Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrická revoluce od Harley-Davidson v testu: LiveWire je nová definice zábavy

Jiří Baborský Jiří Baborský 9. 8. 2020 • 04:20
41
49
Zobrazit náhledy (41)
Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire dálniční stroj nejde, přesto má na levé straně řídítek tempomat. Vedle něj je joystick pro ovládání hudby, kterou si můžete ze spárovaného mobilu pouštět do helmy. Vpravo se přepínají jízdní režimy a brouzdá displejem. dálniční stroj nejde, přesto má na levé straně řídítek tempomat. Vedle něj je joystick pro ovládání hudby, kterou si můžete ze spárovaného mobilu pouštět do helmy. Vpravo se přepínají jízdní režimy a brouzdá displejem. Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Jízda na elektrickém naháči není ani lepší, ani horší, ale jiná, plná nových zážitků. Sice nám chyběl akustický rozměr motorky, ale tichý svist při plynulém drtivém sprintu k maximálce 177 km/h má tak něco do sebe. Podvozek se celkově povedl. Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Elektrikář vsadil na značku Brembo a udělal dobře. Je to nejlépe brzdící harley, jaký jsme dosud řídili. Černý kvádr s žebry je vzduchem chlazený akumulátor s maximální kapacitou 15,5 kWh, z nichž se využívá 13,6 kWh. Stříbrný válec dole je kapalinou chlazený synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Harley jej vyladil na 78 kW a 116 Nm, malé značky jako americké Zero nebo italská Energica nabízejí o dost víc. Jako správný harley má i model LiveWire sekundární pohon řemenem. Díky absenci výfuku je pěkně vidět. Harley-Davidson LiveWire Diodové osvětlení drží krok s futuristickým pojetím stroje. Diodové osvětlení drží krok s futuristickým pojetím stroje. Malá hranatá kapota kolem světla je jedním z mála retro odkazů Malá hranatá kapota kolem světla je jedním z mála retro odkazů Harley-Davidson LiveWire Spojka chybí, brzdy mají tradiční místo: přední na pravé ruce, zadní na pravé noze Harley-Davidson LiveWire

Stovka za tři sekundy, maximálka 177 km/h, výborný podvozek. Elektrický Harley-Davidson LiveWire nabízí hodně. Jak moc nám u sportovního naháče chyběla spojka, vibrace a zvuk?

Motorkáři to znají – jdete k mašině, zapínáte mundúr a malý chlapeček, co jde za ruku s maminkou, se ohlíží, brzdí ji a čeká, až nahodíte motor. Když se ozve hromobití, spokojeně se usměje, vy mu zamáváte, zaštěkáte plynem a on má hezčí den. Já „svého“ obdivovatele zklamal. Sedl jsem na harley a neslyšně odbzučel jak tramvaj ze zastávky. Mladej si holt musí zvykat, vyrůstá do elektrické éry, kdy bude zvuková dimenze dopravy čím dál méně častá, a obáváme se, že i nežádoucí.

Nenormální normál

Projekt elektrického naháče LiveWire prezentuje Harley-Davidson už nějaký pátek, hodně jsme o něm četli i slyšeli. Teď je tady, sedíme na něm a hlavou se nám honí desítky otázek a úvah. Proč? Líbí se nám? Chtěli bychom ho? Ať už si o LiveWire člověk myslí cokoli, donutí ho přemýšlet a uspořádat si priority.

Místo legendárního amerického dvouválce trůní v rámu kostka akumulátoru a pod ním válec synchronního elektromotoru s permanentním magnetem. Chybí spojková páčka i výfuky, jinak to celé vypadá jako celkem normální mohutná mašina, díky hranaté kapotě světla navíc s lehkým nádechem retra.

Pssst!

Po stisku startovacího tlačítka je dál ticho. Na moderním dotykovém displeji se zobrazí rychloměr (můžete si vybrat mezi digitálním a analogovým) a tím stroj hlásí, že můžeme jet. Pod zadkem nám začne celá motorka jemně pulzovat v rytmu srdečního tepu, což je od inženýrů spíš jen taková legrácka, toť vše. Bereme za plyn, jemně se rozjedeme a začínáme objevovat nové zážitky.

Slyšíme, jak si lidé kolem povídají, vnímáme auta i všechny ruchy ulice podobně jako při chůzi. Ale motorkaříme! Odpadá řazení, jen ovládáme rukojeť plynu, po jehož uvolnění stroj rekuperuje a dost situací tím i ubrzdí. Vybrat si můžeme z režimů déšť, silnice, eko, sport a tří individuálních módů, u kterých se nastavuje výkon, rekuperace a odezva podle chuti.

Svět motorů č.32 Svět motorů č.32

Co vám budeme nalhávat, vyzkoušeli jsme všechny a zakotvili ve šťavnatém sportu. Rychle jsme totiž podlehli kouzlu neslyšného katapultu po otočení heftu. Neřešíme zařazený kvalt ani správnou práci se spojkou, prostě za to vezmeme a parádně si odkrvíme mozek. Jako by nás někdo vystřelil z praku. Stovku pokoříme za tři sekundy a vytrvale, plynule, hladce a bez sebemenších vibrací letíme silou konstantního točivého momentu 116 Nm vstříc maximálce 177 km/h. Okamžitá odezva a masakrální pružnost jsou hodně návykové, ohromující, a hlavně jiné. Na jednu stranu nám zvukový doprovod dost chybí, na druhou si užíváme výjimečnost, extravaganci a novotu.

Na okreskách držíme zatraceně svižné tempo, užíváme si hodně povedený podvozek a na harley nezvykle účinné brzdy. LiveWire má trochu nadváhu (249 kg), kterou cítíme hlavně na předku, ta mu ale současně dopřává neskutečnou stabilitu.

Připadáme si jako na supersilném skútru, řešíme jen brzdu, plyn a stopu. Předjíždíme jako vítr a řidiči nechápou, co se to kolem nich právě přehnalo.

LiveWire je skvělý, obdivuhodně vyladěný a nabitý adrenalinem, ale musíme k němu přistupovat jako k novému typu zábavy. Dokud nevyženeme z hlavy motorkářské stereotypy, jako je brnění motoru v rozkroku, řev laděného výfuku a meziplyny při brzdění, bude nám jízda na elektrickém harleyi připadat jako skvělý sex s němou holkou.

Nabíjení

Nabíječku vozíte pod sedlem, správně ji tam smotat je trošku hlavolam. Chce to nacvičit. Připojuje se tam, kde bývá běžně víčko nádrže. Domácí zásuvka nakrmí baterii každou hodinu na 21 km, obvykle tedy „tankujete“ 8 až 10 hodin nejlépe přes noc. Ke svižnějšímu doplnění energie je potřeba stejnosměrnou rychlonabíječku, kterých je pořád málo: 80 % kapacity získáte za 40 minut, plnou za hodinu. To už zní lépe, při vyjížďce s kámoši ale budete i tak za nejslabší článek řetězu.

Kam se můžeme vydat?

Dojezd a doba nabíjení. Asi nejčastější otázky, které jsme během testu slyšeli. Jezdec dravec vysaje využitelných 13,6 kWh baterky za 120 km i méně, ekojezdci vystačí až na 300 km. Typicky zvládnete 150 km.

Plné dobití doma ze zásuvky trvá osm až deset hodin, z rychlonabíječky hodinu – na 80 % jste za 40 minut. Problém je, že rychlé stojany jsou ve městech a u dálnic. Když jste na výletě po venkovských okreskách, začnete už tak po 80 km řešit, jestli se vrátit domů, nebo kde nasajete životadárnou šťávu. Takže dokud vypadá česká dobíjecí síť tak, jak vypadá, a dokud bude stát LiveWire skoro 900.000 Kč, bude tenhle nositel pokroku jen extravagantním zpestřením našich silnic díky rozmařilosti bohatých nadšenců.

Rozhodně by ale byla škoda dívat se na něj skrz prsty. Určitě se na něm svezte, bude-li možnost, protože ten zážitek fakt stojí za to a otevře vám nové obzory.

Plusy

  • Brutální lineární zátah motoru
  • Směrová stabilita
  • Výborný podvozek
  • Účinné brzdy
  • Snadná konektivita
  • Nové pojetí jízdní zábavy
  • Všude budí pozornost

Minusy

  • Vysoká cena a hmotnost
  • Dojezd velmi závislý na stylu jízdy
  • Absence zvuku po čase nudí
  • V zrcátkách není nic vidět
  • Zdlouhavé domácí dobíjení
Harley-Davidson LiveWire
Motor synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Chlazení kapalinou
Výkon (kW) 78
Točivý moment (Nm) 116
Maximální otáčky (min-1) 15 000
Převodovka, sekundární převod stálý převod, řemen
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2x 300/260
Pneumatiky P a Z 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17
Rozvor (mm) 1490
Výška sedla (mm) 761
Pohotovostní hmotnost (kg) 249
Kapacita baterie max./nominální (kWh) 15,5/13,6
Dojezd město/dálnice/kombinace (km) 235/113/153
Čas dobíjení střídavě/stejnosměrně (h) 12,5/1
Základní cena (Kč) 886 252*
* Cena 27 860 eur bez DPH přepočtená kurzem ČNB k 30. 7. 2020

 

Související články

Témata
Avatar - kari.laz
11. 8. 2020 10:11
Re: Cena
zajímavé je, že vždycky ventilovat podobné informace o své inteligenci mají převážně ti, kdo jí moc neoplývají.
Možná stačilo napsat, že ceny motorek neznáš.
Avatar - Blue Sun
10. 8. 2020 22:21
Re: Cena
Hele, děti, já nemůžu za to, že neumíte ani číst, ani pochopit psaný text. Tak se nesnažte pořád povyšovat na úroveň někoho, kdo je inteligenčně o deset úrovní nad vámi.
Avatar - palix
10. 8. 2020 21:47
Re: Všechno sqělý, až na tu cenu.
Do lesa by som s motorkou radšej neliezol, ak to nie je dovolené. Nejaký blázon tam natiahne drôt medzi stromy a človek je potom rád, keď nebude o hlavu kratší. Radšej jazdič podľa predpisov tam, kde je to legálne.
Avatar - palix
10. 8. 2020 21:30
Re: mám pocit, že zrovna u HD
Noví zákazníci, ktorí toho na motorkách neodjazdili veľa nech si to radšej rozmyslia s kúpou tejto motorky. Má to zrýchlenie 3s na 100 km/h - aby sme potom nemali pri cestách viac krížov. 3s na 100 to je tuším údaj, aký cca dosahujú kapotované cestné motorky. Vlastne aj motorka okolo cca 650 ccm - 40 kW až 60 kW dá stovku pod 6s.
Kto nemá záujem v súčasnosti o motorky a náhodou ho upúta táto moderná kreácia, nech si radšej kúpi elektroskúter - pre istotu.

Mňa na motorkách baví hlavne vôňa benzínu, odlišnosť od áut... Nie je problém jazdenú kúpiť motorku s karburátormi a to je potom ešte len klasika :).
Ak chcete "Jen tak si tiše a v pohodě projíždět krajinou" - na trhu je veľa pomerne tichých motoriek, ktorých zvuk prehluší hluk vetra ;).
Ináč ten dojazd je poriadne biedny. Chcel by som vidieť partiu, ktorá by čakala na kamoša každých 200 km cca 40 minút, navyše trasa by musela byť plánovaná do okolia nabíjačiek. Ako naschvál, na motorke je zábavné jazdiť do zapadnutých kútov krajiny, kde rýchlonabíjačku určite nenájdeme. Pri danej cene, je to len ako doplnok k napr Tesle pre nadšenca elektromobility.
10. 8. 2020 21:11
Re: Cena
To sis pěkně nabehnul co:)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud