Detlef Wittig o hospodaření, produktech a plánech automobilky Škoda Auto
Na kongresu Automotive News Europe v Praze si německý časopis auto motor und sport k rozhovoru pozval předsedu představenstva automobilky Škoda Auto Detlefa Wittiga. První část rozhovoru byla čistě ekonomická a soustředila se na oblast výnosu kapitálu, tedy zúročení vloženého kapitálu. V roce 2006 činil tento výnos v případě mladoboleslavské automobilky 17,5 % a podle Wittiga chce automobilka toto číslo rozhodně zvýšit. Během následujících tří let by se tak měl kapitálový výnos dostat až na 20 %. Škoda chce výnosnost zvyšovat zejména úsporami nákladů, a to jak nákladů na výrobek, tak nákladů v oblasti výrobních postupů. V uplynulých třech letech dokázala Škoda různé náklady snížit v rozmezí od 5 do 10 procent. V následujících pěti letech by měly náklady klesnout o dalších minimálně 5 procent. Roční nárůst produktivity ve výši 4 až 5 % z minulých let by ráda Škoda zachovala také minimálně v následujících dvou letech.
Druhá část rozhovoru se týkala produktů automobilky Škoda. Podle Wittiga se Škoda Auto nechce zaměřovat na růst produkce pouze „vyplňováním mezer na trhu“, ale také na automobily, které dosáhnou velkého objemu výroby a prodeje. V této souvislosti zmínil model, který bude menší než Fabia, a s nímž chce Škoda uspět zejména na rychle rostoucích trzích, jako je Indie, Čína a Rusko. Model je stále ve fázi projektu a podle Wittiga potrvá jeho uveden na trh zhruba ještě tři roky. Je nutné proto raději počítat s tím, že na trh tento model přijde až začátkem příští dekády. Avšak model Yeti přijde na trh už v roce 2009. Co se modelu Joyster týká, tam zatím nedošlo k žádnému konečnému rozhodnutí.
Ve třetí části rozhovoru přišly na řadu otázky výroby a prodeje na zahraničních trzích. Podle Wittiga zatím Škoda o dalších výrobních továrnách neuvažuje. Uvažovalo se o možnosti výroby v Íránu, avšak tato varianta byla s ohledem na nepříznivé politické klima v zemi prozatím odložena. V květnu se však již spustila výroba Octavií v Číně, v polovině roku 2008 pak začne také výroba Superbů. Na konci tohoto roku by měla Škoda v Číně disponovat prodejní sítí čítající 80 prodejců. Ve střednědobém horizontu se počítá se 150 prodejci, přičemž prodejní síť by se měla postupně stále rozšiřovat. V Rusku začne podle Wittiga montáž Octavií v říjnu tohoto roku, přičemž až do poloviny roku 2009 půjde o sníženou produkci, která počítá s výrobou 30 tisíc vozů Octavia, Polo a Jetta. V polovině roku 2009 se po dokončení karosárny a lakovny rozběhne výroba naplno. Počítá se s roční výrobou 145 tisíc vozů značek Volkswagen a Škoda. V Rusku má Škoda Auto v současnosti 45 prodejců, kteří budou do roku 2010 rozšířeni o dalších 35. Na třetím významném rychle rostoucím trhu v Indii by mělo být letos vyrobeno 20 tisíc Octavií a Superbů. Ke konci roku se začne rovněž s výrobou Fabií, a tak by se mělo příští rok v Indii vyrobit 30 až 40 tisíc vozů značky Škoda. Se vstupem na čtvrtý významný rychle rostoucí trh, kterým je Brazílie, automobilka nepočítá.