Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2022

Rallye Dakar 2022

Na rok 2022 je naplánovaný už 44. ročník slavné vytrvalostní soutěže Rallye Dakar. Opět se jede v tradičním lednovém termínu, konkrétně od 2. ledna do 14. ledna. Také v roce 2022 jsou součástí trasy výhradně etapy v Saúdské Arábii.

Pořadatelé soutěže se před ročníkem 2020 dohodli s vládou Saúdské Arábie, že se minimálně následujících pět ročníků pojede v této zemi. Dohoda počítá se startem a cílem v Saúdské Arábii, samotné etapy se však mohou konat i v okolních zemích. V minulosti pořadatelé jednali o možnosti závodit také v Egyptě, Jordánsku nebo Spojených arabských emirátech. Na takovou možnost ale v rámci Dakaru 2022 nedojde. I tak má být trasa rallye Dakar 2022 jiná než v minulých ročnících. Z 80 % má být zcela nová!

Stejně jako v roce 2021 závodní pole opět doplní také historické speciály, v rámci kategorie Rallye Dakar Classic, vypsané pro vozidla před rokem 2000. Tentokrát jí pojede na 150 jezdců, včetně Čechů

Arabský poloostrov je pro Dakar už třetím místem konání. První ročník v roce 1979 se stejně jako ty následující konaly v Africe. Zhoršující se bezpečnostní situace na černém kontinentu a dokonce zrušení ročníku 2008 však přinutila organizátory přesunout soutěž od roku 2009 do Jižní Ameriky. Klesající se divácký zájem i zájem vlád o pořádání pak znamenal, že se Rallye Dakar od roku 2020 přesunula na Arabský poloostrov.

Zpět na článek

Audi odhalilo komplexní interiér dakarského elektromobilu RS Q e-tron

23 komentářů

gil54
...jak má být. Dva elektromotory, jeden turbo dvoulitr, MGU, 370 kg baterie, 295 litrů nádrž s benzínem, jedna výhoda vedle druhé. 😄

Tak snad dojedou s menší ztrátou na vítěze než celý den.
Othello
Neviděl bych to tak černě. S hydraulickou ruční brzdou co "...dokáže rekuperovat energii stejně jako klasické brzdy..." (tedy zřejmě vůbec) nemůžou přece nevyhrát 😄
gil54
Ano. Rekuperace prostřednictvím hydraulické ruční brzdy patří přece k základním konstrukčním kamenům každého pořádného EV. 😄
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Nicméně v článku je napsáno něco úplně jiného, než jak to ty neuměle cituješ 😉 😁
Othello
Skutečně ? Tak ocituju z článku😒br /> "...hliníková páka hydraulické ruční brzdy, která stejně jako klasické brzdy dokáže rekuperovat energii a využít ji tak pro dobíjení baterií..."

A já píšu😒br /> "...S hydraulickou ruční brzdou co ...dokáže rekuperovat energii stejně jako klasické brzdy..."
(tedy zřejmě vůbec)

Vidím tam jen jiný slovosled, význam stejný

Ovšem jestli se tom vyznáš víc, pouč nás prosím na jakém principu probíhá rekuperace😒br /> - při brzdění klasickýma brzdama
- při brzdění hydraulickou ruční brzdou
gil54
...a navíc, pokud já vím, tak taková hydraulická ruční brzda se používá pouze k zablokování zadních kol a utržení zadku, aby se eliminoval efekt nedotáčivosti při náletu do zatáčky. O nějaké rekuperaci v této souvislosti může napsat jen absolutní diletant.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Jiný slovosled tomu právě dává trochu jiný význam (zvláště s tím tvým dovětkem "tedy zřejmě vůbec"). Správný význam sdělení je: Při brždění klasickými brzdami toto Audi i rekuperuje, při brždění ruční brzdou (pro někoho kupodivu) také rekuperuje 😄
gil54
To je ale čistá demagogie, protože možnost rekuperace jaksi souvisí s polohou pedálu akcelerátoru a ne pedálu brzdy nebo páky ruční brzdy.

To můžeš klidně napsat, že toto Audi rekuperuje i při stahování okýnka.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Cože? Snad všechny hybridy a elektromobily při sešlápnutí brzdy brzdí napřed rekuperací a až potom brzdami... (a ano, rekuperují i po pouhém ubrání plynu)
gil54
Myslíš, že tohle se bude chovat jako obyčejný hybrid nebo EV? Že nepůjde jet pod plynem a před zatáčkou zároveň šlápnout na brzdu nebo zatáhnout za ručku ?

Poloha akcekerátoru je pro rekuperaci zde zřejmě rozhodující. U běžného hybridu - lépe EV s prodlužovačem - to bude asi trochu jinak. Tohle Audi je ale závodní speciál. Nebude zde žádoucí, aby se odpojila trakce při jakékoliv aktivaci brzd provozních nebo té ruční a přepnul se režim do módu rekuperace. Třeba jen na několik sec nebo jen na pouhý zlomek vteřiny. To by ta závodní jízda byla asi pěkná pakárna.

Toliko k tomu "Cože?".
Othello
Takže bych to shrnul takto. Moje trochu jízlivá citace dost věrně kopírovala formulaci uvedenou v článku a ta byla zjevně chybná. Protože klasické brzdy rekuperovat neumí - a klasikou v případě brzd opravdu rozumím hydromechanické kotoučovky nebo bubny.
Samozřejmě je otázka jestli vůbec v tom autě jsou klasické brzdy, když mluví o brake-by-wire

A pokud elektromobil rekuperuje, určitě to nedělá klasickými brzdami, ale generátorovým režimem elektromotorů.
gil54
No, tak ohledně provozních brzd - ty to má takovýhle😒br />https😐/www.carscoops.com/…tron-Dakar-9.jpg
https😐/www.carscoops.com/…tron-Dakar-1.jpg
Pochybuji, že tohle budou brake-by-wire.
Othello
Aha, třeba tam nějaké brake-by-wire je jako nějaký mezistupeň v ovládání,
nicméně ve finále auto brzdí klasická hydraulika s kotoučema

Ale technika je to pěkná ...
gil54
Jistě to nějakou tu rekuperaci mít bude a v rámci propagačních plků i něco, o čem se vzdáleně, hodně vzdáleně, dá snad hovořit jako o brake-by-wire.

Vlastní význam pro ostrý závodní mód, podle mě, jak rekuperace, tak i to brake-by-wire, zanedbatelný. Pouze PR. Nějaký význam by to mohlo mít možná při nějakých přejezdech ve volnějším tempu, pokud tam něco takového vůbec bude.
Othello
Dovedu si představit brake-by-wire systém, který reaguje na sešlápnutí pedálu brzdy a sám přerozděluje požadovaný brzdný účinek mezi kotouče a elektromotory. Tj. pokud to stačí brzdí jen generátory, pokud nestačí přidají se i kotouče. Ale vše se ovládá jediným pedálem brzdy + nastavením software

Možná tohle využívají i některé běžné elektromobily, nezkoumal jsem to podrobněji
gil54
Těžko říct. Teoreticky je to možné, ale asi náročné na odladění pro jednoznačný přesný účinek v závodním režimu, zvlášť když do těch brzd je potřeba někdy ještě plynovat.
Já bych typoval samostatné nezávislé kotoučovky a samostatnou nezávislou ruční. Ostatní doplňkové rekuperační brzdění jen akceleračním pedálem, plus třeba s možností přepínat několik úrovní. Ale pouze moje domněnka.
Othello
Myslím že právě v závodním režimu je výhodou brzdění jediným pedálem. Pak je exaktně jeden na plyn, druhý pro brzdu

A nevím jak funguje plynování zároveň s brzdama při pohonu všech kol. Má to vůbec nějaký význam a efekt ?
gil54
Nevím, nejsem závodník. Myslím ale, že plyn do brzd se v závodech používá i u 4x4, dá se tím regulovat - ovlivnit zatížení jednotlivých náprav a tím měnit chování auta při průjezdu zatáčkou.
Othello
moc logiku to nemá ale třeba to fakt nějak funguje
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Elektrických 500 kW nepojede špatně, žádná převodovka, žádný středový diferenciál, nemá se tam moc co rozbít. Pokud je minimální hmotnost aut na Dakaru 2000 kg, tak by se do toho i s 370 kg baterie mohli vejít. Navíc těžiště je umístěné asi dost ideálně. Myslím, že vědí, co dělají, uříznout si ostudu jistě nepotřebují...
Othello
Nevím jestli zrovna středový diferenciál je tak kriticky zranitelná komponenta, ale i když se nepoužije, pořád tam zůstávají ještě dva diferenciály nápravové
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Taky se trochu divím, že nepoužili 4 elektromotory, ale asi holt brali osvědčené věci, co mají na skladě z Formule E.
Othello
Ve výsledku asi 4 elektromotory dovedou auto řídit aktivněji, ale jsou tam hebla navíc. Každý motor potřebuje vlastní redukční převod, vlastní výkonovou elektroniku a hlavně to musí někdo pořádně naladit. Jo, ušetřili by dva diferenciály