Car2Go: Vyzkoušeli jsme, jak funguje sdílení aut
Zní to jako krásná myšlenka, používat automobil jenom když potřebujete, ale běžně se nestarat kam zaparkujete přes noc, jestli máte zaplacené pojištění či silniční daň, nebo dokonce neřešit palivo. Na české poměry to vypadá jako utopie, přesto takový systém úspěšně funguje v několika desítkách měst po celém světě.
A nyní možná namítnete, že sdílení automobilů máme i v Praze, což je pravda. Jenže u něj musíte automobily vracet na předem určená místa. Systém Car2Go má však tu nespornou výhodu, že když si vypůjčíte auto, můžete jej zanechat kdekoliv v předem vytyčené oblasti, která zahrnuje v podstatě celé město a často i okolní města. Pokud tedy chcete jet večer na párty do klubu, jednoduše si vezmete nejbližší auto a necháte jej v cílové destinaci.
A jak daný systém funguje třeba ve Stuttgartu? Naleznete tam přes 500 elektrických Smartů, které jsou rozesety po městě tak, že do pěti minut vždycky k nějakému dojdete. Jejich polohu, stav akumulátorů i čistotu zvenku či zevnitř uvidíte na mobilní aplikaci či na počítači. Pokud s nimi chcete jezdit, musíte se registrovat na pobočce Car2Go, což stojí 19 eur. Auta v ulicích jsou pak volně otevřená, pro jejich nastartování ovšem musíte mít zákaznickou kartu a zadat na displeji svůj kód. Pak se vás automobil zeptá, jak byste ohodnotili jeho čistotu a stav. Poté již můžete vyrazit.
Samozřejmě pokud byste si v aplikaci vyhlídli auto blízko vás, je zde možnost rezervace na půl hodiny. Můžete však kupříkladu normálně jít po ulici, najednou začne pršet, a tak nasednete do nejbližšího Smartu a odjedete. Jednoduché jako facka. Přitom platíte pouze za minutu ve voze, a to 0,29 eur, tedy v přepočtu asi 8 korun. Nezajímá vás nic víc. V autě jsou totiž další dvě karty, jedna pro vjezd do větších parkovacích domů či podzemních garáží, druhá na dobíjení, respektive tankování, a to pro města, kde jezdí Smarty se spalovacími motory. Pokud má auto málo elektrické energie, požádá vás, jestli jej dojedete nabít. Ve Stuttgartu je přibližně 200 dobíjecích stanic, není to tedy nic složitého, a pokud to uděláte, dostanete 20 minut jízdy zdarma. Vy tedy reálně platíte jenom poplatek za registraci a pak částku za dobu řízení, to je všechno. Automobil můžete ve Stuttgartu zaparkovat v podstatě kdekoliv, kde jsou běžná parkovací místa. Navíc Smarty zde mohou stát kolmo k silnici, čímž ušetří drahocenné místo.
Společnost Car2Go vlastněná Daimlerem říká, že jejich záměrem není nahradit osobní automobilovou dopravu, ale nabízejí novou alternativu, která je sice dražší než MHD, ale zase výrazně levnější než taxi. Lidé totiž v přeplněných městech začínají myslet jinak - již zvažují, jestli pojedou do centra autem, protože budou platit velké poplatky nejen za parkování. Běžné automobily se pravděpodobně budou používat zejména na mimoměstské cesty.
Je čas vyzkoušet si všechno na vlastní kůži. Vycházíme z centrály Car2Go a na tabletu vidíme, že v okolních ulicích se nachází hned několik elektrických Smartů. Vybíráme si tedy jeden z vozů, který je podle údajů čistý zvenku i zevnitř a akumulátory mají ještě 84 % kapacity a vydáváme se k němu. Je odemčený, usedáme tedy dovnitř, vkládáme kartu do zdířky nad navigací a vyplňujeme krátké vstupní hodnocení auta. Poté již startujeme. Smart se tiše rozjíždí. Uvnitř působí mnohem větším dojmem než zvenku, brzy si na auto zvyknete. Do městského provozu se tichý dvousedadlový vůz hodí perfektně, navíc má i velmi dobrou akceleraci v městských rychlostech. Projíždíme Stuttgartem a všechno jde hladce. Děláme si menší okruh a po deseti minutách jízdy se vracíme zpět k dobíjecí stanici. Za tuto jízdu bychom zaplatili 2,9 eur, tedy necelých 80 Kč. To není na německé poměry mnoho, zejména když i v odpoledním provozu za tuto dobu najezdíte asi tři kilometry. Co teprve v době, kdy není aut v ulicích tolik.
Vraťme se tedy k otázce z úvodu – hodil by se tento systém také Praze? Podle našeho názoru zcela jistě. Ostatně Car2Go již delší dobu jedná o možnosti vstoupit i na český trh. Pro úspěšné použití konceptu v srdci Evropy je však potřeba nejen vstřícný postoj pražského magistrátu, ale rovněž vhodná infrastruktura včetně dostatečného množství volných parkovacích míst a v neposlední řadě i zájem zákazníků. Propracovaný systém sdílení automobilů nyní dobře funguje například v Miláně, kde má již 50.000 zákazníků. Bohužel český zákazník zatím nemá možnost využívat tato auta, to mohou jen lidé bydlící v zemích, kde Car2Go funguje.
Je tohle budoucnost dopravy ve městě? Těžko říci, zdá se však, že na některých místech světa sdílení automobilů funguje. Navíc Smarty pomocí dalších aplikací můžete kombinovat s jinými dopravními prostředky tak, aby cesta byla rychlá a levná. Nově se také v Německu testuje sdílení pětimístných aut i na cesty mezi městy. Zdá se tedy, že tato služba ještě zažije svůj boom, možná i v Praze.