sítě veřejných půjčoven Car2Go je automobilka samotná.
Proč se německý koncert rozhodl zrovna pro maličké smarty, je jasné: všude se vejdou a vynikají mrštností. Případný nákup se do dvoumístného autíčka vejde v pohodě. Pro ty, kteří potřebují víc místa, má k dispozici třeba třídu A s trojcípou hvězdou. Každopádně jde o celkem užitečnou věc.
Jenže u Daimlerů spřádají plány na další, trochu jiný systém. Zapomeňte na nějakou spolujízdu typu Uber. Inspirovali se modelem on-line sdílení ubytování, který nabízí po celém světě kalifornský Airbnb. Takže: auto si pronajmete nikoli od výrobce, nýbrž vám jej poskytne buď patřičná firma, nebo přímo sám soukromý majitel, pouze napojený na příslušnou síť a web. Samozřejmě za úplatu. Cizí osoba může vůz použít, když bude vlastník kupříkladu na dovolené, nebo jej z různých důvodů prostě nepotřebuje. I v době elektronického bankovnictví a platby kartou se předpokládá, že privátní osobě se bude platit předem hotově, převody přece jen chvilku trvají...
Zkušební program má být spuštěn nejen v USA, konkrétně v San Franciscu, ale také některých místech Německa, takže si ho může otestovat i našinec bez toho, aby letěl daleko na západ. Skutečnost oznámil sám šéf koncernu Dieter Zetsche na autosalonu v Paříži.
Daimler vidí „car-sharing“ jako jeden ze čtyř pilířů budoucí mobility - spolu s konektivitou, výše zmíněným elektrickým pohonem a schopností samostatné jízdy. Všechno půjde spolu ruku v ruce. Soukromá auta jsou totiž využívána v průměru málo, mnohdy jen pro krátké denní cesty. Možnost jízdy „bez řidiče“ by je tak mohla dostat do provozu v mnohem větší míře. I když si to možná nepřipouštíme, v husté městské vřavě je tahle moderní technika leckdy výhodnější, pokud tedy funguje správně. V metropoli nad Seinou představil Mercedes-Benz mimo jiné první koncept „sub-brandu“ EQ, ale jde o větší SUV, nikoli mikrovozítko, případně model nižší střední třídy.
V Kalifornii se Němci spojili se společností Getaround, která peer-to-peer sdílení aut už nabízí. Samozřejmě potřebují podobný hardware jako ta v Car2Go, dovnitř se člověk dostane za pomoci smartphonu. Cena? Základ stojí pět dolarů, tedy zhruba 120 korun na hodinu, nechybí pojištění a komplexní asistence, co kdyby náhodou. A lidský faktor s ohledem na bezpečnost? Zájemci procházejí samozřejmě patřičnou lustrací, zda nemají nějaký ten řidičský vroubek.