Dakar 2022
Rallye Dakar 2022
Na rok 2022 je naplánovaný už 44. ročník slavné vytrvalostní soutěže Rallye Dakar. Opět se jede v tradičním lednovém termínu, konkrétně od 2. ledna do 14. ledna. Také v roce 2022 jsou součástí trasy výhradně etapy v Saúdské Arábii.
Pořadatelé soutěže se před ročníkem 2020 dohodli s vládou Saúdské Arábie, že se minimálně následujících pět ročníků pojede v této zemi. Dohoda počítá se startem a cílem v Saúdské Arábii, samotné etapy se však mohou konat i v okolních zemích. V minulosti pořadatelé jednali o možnosti závodit také v Egyptě, Jordánsku nebo Spojených arabských emirátech. Na takovou možnost ale v rámci Dakaru 2022 nedojde. I tak má být trasa rallye Dakar 2022 jiná než v minulých ročnících. Z 80 % má být zcela nová!
Stejně jako v roce 2021 závodní pole opět doplní také historické speciály, v rámci kategorie Rallye Dakar Classic, vypsané pro vozidla před rokem 2000. Tentokrát jí pojede na 150 jezdců, včetně Čechů.
Arabský poloostrov je pro Dakar už třetím místem konání. První ročník v roce 1979 se stejně jako ty následující konaly v Africe. Zhoršující se bezpečnostní situace na černém kontinentu a dokonce zrušení ročníku 2008 však přinutila organizátory přesunout soutěž od roku 2009 do Jižní Ameriky. Klesající se divácký zájem i zájem vlád o pořádání pak znamenal, že se Rallye Dakar od roku 2020 přesunula na Arabský poloostrov.
Tak snad dojedou s menší ztrátou na vítěze než celý den.
A já píšu😒br /> "...S hydraulickou ruční brzdou co ...dokáže rekuperovat energii stejně jako klasické brzdy..."
(tedy zřejmě vůbec)
Vidím tam jen jiný slovosled, význam stejný
Ovšem jestli se tom vyznáš víc, pouč nás prosím na jakém principu probíhá rekuperace😒br /> - při brzdění klasickýma brzdama
- při brzdění hydraulickou ruční brzdou
To můžeš klidně napsat, že toto Audi rekuperuje i při stahování okýnka.
Poloha akcekerátoru je pro rekuperaci zde zřejmě rozhodující. U běžného hybridu - lépe EV s prodlužovačem - to bude asi trochu jinak. Tohle Audi je ale závodní speciál. Nebude zde žádoucí, aby se odpojila trakce při jakékoliv aktivaci brzd provozních nebo té ruční a přepnul se režim do módu rekuperace. Třeba jen na několik sec nebo jen na pouhý zlomek vteřiny. To by ta závodní jízda byla asi pěkná pakárna.
Toliko k tomu "Cože?".
Samozřejmě je otázka jestli vůbec v tom autě jsou klasické brzdy, když mluví o brake-by-wire
A pokud elektromobil rekuperuje, určitě to nedělá klasickými brzdami, ale generátorovým režimem elektromotorů.
https😐/www.carscoops.com/…tron-Dakar-1.jpg
Pochybuji, že tohle budou brake-by-wire.
nicméně ve finále auto brzdí klasická hydraulika s kotoučema
Ale technika je to pěkná ...
Vlastní význam pro ostrý závodní mód, podle mě, jak rekuperace, tak i to brake-by-wire, zanedbatelný. Pouze PR. Nějaký význam by to mohlo mít možná při nějakých přejezdech ve volnějším tempu, pokud tam něco takového vůbec bude.
Možná tohle využívají i některé běžné elektromobily, nezkoumal jsem to podrobněji
Já bych typoval samostatné nezávislé kotoučovky a samostatnou nezávislou ruční. Ostatní doplňkové rekuperační brzdění jen akceleračním pedálem, plus třeba s možností přepínat několik úrovní. Ale pouze moje domněnka.
A nevím jak funguje plynování zároveň s brzdama při pohonu všech kol. Má to vůbec nějaký význam a efekt ?