Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi odhalilo komplexní interiér dakarského elektromobilu RS Q e-tron

Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi testuje na Dakar 2022
16 Fotogalerie
Diskuze (23)

Netradiční dakarský speciál je poháněn pouze elektromotory, jeho baterie však nabíjí motor spalovací.

Prvního ledna příštího roku vyrazí Audi do Saudské Arábie, kde se s unikátním elektromobilem RS Q e-tron zúčastní slavné dakarské rallye. Techniku elektromobilu představila automobilka již před několika týdny, nyní však ukazuje i komplexní kabinu hybridního vozu.

Jak jsme u závodních vozů zvyklí, vnitřní vybavení je tradičně minimalistické a kromě závodních sedaček a ochranného rámu obsahuje jednoduchou palubní desku s několika ovládacími prvky a displeji. V dakarském speciálu je ovšem displejů a tlačítek víc, než v běžných závodních vozech.

Video placeholder
Audi RS Q e-tron - technika • Zdroj: Audi Media Center

Za volantem s několika ovládacími tlačítky (např. blinkry, omezovač rychlosti, interkom, atd.) je komplexní displej řidiče, který ukazuje základní informace - tedy rychlost, převod (dopředu, neutrál, zpátečka), tlak v pneumatikách a umí upozornit také na nebezpečí na trati. Nad ním jsou pak ještě dvě jednoduché obrazovky, přičemž jedna ukazuje pouze rychlost a druhá navigační kompas.

Do středové části palubní desky je v horní části integrována další obrazovka, která ukazuje technický stav vozy – tedy například tlak v pneumatikách, vyvážení brzd, funkčnost systému brake-by-wire, atd. Pod obrazovkou je pak panel s 24 tlačítky, která ovládají různé systémy (například klimatizaci) nebo mohou v případě nehody fungovat k odpojení některých částí vozu.

Ve středové konzole je také systém Iritrack, sloužící pro přímou komunikaci posádky s organizátory a případné volání o pomoc, a hliníková páka hydraulické ruční brzdy, která stejně jako klasické brzdy dokáže rekuperovat energii a využít ji tak pro dobíjení baterií. Mezi sedadly je umístěn také systém interkomu pro pohodlnou komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem.

Před spolujezdcem jsou pak umístěny dva držáky tabletů. Levý tablet zobrazuje digitální roadbook, pravý tablet pak GPS navigaci a průjezdní body. Spolujezdec je ovšem brán nejen jako navigátor, ale také jako mechanik. Společně s řidičem se totiž neustále musí snažit, aby auto i při jízdě rychlostí 170 km/h pouštními dunami zůstalo funkční, drželo směr a bez problému fungovalo.

Nyní vydám na navigování jen polovinu energie, druhá padne na ovládání vozu. Ale miluju tuhle novou výzvu,“ uvedl Edouard Boulagner, spolujezdec Stéphana Peterhansela. S vozem se ovšem seznámili také jezdci Mattias Ekström nebo Carlos Sainz.

Samotné navigování je přitom stále obrovskou výzvou. GPS v tabletech totiž neukazuje cestu, ale pouze potvrzuje správný průjezd kontrolních bodů. Na správnou cestu tak musí navigátor řidiče navést pomocí kompasu, vzdáleností, piktogramů a speciálních aspektů, jako mohou být například varovné tabule. Tým navíc dostává informace o trase až ráno, 15 minut před startem, zatímco dřív byly informace předávány noc předem.

Vstoupit do diskuze (23)