Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrobus ve službách DPP najel 100.000 km

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
5 Fotogalerie
Diskuze (12)
Elektrobus SOR EBN 11, který využívá Dopravní podnik hl. m. Prahy, pokořil hranici sto tisíc najetých kilometrů.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oficiálně oznámil, že Elektrobus SOR EBN 11, který je v pražských ulicích v linkovém provozu s cestující testován již rok a půl, pokořil sto tisíc najetých kilometrů.

K dosažení tohoto milníku v provozu elektrobusu ve službách DPP došlo v ranních hodinách 22. února letošního roku, kdy naskočil na tachometru elektrobusu stotisící kilometr na lince 213 mezi zastávkami Bělocerkevská a Želivského.

DPP uvádí, že počet 100.000 km na tachometru je celkový nájezd vozidla včetně všech zkoušek před zahájením provozu a také různých akcí mimo pravidelné autobusové linky. Počtem najetých kilometrů za osmnáct měsíců provozu DPP i přesto tento elektrobus předčí ostatní podobné projekty až trojnásobně. A to nejen v rámci České republiky, ale z celoevropského hlediska.

Elektrobus SOR EBN 11 je nasazován na běžné výkony na linkách 163 a 213. Nízkopodlažní vozidlo s celkovou délkou jedenáct metrů, kapacitou 93 cestujících a maximální rychlostí 80 km/h je vybaveno elektromotorem o výkonu 120 kW, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh.

Nabíjení probíhá během provozních přestávek v obratišti Želivského prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje.

Základem ekonomicky efektivního provozu elektrobusu je pokrytí vícenákladů na vozidlo a nabíjecí infrastrukturu provozními úsporami. Výsledky zkušebního provozu ukazují, že i v zimě, kdy je spotřeba navyšována elektrickým topením, lze dosáhnout 50% úspory nákladů na energie oproti naftovému provozu. V letních měsících pak tato energetická úspora činí až 70 %.

Díky dalším synergickým efektům (využití cenově příznivé trakční energie z velkoodběru, využití stávající napájecí infrastruktury tramvají a v neposlední řadě i využití energie „zdarma“ z rekuperace tramvají) je celková ekonomická bilance projektu z hlediska DPP nákladově prakticky srovnatelná s provozem naftových autobusů.

Na rozdíl od většiny podobných projektů v ČR a zahraničí tak bylo možné tento projekt realizovat bez finanční podpory fondů EU či jiných dotačních titulů.

Vstoupit do diskuze (12)