Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrobus ve službách DPP najel 100.000 km

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Elektrobus SOR EBN 11, který využívá Dopravní podnik hl. m. Prahy, pokořil hranici sto tisíc najetých kilometrů.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oficiálně oznámil, že Elektrobus SOR EBN 11, který je v pražských ulicích v linkovém provozu s cestující testován již rok a půl, pokořil sto tisíc najetých kilometrů.

K dosažení tohoto milníku v provozu elektrobusu ve službách DPP došlo v ranních hodinách 22. února letošního roku, kdy naskočil na tachometru elektrobusu stotisící kilometr na lince 213 mezi zastávkami Bělocerkevská a Želivského.

DPP uvádí, že počet 100.000 km na tachometru je celkový nájezd vozidla včetně všech zkoušek před zahájením provozu a také různých akcí mimo pravidelné autobusové linky. Počtem najetých kilometrů za osmnáct měsíců provozu DPP i přesto tento elektrobus předčí ostatní podobné projekty až trojnásobně. A to nejen v rámci České republiky, ale z celoevropského hlediska.

Elektrobus SOR EBN 11 je nasazován na běžné výkony na linkách 163 a 213. Nízkopodlažní vozidlo s celkovou délkou jedenáct metrů, kapacitou 93 cestujících a maximální rychlostí 80 km/h je vybaveno elektromotorem o výkonu 120 kW, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh.

Nabíjení probíhá během provozních přestávek v obratišti Želivského prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje.

Základem ekonomicky efektivního provozu elektrobusu je pokrytí vícenákladů na vozidlo a nabíjecí infrastrukturu provozními úsporami. Výsledky zkušebního provozu ukazují, že i v zimě, kdy je spotřeba navyšována elektrickým topením, lze dosáhnout 50% úspory nákladů na energie oproti naftovému provozu. V letních měsících pak tato energetická úspora činí až 70 %.

Díky dalším synergickým efektům (využití cenově příznivé trakční energie z velkoodběru, využití stávající napájecí infrastruktury tramvají a v neposlední řadě i využití energie „zdarma“ z rekuperace tramvají) je celková ekonomická bilance projektu z hlediska DPP nákladově prakticky srovnatelná s provozem naftových autobusů.

Na rozdíl od většiny podobných projektů v ČR a zahraničí tak bylo možné tento projekt realizovat bez finanční podpory fondů EU či jiných dotačních titulů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
26. 2. 2017 21:35
Re: To mi hlava nebere ....
hele, kazdy diesel smrdi. a ty chrochtaky v autobusech (a jinych velkych autech) smrdi strasne. i euro 6 stroje proste smrdej. takze pokud tedy ekonomicka bilance tohot elektrobusu vyjde na roven klasickeho naftoveho autobusu, vidm tady zejmena dve dalsi kriteria, ktera by mela urcit, co je pro dane podminky lepsi volba: 1) akcni radius a obecne "akceschopnost" - tady bude mit klasika jednoznacne navrch. 2) emise - tady to zase bude jednoznacne na strane elektrobusu. pak uz jde ciste o to, zda v ramci jizdnich radu naleznu takove okruhy (jizdni rezimy), ve kterych bude ta nizsi "akceschopnost" marginalni, to bych s ohledem na emise volil elektrobus, nebo tam treba nebude prostor na nabijeni, pak volim klasiku. kazdopadne pokud je ekonomika provozu obou variant porovnatelna, jsme krucek od toho, aby obe technologie koexistovaly vedle sebe, bez svinskych dotaci.
Avatar - WinDiesel
26. 2. 2017 17:55
Re: To mi hlava nebere ....
To s tím rozjezdem je pravda. Setrvačník by se dal jistě použít k rozjezdům. nakonec něco podobného má Volvo ve svých osobácích. Je to maličkost ale pomáhá to - turbo booster. Přebytek energie napěchuje vzduchem tlakovou nádobu a tímto vzduchem se roztočí turbo při rozjezdu. Je to něco jako setrvačník ale vzduchový, je to jen na chvilku ale pomáhá to při každém rozjezdu, při nízkých otáčkách. Podobně může pomáhat setrvačník nebo malý elektromotor poháněný z kondenzátoru. Možností je mnoho a pojem "hybridní technologie" teprve začínají dostávat svůj obsah. V řadě případů tyto nové kombinované technologie vyřadí (mohou) ze hry elektromobily.
Avatar - WinDiesel
26. 2. 2017 17:49
Re: To mi hlava nebere ....
ať si to každé město řeší jak potřebuje ... hlavně ať nikdo nic nereguluje a nepřikazuje/nezakazuje
26. 2. 2017 16:59
Re: To mi hlava nebere ....
Ono nejde o nizkoemisni zony, jako spis o to, ze nejvic energie se spotrebuje rozjezdem (a vyprodukuje nejvic sr**) - pritom lze vyuzit energii z rekuperace.

Jinak docela zajimavy koncept byl gyrobus v 50. Letech - misto baterek byl velky setrvacnik, na jedno nabiti to bylo schopne ujet 10km... Dnes existuji vysokootackove setrvacniky s vyssi hustotou energie... Do auta porad moc tezky, ale autobus by to mohl uvezt, pro hybrid s rekuperaci idealni uloziste energie

26. 2. 2017 15:30
Re: To mi hlava nebere ....
Tyhle hybridy jezdi v Seattlu a v Rime (asi jeste jinde, ale to uz nevim z hlavy) - cast trate je to trolejbus a cast trate naftovy autobus.