Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi testuje na Dakar 2022
16 Fotogalerie

Audi odhalilo komplexní interiér dakarského elektromobilu RS Q e-tron

Netradiční dakarský speciál je poháněn pouze elektromotory, jeho baterie však nabíjí motor spalovací.

Prvního ledna příštího roku vyrazí Audi do Saudské Arábie, kde se s unikátním elektromobilem RS Q e-tron zúčastní slavné dakarské rallye. Techniku elektromobilu představila automobilka již před několika týdny, nyní však ukazuje i komplexní kabinu hybridního vozu.

Jak jsme u závodních vozů zvyklí, vnitřní vybavení je tradičně minimalistické a kromě závodních sedaček a ochranného rámu obsahuje jednoduchou palubní desku s několika ovládacími prvky a displeji. V dakarském speciálu je ovšem displejů a tlačítek víc, než v běžných závodních vozech.

Video placeholder
Audi RS Q e-tron - technika • Zdroj: Audi Media Center

Za volantem s několika ovládacími tlačítky (např. blinkry, omezovač rychlosti, interkom, atd.) je komplexní displej řidiče, který ukazuje základní informace - tedy rychlost, převod (dopředu, neutrál, zpátečka), tlak v pneumatikách a umí upozornit také na nebezpečí na trati. Nad ním jsou pak ještě dvě jednoduché obrazovky, přičemž jedna ukazuje pouze rychlost a druhá navigační kompas.

Do středové části palubní desky je v horní části integrována další obrazovka, která ukazuje technický stav vozy – tedy například tlak v pneumatikách, vyvážení brzd, funkčnost systému brake-by-wire, atd. Pod obrazovkou je pak panel s 24 tlačítky, která ovládají různé systémy (například klimatizaci) nebo mohou v případě nehody fungovat k odpojení některých částí vozu.

Ve středové konzole je také systém Iritrack, sloužící pro přímou komunikaci posádky s organizátory a případné volání o pomoc, a hliníková páka hydraulické ruční brzdy, která stejně jako klasické brzdy dokáže rekuperovat energii a využít ji tak pro dobíjení baterií. Mezi sedadly je umístěn také systém interkomu pro pohodlnou komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem.

Před spolujezdcem jsou pak umístěny dva držáky tabletů. Levý tablet zobrazuje digitální roadbook, pravý tablet pak GPS navigaci a průjezdní body. Spolujezdec je ovšem brán nejen jako navigátor, ale také jako mechanik. Společně s řidičem se totiž neustále musí snažit, aby auto i při jízdě rychlostí 170 km/h pouštními dunami zůstalo funkční, drželo směr a bez problému fungovalo.

Nyní vydám na navigování jen polovinu energie, druhá padne na ovládání vozu. Ale miluju tuhle novou výzvu,“ uvedl Edouard Boulagner, spolujezdec Stéphana Peterhansela. S vozem se ovšem seznámili také jezdci Mattias Ekström nebo Carlos Sainz.

Samotné navigování je přitom stále obrovskou výzvou. GPS v tabletech totiž neukazuje cestu, ale pouze potvrzuje správný průjezd kontrolních bodů. Na správnou cestu tak musí navigátor řidiče navést pomocí kompasu, vzdáleností, piktogramů a speciálních aspektů, jako mohou být například varovné tabule. Tým navíc dostává informace o trase až ráno, 15 minut před startem, zatímco dřív byly informace předávány noc předem.