Bezpečnost
Klasicky české vymýšlení rádoby chytrých nesmyslů. Milion pravidel a pro jistotu speciální typy pruhů i když jsme rádi když máme alespoň nějakou dvouproudou dálnici. S milionem možností jak se ze všeho odvolat. Jací voliči, takové zákony, bohužel.
Celá tahle situace s pomalými pruhy vytváří nepřehledné právní prostředí kdy je případné řešení věcí názoru více stran a každá bude mít pravdu. Policie to tak buď bude řešit jak se probudí nebo nebude řešit vůbec. Vyhrávají ignoranti, kteří se vyžívají ve vychovávání a omezování a provokování ostatních. Prohrávají všichni na silnicích, protože výsledkem je jenom bordel a frustrace a neschopná policie která i kdyby něco řešit chtěla tak vlastně nemůže protože těžko něco jiného než rychlost prokázat.
Celá tahle situace s pomalými pruhy vytváří nepřehledné právní prostředí kdy je případné řešení věcí názoru více stran a každá bude mít pravdu. Policie to tak buď bude řešit jak se probudí nebo nebude řešit vůbec. Vyhrávají ignoranti, kteří se vyžívají ve vychovávání a omezování a provokování ostatních. Prohrávají všichni na silnicích, protože výsledkem je jenom bordel a frustrace a neschopná policie která i kdyby něco řešit chtěla tak vlastně nemůže protože těžko něco jiného než rychlost prokázat.
@adamzprahy Vždyť je to naopak naprosto jednoduché - zprava se předjíždět nesmí. A celý ten diskutovaný problém není o zákonech nebo policii, ale o lidech, co neznají pravidla, nebo je prostě ignorují. Já si třeba nepřeju, aby mě stát nebo fízl vodil za ručičku, radši znám pravidla a snažím se brát i ohled na ostatní (ale svatej teda nejsem).
@jiras_ no jasně, zprava se předjíždět nesmí to je jednoduché, ale tak nemá jezdit vlevo ani uprostřed. Podle tebe je to jednoduché, ale teda tam kde máme výjimečně 3 pruhy tak máme speciální pruh, který podle vyjádření v článku osobáky používat nemusí. I pak jinak slušný řidič neví kdy vlastně uhnout musí a kdy ne, resp. když uhne tak začne předjíždět auta uprostřed která doprava údajně nemusí. Vždyť to nemá logiku. Kolik tranzitujících cizinců tyhle pruhy chápe? Ano já taky nechci policajty co vodí za ručičku a ani zákony. Tak ať udělaj jednoduché 3 pruhy na dálnicích a jezdí se vpravo. Zbytek předjíždí. Tečka. Kdo to nedodržuje, způsobuje (typicky před Prahou D1) kolony a nebezpečné situace, takže bez slitování pokuta a dohlížet na to ať lidi jezdí ukázněně a ohleduplně. A ne že jedu středem, protože můžu a ostatní musí přejíždět 3 pruhy najednou aby ho objeli, takže v praxi budou všichni kličkovat sem tam nebo rovnou okupovat levý pruh a ten pravý bude prázdný. Celý ten zákon o předjíždění a pomalém pruhu nemá žádnou jasnou logiku se souběžnou jízdou. Je to celé nesmysl, je potřeba to komplexně zjednodušit a nepřilepovat žádné další přiblblé nápady.
Vít Štěpnička
Příspěvek podléhá schvalování.
Silniční zákon je ostatně jako spousta dalších našich zákonů psaný poměrně stupidně. Když jsme u toho předjíždění tak malá citace
§ 17 (5) Řidič nesmí předjíždět -
b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet
Z uvedeného vyplývá univerzální zákaz předjíždění, tedy platný i v případě čtyřproudové silnice kde bude pravý pruh obsazený dlouhou kolonou vozidel. Vozidlo jedoucí v levém pruhu nesmí dle znění zákona předjíždět vozidla v pravém pruhu, protože by se nemohlo mezi ně bezpečně zařadit, a to i v případě že se vůbec zařazovat nechce a hodlá předjíždět dál. U delší kolony samozřejmě řidič nemůže vědět jak to vypadá vpředu
Třeba se v tomto případě nejedná o předjíždění ale o souběžnou jízdu, nicméně paragraf o souběžné jízdě mluví o proudech vozidel v množném čísle, nikoliv o jednom proudu. Už to bylo zmíněné panem Bednářem. Je pak otázka pokud je obsazený pouze jeden pruh zda se už jedná o souběžnou jízdu (která by umožnila jet rychleji i těm vpravo od kolony). Předjíždění není v zákoně nijak definováno.
§ 17 (5) Řidič nesmí předjíždět -
b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet
Z uvedeného vyplývá univerzální zákaz předjíždění, tedy platný i v případě čtyřproudové silnice kde bude pravý pruh obsazený dlouhou kolonou vozidel. Vozidlo jedoucí v levém pruhu nesmí dle znění zákona předjíždět vozidla v pravém pruhu, protože by se nemohlo mezi ně bezpečně zařadit, a to i v případě že se vůbec zařazovat nechce a hodlá předjíždět dál. U delší kolony samozřejmě řidič nemůže vědět jak to vypadá vpředu
Třeba se v tomto případě nejedná o předjíždění ale o souběžnou jízdu, nicméně paragraf o souběžné jízdě mluví o proudech vozidel v množném čísle, nikoliv o jednom proudu. Už to bylo zmíněné panem Bednářem. Je pak otázka pokud je obsazený pouze jeden pruh zda se už jedná o souběžnou jízdu (která by umožnila jet rychleji i těm vpravo od kolony). Předjíždění není v zákoně nijak definováno.
@Othello pokud jsou vozidla jen v jednom pruhu a já jsem v druhém pruhu jako jediné vozidlo, tak se o souběžnou jízdu jednoznačně nejedná, jak vyplývá z citace zákona výše.
Z § 17 odst. 5 rozhodně nevyplývá univerzální zákaz předjíždění, protože zařadit se bezpečně před předjížděné vozidlo je v případě, že je jinak předjíždění bezpečné (rozhled, šířka vozovky, výkon předjíždějícího vozidla atd.), podmínka snadno splnitelná, předjíždíme-li např. jedno nebo dvě vozidla a vidíme-li před ním/nimi dostatek místa, což je situace naprosto běžná.
Předjíždím-li celou kolonu vozidel v pravém pruhu a nevidím-li její přední konec, je pravda, že si nejsem jist, zda se budu moci bezpečně zařadit, ale reálně jsou dvě možnosti - buď kolona skončí, já předjedu první vozidlo a zařadím se před něj, nebo tam bude uzavřený jeden z jízdních pruhů (víme všichni, jak se držitelé ŘO řadí do průběžného pruhu kilometr před zúžením a zbytečně tak tvoří kolonu), před kterým zpomalím nebo zastavím a bezpečně se zařadím ve chvíli, kdy to bude možné. Pokud někoho dojedu před sebou nebo mě někdo dojede, aplikuje se pravidlo zipu.
Z § 17 odst. 5 rozhodně nevyplývá univerzální zákaz předjíždění, protože zařadit se bezpečně před předjížděné vozidlo je v případě, že je jinak předjíždění bezpečné (rozhled, šířka vozovky, výkon předjíždějícího vozidla atd.), podmínka snadno splnitelná, předjíždíme-li např. jedno nebo dvě vozidla a vidíme-li před ním/nimi dostatek místa, což je situace naprosto běžná.
Předjíždím-li celou kolonu vozidel v pravém pruhu a nevidím-li její přední konec, je pravda, že si nejsem jist, zda se budu moci bezpečně zařadit, ale reálně jsou dvě možnosti - buď kolona skončí, já předjedu první vozidlo a zařadím se před něj, nebo tam bude uzavřený jeden z jízdních pruhů (víme všichni, jak se držitelé ŘO řadí do průběžného pruhu kilometr před zúžením a zbytečně tak tvoří kolonu), před kterým zpomalím nebo zastavím a bezpečně se zařadím ve chvíli, kdy to bude možné. Pokud někoho dojedu před sebou nebo mě někdo dojede, aplikuje se pravidlo zipu.
@Marek Bednář No jo, ale co když se před ně vůbec zařadit nechci ( = jedu právě tím pravým volným)? Co PŘESNĚ je předjíždění? Zákon je mix absurdit.
@Marek Bednář
variant jak to někde dál skončí je více, ale prioritní zůstává znění zákona zakazující předjíždění pokud v danou chvíli nemám jistotu bezpečného zařazení doprava. Podle mě absurdní nařízení
variant jak to někde dál skončí je více, ale prioritní zůstává znění zákona zakazující předjíždění pokud v danou chvíli nemám jistotu bezpečného zařazení doprava. Podle mě absurdní nařízení
Za minulého režimu bylo nepsané pravidlo: Vzájemná ohleduplnost. S tím je v dnešní pošahané době konec. Jenže někteří si neuvědomují, že urvanou nohu ani hlavu jim žádný právník nevrátí.
@MarekAbsolon 😁 urvaný mozek
Já v takové situaci dám nohu z plynu, nebo trochu přibrzdím, jdu úplně na kraj, koukám doleva co tam kdo vymyslí, ale podjedu je. Nebudu prodlužovat kolonu v levém, ani jí vytvářet v pravém, natož abych tvrdě brzdil a vytvářel nebezpečnou situaci. Ideální to není, ale je to denní situace na D11.
Souběžná jízda. 😉
Obecně lidi neumí řídit a tak člověk na pár km potká vždy hodně lidí s přestupky na úseku dopravy. Levo a středo - proudaře. Jízda na červenou. Nedaní přednosti. Příliš pomalá jízda. Atd..... Na kamerách toho mám vždy mraky.....
Obecně lidi neumí řídit a tak člověk na pár km potká vždy hodně lidí s přestupky na úseku dopravy. Levo a středo - proudaře. Jízda na červenou. Nedaní přednosti. Příliš pomalá jízda. Atd..... Na kamerách toho mám vždy mraky.....
Samozřejmě že oficiálně nikdo nic jiného neřekne.
Právo ale podle mého názoru nastavuje úplně jiné mantinely, jen je potřeba chápat právo a ne pouze číst slova a věty.
Předjet zprava lze a v případě postihu by měl být inteligentní a uvědomnělý řidič argumentací vyviněn.
1) jestliže někdo (středoproudař) porušuje prwvidla, tak samozřejmě vyvolává nestandardní situaci.
2) zákon samozřejmě nemůže v žádných výjimkách povolovat předjet zprava středoproudaře, protože zákon nemůže vycházet z toho, že někdo jiný porušuje zákon.
3) každý má povinnost v prvé řadě dbát na bezpečnost a přizpůsobovat svoji jizdu okolnostem. Předjíždět přes dva pruhy je opravdu značně nebezpečné, protože člověk snadno přehlédne rychle jedoucí auto v mrtvém úhlu ob jeden pruh.
Takže pokud řidič vyhodnotí že vzhledem k okolnostem je bezpečnější podjetí, spáchal sice přestupek. Ale neměl by za něj být sankcionován.
Nehledě na to, že často je provoz takový, že lze vyhodnotit jako souběžná jízda a pak nejde i předjetí.
Navic řidič jedoucí ve středním pruhu při případném vrácení se do pravého pruhu je
1) povinen dát znamení o změně směru jízdy před započetím úkonu, a
2) je povinen se přesvědčit, že neohrozi ani neomezí vozidlo v pravém pruhu.
Takže případná nehoda by byla jeho vinou.
Právo ale podle mého názoru nastavuje úplně jiné mantinely, jen je potřeba chápat právo a ne pouze číst slova a věty.
Předjet zprava lze a v případě postihu by měl být inteligentní a uvědomnělý řidič argumentací vyviněn.
1) jestliže někdo (středoproudař) porušuje prwvidla, tak samozřejmě vyvolává nestandardní situaci.
2) zákon samozřejmě nemůže v žádných výjimkách povolovat předjet zprava středoproudaře, protože zákon nemůže vycházet z toho, že někdo jiný porušuje zákon.
3) každý má povinnost v prvé řadě dbát na bezpečnost a přizpůsobovat svoji jizdu okolnostem. Předjíždět přes dva pruhy je opravdu značně nebezpečné, protože člověk snadno přehlédne rychle jedoucí auto v mrtvém úhlu ob jeden pruh.
Takže pokud řidič vyhodnotí že vzhledem k okolnostem je bezpečnější podjetí, spáchal sice přestupek. Ale neměl by za něj být sankcionován.
Nehledě na to, že často je provoz takový, že lze vyhodnotit jako souběžná jízda a pak nejde i předjetí.
Navic řidič jedoucí ve středním pruhu při případném vrácení se do pravého pruhu je
1) povinen dát znamení o změně směru jízdy před započetím úkonu, a
2) je povinen se přesvědčit, že neohrozi ani neomezí vozidlo v pravém pruhu.
Takže případná nehoda by byla jeho vinou.
@rohYpnol
český zákon na to bude hledět nejspíš tak, že pokud je přejetí přes dva pruhy doleva a zase zpět nebezpečné, tak nesmíš předjíždět vůbec.
český zákon na to bude hledět nejspíš tak, že pokud je přejetí přes dva pruhy doleva a zase zpět nebezpečné, tak nesmíš předjíždět vůbec.
@rohYpnol
Jako advokát s bezmála dvacetiletou praxí Ti můžu říct, že se mýlíš téměř ve všem, co píšeš.
Samozřejmě, že existují pravidla, jak se text zákona vykládá, ale nikde mezi nimi není to, že by si řidič mohl svévolně vyhodnotit, jak je to podle něho lepší, když by to bylo proti jasnému znění právní normy.
Jako advokát s bezmála dvacetiletou praxí Ti můžu říct, že se mýlíš téměř ve všem, co píšeš.
Samozřejmě, že existují pravidla, jak se text zákona vykládá, ale nikde mezi nimi není to, že by si řidič mohl svévolně vyhodnotit, jak je to podle něho lepší, když by to bylo proti jasnému znění právní normy.
Chybí v legislativně pruh pro ženský a lgbt, kde jedoucí vozidlo nesmíš předjet z žádné strany, aby se necítili diskriminovani, že neumí jet rychleji.
Střevoproudař (složenina středo a levo) svou šnečí jízdou omezuje a vynucenými manévry ohrožuje ostatní účastníky provozu a omezuje plynulost. Případný záznam z dashcamu s gps modulem, kdy je v záznamu čas, místo i rychlost nebezpečné situace předat příslušným orgánům.
Ideálně mít v záznamu dojetí a srovnání rychlosti, tedy zaznamenat zpomalení (omezení).
Pokud jede 5 kamionů za sebou se správnými bezpečnými rozestupy, tak ten pátý bezpečně nezastaví.
Aby mohl zastavit, bylo by třeba bezpečnou mezeru násobit počtem vozů za sebou. Což nelze. Kinetiku ukecat nejde.
Ideálně mít v záznamu dojetí a srovnání rychlosti, tedy zaznamenat zpomalení (omezení).
Pokud jede 5 kamionů za sebou se správnými bezpečnými rozestupy, tak ten pátý bezpečně nezastaví.
Aby mohl zastavit, bylo by třeba bezpečnou mezeru násobit počtem vozů za sebou. Což nelze. Kinetiku ukecat nejde.
Já nepředjíždím ale míjím, protože zákon hovoří jasně, k jízdě smím použít výhradně pravý pruh do rychlosti 130 km /h. A jestli někdo jede v levém pruhu 80 km/h , kde v zákoně mám napsáno, že musím zpomalit na jeho rychlost ? A toto učí i v autoškolách např. Autoškola King !!!!
Nejhorší jsou středopruhaři na dálnici se dvěma pruhy. To jsou opak dlouhé kolony aut jedoucí pořád vlevo, i když by se mohli zařadit i do kilometrových volných míst vpravo a nechat projet rychlejší. To jsou podle mě jednoznačně největší Ignoranti a sobci! Tak se jede klidně celou cestu například z Brna do Olomouce...
A další hodně rozšířený způsob šikany ostatních je, že vpředu jedoucí auto předjíždí rychlostí často kolem 100 - 110 km/h, ale hned jak auta předjede, tak najednou mu to jede rychle a klidně frčí 140 - 150 km/h, aby ho nikdo nepředjel a pak zase předjíždí a zpomalí všechny... a z toho jsou pak taky ty kolony...
Nechápu, že tohle policie neřeší...
A další hodně rozšířený způsob šikany ostatních je, že vpředu jedoucí auto předjíždí rychlostí často kolem 100 - 110 km/h, ale hned jak auta předjede, tak najednou mu to jede rychle a klidně frčí 140 - 150 km/h, aby ho nikdo nepředjel a pak zase předjíždí a zpomalí všechny... a z toho jsou pak taky ty kolony...
Nechápu, že tohle policie neřeší...
@Roman
Pak se vrátím do pravého pruhu. V levém je vytvořena souběžná jízda a já v pravém nepředjíždím a tu kolonu vč. toho ignoranta "předjedu" pravým...
Pak se vrátím do pravého pruhu. V levém je vytvořena souběžná jízda a já v pravém nepředjíždím a tu kolonu vč. toho ignoranta "předjedu" pravým...
U nás je takýchto úsekov málo. Chválabohu. Vodiči v prostrednom pruhu sú arogantní ksichti. Ak och predbieham, njekedy im zozadu bliknem, nech vedia, že sa mi to nepáči. Sem-tam sa stane, že niektorí z nich potom idú do pravého pruhu. Nakoniec, o nič nejde, šoférovanie nás baví a chodiť zprava doľava každú chvíľu by sme v 16-tich považovali za raj 😊
Článek je to hezký, ale ukazuje absurdnost dnešní doby. Naštěstí existuje institut § 12, odst. 3 "souběžná jízda", kde zase není jednoznačně určená vzdálenost mezi vozidly pro takový stav a tak se dá naroubovat na kdeco. ve 130ti je dopručená vzdálenost odstupu 2s a více tzn. cca 70m-100m. Adaptivní tempomat při nastavení největšího odstupu reaguje ještě dříve. Určitě nebudu kvůli nějakému strécovi v prostředním pruhu kličkovat jako zajíc přes celou dálnici. Čau.
Možno by pomohol inšpiratívny príklad z Rakúska, kde sa vodiči systematicky koučujú na správne využívanie pruhov – vrátane jasného značenia Keep Right (jazdi vpravo). Vodiči tam vedia, že ak nepredbiehajú, patria do pravého pruhu. Je to o kultúre jazdy, nie o rýchlosti.
U nás by stačilo málo – dopravné značenie, osveta a dôslednejšia kontrola zo strany polície. A možno aj trochu zdravého rozumu a ohľaduplnosti na cestách.
U nás by stačilo málo – dopravné značenie, osveta a dôslednejšia kontrola zo strany polície. A možno aj trochu zdravého rozumu a ohľaduplnosti na cestách.
Autor káže bludy....předjíždění zprava je sice zakázáno a je to zvěrstvo, ale pokud jedete po dálnici a například v levém pruhu jede vozidlo 100km , můžete jej v klidu pravým pruhem předjet 130, nesmíte však překročit povolenou rychlost.
O tomto pravidle se málo ví ....
O tomto pravidle se málo ví ....
A co situace, kdy na tříproudé silnici využívá šnek levý pruh, já jsem v pravém a prostřední je volný? Dle vyhlášky šach mat, není legální způsob, jak jej předjet, dokud se z levého pruhu neodporoučí. Samozřejmě za téhle situace na výše zmiňovaného šneka naprosto kašlu a pokračuju dál ve svém pruhu. On si to možná za pár minut uvědomí, když ho takhle předjede 10 aut.
Klasika... zase sa riesi nasledok (niekto obieha z pravej strany) namiesto priciny (trkvas, ktory je prilepeny v strednom pruhu). Pritom keby nebolo "stredoproudarov", nikto by z pravej strany neobiehal...
Tohle je fakt postaveny na hlavu. Reseni? Holt budeme muset volat na takovyho silnicniho e😜erta, ktery nevi, v jakem pruhu jezdit, pokazdy policii. Za chvili nikde nebude zadna hlidka s radarem,protoze se policajti budou porad za nekym takovym honit. Dokud i oni sami nezatlaci na nekoho, kdo navrhne patricnou zmenu. Jo, a jeste jedna vec, kterou autor clanku opomnel - mnohdy je pravy pruh v tak silenym stavu, ze v podstate nezbyva nic jinyho nez levy pruh. Bohuzel
Je to totální hloupost co v článku píšete pojedu normálně dál svým pravým pruhem. Já nikoho nepředjíždím, dodržuji zákon, nevybočuji, neobjíždím, nedávám žádné znamení o změně směru, dodržuji konstantní zákonnou rychlost. Zač mne tedy má někdo pokutovat. Přestupek páchá řidič v prostředním pruhu. A soudil bych se až do uznání toho co jsem řekl. Žádný člověk se zdravým rozumem mi nemůže dokázat že jsem někoho předjel a žádný člověk co zná předpisy nemůže napsat takový článek a lidé co říkají že jsem něco porušil jsou lidé kteří by měli odevzdat své licence učitelů v autoškole a policisté by měli odejít od dopravní policie.
''logyka'' vole... namiesto toho aby sa riesili vodici porusujuci zakon, tak tu budeme buzerovat tych, co idu vpravo, aby kazdeho takehoto predbiehali cez 2 pruhy zlava, a potom sa zaradili naspat cez 2 pruhy doprava...
Moje dotazy na policii a asociaci se však týkaly konkrétně případů, kdy nejde o souběžnou jízdu, tj. jsem v pravém pruhu sám.
za mne je ten dotaz položen skvěle. Každá z variant řešení je riziková a jediné bezpečné řešení je dohled policie a řešení středo /levoproudařů
Já bych zákonem povolil předjíždět i vpravo. Tak jak je to běžné v obcích kde to funguje bez problémů
Jak jsou definovány souvislé proudy vozidel? 3 a vice aut? Rozestup max 100m? Či jen 90? Nebo 10 aut?
Za mne to jsou 2 auta nějak za sebou jedoucí.
auta musí i v souvislém proudu mezi sebou dodržovat bezpečnou vzdálenost. Což při 120 km/h a řekněme 6 sekundách dělá rozestupy 200 metrů ! I kdybychom se bavili o 3 sekundách což už je dle běžných výkladů zákona celkem na hraně, furt to znamená že i 100 m rozestup mezi auty znamená v té rychlosti souvislý proud.
Závěr z toho je asi jasný 😄
2 sekundy se uvádí běžně jako nejnižší tolerovaná doba, tj. v podstatě už kritická hodnota. Takže opravdu bezpečná vzdálenost musí být přece výrazně delší, ne ?
Aspoň někde je policie moudřejší. Je to neskutečně nebezpečný manévr, prejizdet přes 2 pruhy.