Evropský trh v listopadu 2021: Hyundai i Kia před Škodou, propad Fordu
Korejci letos pokračují v úspěšném tažení evropským trhem. V listopadu byl Hyundai sedmou nejžádanější značkou v Evropě, následovala osmá Kia.
Evropský trh s novými automobily se pořád zcela nevzpamatoval z pandemie koronaviru, nadále doplácí na nedostatek komponentů, který negativně ovlivňuje výrobu a tím i odbyt. Znát to bylo i v listopadu 2021, kdy bylo v Evropě registrováno 864.119 automobilů, o 17,5 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Meziroční pád je důvodem silného propadu největších značek na trhu. Volkswagen sice zůstává v čele pořadí, meziročně se však v listopadu propadl o 36,5 %. Druhý Renault spadl o 21,3 %, třetí Peugeot o 20,3 % a čtvrtý Mercedes-Benz o 24,9 %.
Naopak korejské automobilky těží z toho, že si většinu komponentů vyrábějí samy a třeba objednávky čipů po loňském propadu výroby kvůli koronaviru nestornovaly. Čipů tak mají dostatek, chybí jim jen u vyloženě doplňkových verzí.
Výsledkem toho je, že Hyundai s 45.837 registrovanými vozy byl v listopadu sedmou nejžádanější značkou v Evropě. Ještě důležitější fakt je pak ten, že si meziročně pomohl o neskutečných 41,6 %. Hned za ním pak následuje Kia, jejíchž 40.056 registrací je o 19,6 % více než před rokem.
To znamená, že Hyundai a Kia v listopadu překonaly mnohé značky, které mají v Evropě z dlouhodobého hlediska mnohem silnější pozici. Opel/Vauxhall byl dvanáctý, s meziročním pádem o 24,8 %, Citroën třináctý. Výrazný propad pak zažil Ford, 31.177 registrovaných aut je o 43,9 % méně než před rokem, což ho odsunulo až na patnáctou pozici. Škoda byla mimochodem devátá, jejích 39.573 registrací bylo o 27,2 % méně než před rokem.
Korejci ale nejsou jediní, kterým v listopadu rostli prodeje. Jedenáctá skončila Dacia, jejích 37.698 aut bylo o 5,7 % více než před rokem. Rostlo i devatenácté Mini (+2,2 %).
Evropský trh – registrace nových aut v listopadu 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 11/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 77.655 | -36,5 | 9 |
2. | Renault | 53.959 | -21,3 | 6,2 |
3. | Peugeot | 52.681 | -20,3 | 6,1 |
4. | Mercedes-Benz | 52.541 | -24,9 | 6,1 |
5. | Toyota | 51.950 | -9,3 | 6 |
6. | BMW | 51.643 | -19,5 | 6 |
7. | Hyundai | 45.837 | +41,6 | 5,3 |
8. | Kia | 40.056 | +19,6 | 4,6 |
9. | Škoda | 39.573 | -27,2 | 4,6 |
10. | Audi | 37.722 | -30,2 | 4,4 |
11. | Dacia | 37.698 | +5,7 | 4,4 |
12. | Opel/Vauxhall | 34.670 | -24,8 | 4 |
13. | Citroën | 33.589 | -7,1 | 3,9 |
14. | Fiat/Abarth | 32.755 | -25,3 | 3,8 |
15. | Ford | 31.177 | -43,9 | 3,6 |
16. | Seat/Cupra | 22.789 | -25,2 | 2,6 |
17. | Volvo | 21.935 | -16,0 | 2,5 |
18. | Nissan | 18.748 | -19,7 | 2,2 |
19. | Mini | 15.474 | +2,2 | 1,8 |
20. | Mazda | 10.250 | -27,2 | 1,2 |
- | CELKEM | 864.119 | -17,5 | - |
Po jedenácti měsících roku 2021 se pak ukazuje, jak propady prodejů v posledních měsících ovlivňují celkové výsledky za letošní rok. Od ledna do listopadu 2021 bylo v Evropě podle ACEA registrováno 10.824.670 automobilů, jen o 0,8 % více než za stejné období loňského roku. Potvrzují se tak odhady, že kvůli nedostatku výrobních komponentů budou letošní prodeje nakonec na úrovni loňského roku, silně ovlivněného uzávěrami kvůli čínské chřipce.
První za jedenáct měsíců se drží Volkswagen následovaný Peugeotem, oba mírně poklesly o pár desetin procenta. Třetí následuje Toyota, jejíchž 659.056 registrovaných aut je naopak o 13,1 % více než před rokem. Japonská automobilka má rovněž dostatečné zásoby dílů, a tak je nedostatkem čipů také méně zasaženy než evropské automobilky. Daří se ale i čtvrtému BMW, které letos roste o 4,9 %, naopak celkově šestý Mercedes spadl o 6,4 %.
Škoda se drží na osmé příčce, jejích 543.623 registrovaných aut je o 6,5 % méně než před rokem. Překonala však Ford, který následuje devátý. Top ten uzavírá Hyundai, jehož 488.852 registrovaných aut je o 24,3 % více než před rokem. Jedenáctá Kia meziročně vyskočila o 21,7 %.
Evropský trh – registrace nových aut v prvních jedenácti měsících roku 2021 | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-11/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.179.339 | -1,7 | 10,9 |
2. | Peugeot | 663.950 | -0,8 | 6,1 |
3. | Toyota | 659.056 | +13,1 | 6,1 |
4. | BMW | 633.164 | +4,9 | 5,8 |
5. | Renault | 611.542 | -16,6 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 582.437 | -12,4 | 5,4 |
7. | Audi | 551.913 | +1,1 | 5,1 |
8. | Škoda | 543.623 | -6,5 | 5 |
9. | Ford | 488.537 | -17,4 | 4,5 |
10. | Hyundai | 472.852 | +24,3 | 4,4 |
11. | Kia | 470.581 | +21,7 | 4,3 |
12. | Opel/Vauxhall | 450.856 | +1,7 | 4,2 |
13. | Fiat/Abarth | 444.808 | +0,9 | 4,1 |
14. | Citroën | 414.620 | +1,4 | 3,8 |
15. | Seat/Cupra | 375.173 | +11,0 | 3,5 |
16. | Dacia | 366.783 | +0,3 | 3,4 |
17. | Volvo | 262.162 | +3,9 | 2,4 |
18. | Nissan | 228.115 | -12,3 | 2,1 |
19. | Mini | 156.574 | +0,4 | 1,4 |
20. | Mazda | 146.338 | +9,4 | 1,4 |
- | CELKEM | 10.824.670 | +0,8 | - |