Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler plánuje sdílet soukromá auta. Půjčili byste svůj Mercedes?

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Daimler už osm let provozuje veřejné půjčovny aut Car2Go. Nyní chce vyzkoušet novinku inspirovanou úplně jiným oborem: ubytovacími službami.

Principem programu Car2Go je půjčování benzinových i elektrických Smartů ForTwo na neomezeně dlouhou dobu s předchozí registrací (včetně poplatku) a následnou rezervací po telefonu nebo on-line, platí se za každou minutu používání. Když člověk městské přibližovadlo nepotřebuje, prostě jej odstaví na určeném místě a projede předem vydanou zákaznickou kartou čtečku na čelním skle. Tím pronájem vozítka z jeho strany končí a dává jej k dispozici dalšímu uživateli. Služba funguje 24 hodin denně po celý týden, v České republice však dosud ne. Majitelem floty čtyřkolových prcků i sítě veřejných půjčoven Car2Go je automobilka samotná.

Proč se německý koncert rozhodl zrovna pro maličké smarty, je jasné: všude se vejdou a vynikají mrštností. Případný nákup se do dvoumístného autíčka vejde v pohodě. Pro ty, kteří potřebují víc místa, má k dispozici třeba třídu A s trojcípou hvězdou. Každopádně jde o celkem užitečnou věc.

Jenže u Daimlerů spřádají plány na další, trochu jiný systém. Zapomeňte na nějakou spolujízdu typu Uber. Inspirovali se modelem on-line sdílení ubytování, který nabízí po celém světě kalifornský Airbnb. Takže: auto si pronajmete nikoli od výrobce, nýbrž vám jej poskytne buď patřičná firma, nebo přímo sám soukromý majitel, pouze napojený na příslušnou síť a web. Samozřejmě za úplatu. Cizí osoba může vůz použít, když bude vlastník kupříkladu na dovolené, nebo jej z různých důvodů prostě nepotřebuje. I v době elektronického bankovnictví a platby kartou se předpokládá, že privátní osobě se bude platit předem hotově, převody přece jen chvilku trvají...

Zkušební program má být spuštěn nejen v USA, konkrétně v San Franciscu, ale také některých místech Německa, takže si ho může otestovat i našinec bez toho, aby letěl daleko na západ. Skutečnost oznámil sám šéf koncernu Dieter Zetsche na autosalonu v Paříži.

Daimler vidí „car-sharing“ jako jeden ze čtyř pilířů budoucí mobility - spolu s konektivitou, výše zmíněným elektrickým pohonem a schopností samostatné jízdy. Všechno půjde spolu ruku v ruce. Soukromá auta jsou totiž využívána v průměru málo, mnohdy jen pro krátké denní cesty. Možnost jízdy „bez řidiče“ by je tak mohla dostat do provozu v mnohem větší míře. I když si to možná nepřipouštíme, v husté městské vřavě je tahle moderní technika leckdy výhodnější, pokud tedy funguje správně. V metropoli nad Seinou představil Mercedes-Benz mimo jiné první koncept „sub-brandu“ EQ, ale jde o větší SUV, nikoli mikrovozítko, případně model nižší střední třídy.

V Kalifornii se Němci spojili se společností Getaround, která peer-to-peer sdílení aut už nabízí. Samozřejmě potřebují podobný hardware jako ta v Car2Go, dovnitř se člověk dostane za pomoci smartphonu. Cena? Základ stojí pět dolarů, tedy zhruba 120 korun na hodinu, nechybí pojištění a komplexní asistence, co kdyby náhodou. A lidský faktor s ohledem na bezpečnost? Zájemci procházejí samozřejmě patřičnou lustrací, zda nemají nějaký ten řidičský vroubek.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
18. 10. 2016 06:20
Turo
V USA na stejném principu poměrně úspěšně funguje služba Turo.com. Soukromé osoby nabízejí svá auta, jako na Airbnb lidé nabízejí své byty. Funguje to jednoduše, zadáte lokalitu, datum a objednáte si auto, které se vám líbí. U každého auta vidíte, kolikrát už bylo půjčeno a můžete si přečíst, jak byli zákazníci spokojeni. Ve velkých městech seženete všechno, od starých křápů za pár dolarů po luxusní auta za stovky na den. Každý majitel má přesně stanovené podmínky ohledně přistavení auta, poplatků za dovoz, příslušenství, denní nájezd mil v ceně a příplatek za míli nad limit... Vypadá to, že někteří lidé tam mají auta vyloženě kvůli pronájmu, někdo tam dá auto jen občas, když ví, že ho nepotřebuje. Narazil jsem na tu stránku nedávno, takže jsem to ještě nevyužil, ale určitě to zkusím. Jsou auta, která bych si nekoupil pro dlouhodobé užívání, ale rád bych se v nich projel.
Avatar - Jenik3
17. 10. 2016 16:55
Re: ANO!
Taxi mi přijde jako dobrá alternativa. Nemusím auto vlastnit a doveze mne, kam je třeba (ve městě). Nevím, za kolik jezdí taxi mimo město nebo delší trasy, ale cenu lze zcela jistě domluvit.
Kolik stojí vlastnictví a provoz auta přepočteno na km?
Avatar - twistedTSD
17. 10. 2016 16:44
Hehe
Auto jsem za 2 roky párkrát půjčil dvěma osobám blízkým a pokaždé jsem na něj čekal u okna jak pejsek...nechat nějaké nemohlo, aby mi ho huntovalo a zprasilo vypucovaný interiér? Tak určitě... :-)
17. 10. 2016 16:23
Re: ANO!
To není jen o moderních autech, tak to prostě je. Mechanika má ráda častý, rozumný (tedy ne přetěžování) provoz. O interiéru tohle však platit nebude a lidé se často k cizímu nechovají nejlépe.
17. 10. 2016 13:07
Re: ANO!
Už vidím jak Skandinávec půjčuje s radostí svoji S-Klasse nějakému migrantovi >:D