Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar

Rallye Dakar – světový offroad vytrvalostní závod

Rallye Dakar je nejslavnější vytrvalostní závod na světě. Nadále nese jméno Rallye Dakar, a to přestože už v Dakaru dávno nekončí. V minulých letech se jelo v Jižní Americe, od roku 2020 se Dakar přesunul do Saúdské Arábie

První ročník se konal v roce 1979, tehdy se jelo z Paříže do Dakaru. Od té doby se závod konal každý rok, kromě roku 2008, kdy byl zrušen kvůli teroristickým útokům v Mauritánii. Tradici založil Thierry Sabine. Ten se během pouštního závodu na tři dny ztratil a díky tomu ho napadlo uspořádat závod vlastní, vedený Afrikou. Sabine zemřel na Rallye Dakar při pádu vrtulníku během ročníku 1986.

Zatímco klasické rallye se obvykle odehrává na běžných komunikacích, Rallye Dakar je více offroadový závod s důrazem na vytrvalost, čemuž jsou uzpůsobené i vozy. Terén Rallye Dakar bývá velmi rozmanitý a nechybí v něm ani oblasti písečných dun nebo skalnaté kaňony.

Na Rallye Dakar se jezdí v několika kategoriích. Motocykly, čtyřkolky, automobily a kamiony doplnily také buginy (SxS). Účastní se široká škála značek, z těch českých Tatra. Slavná byla éra Karla Lopraise, šestinásobného vítěze Dakaru v kategorii kamionů. V posledních letech vozy Tatra nasazuje na Dakaru tým Buggyra. Závodu se v posledních letech pravidelně účastní též Martin Macík mladší nebo Martin Prokop.

Dakar 2024

Dakar 2023

Dakar 2022

Dakar 2021

Dakar 2020

Dakar 2019

Dakar 2018

Dakar 2017

Dakar 2016

Zpět na článek

DAF Turbotwin: Dvoumotorová nákladní bestie předjížděla na Dakaru osobáky, zastavila ji však tragédie

7 komentářů

Avatar - Anonym
Anonym
hrozně sem jim fandil, byl to velký nadšenec, srdcař, dával do toho vše, sám si ty auta stavěl s týmem lidí, škoda té nehody, mohl se zapsat do historie. TurboTwin byl naprostá pecka, Vatanen tenkrát prskal vzteky když ho s tím předjel.

Mistrovské dílo a perfektní řidič. :yes:
msifa
TurboTwin byl sice pěkné a rychlé auto, ale bohužel tomu výkonu zcela neodpovídala kvalita a úroveň podvozku/pérování. Takže bylo jen otázkou času, kdy přijde velká nehoda.
Dnešní dakarské kamiony sice mají srovnatelný výkon, ale podvozkově jsou úplně někde jinde - o světelný rok dále.
Avatar - Anonym
Anonym
DeRooy s tím problémy neměl to uřídit, asi měl jednak štěstí a jednak byl lepší a zkušenější řidič.
msifa
Cca pět - šest let dozadu vytáhli Turbotwina na terénní okruh v rámci Preprologu (představení holandských jezdců před dakarem. Krátce ho řídil mladý deRooy a pak v rozhovoru říkal, že to má příšerné jízdní vlastnosti v porovnání se současnou technikou.
Je pravda, že tekrát to byl starý deRooy shopný uřídit, ale muselo se jet hodně stylem: Rovina - tak jedu co to dá, zatáčky nerovnosti - zpomalím a jedu jako normální naklaďák a znovu rovina - tak jedu co to dá......
webpaja
Ty jsi byl u toho, když Vatanena DAF předjel?
Miroslav Holík
Na to člověk nemusí být u toho, článků když se blížil start Dakaru o tomhle monstru bylo i tady tolik 😉 že minimálně v jednom to i bylo psáno, že se Vatanen v cíli té etapy,kde byl Turbotwinem předjet rozčiloval.Peugeot žil v tom, že jejich 405 t16 je neporazitelná a ejhle na rovině jí nařeže 11 tunové monstrum 😁
Avatar - Anonym
Anonym
To je obecně známý fakt, že Vatanen po dojezdu etapy soptil, jak je možný že ho předjel nákladák a byl prej strašně naštvanej. Stačí si to dohledat.