Evropský trh v září 2013: Solidní nárůst o 5,5 %
Na trzích Evropské unie se během letošního září prodalo 1.159.066 automobilů, což je meziroční nárůst o 5,4 procenta. Vyplývá to ze statistik Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA).
ACEA do svých statistik zahrnuje 27 států Evropské unie, chybí pouze data z Malty, která stejně není významným trhem, a Chorvatska, které se členem EU stalo teprve v červenci. Po započtení států Evropského sdružení volného obchodu (Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko) se v Evropě během září prodalo 1.194.216 aut, o 5,5 procenta více než před rokem.
Zářijovému úspěchu pomohl jeden pracovní den navíc a růst prodejů na velkých trzích. Ve Velké Británii prodeje vzrostly o 12,1 %, ve Francii o 3,4 % a ve Španělsku dokonce o 28,5 %. Španělským prodejům však nadále pomáhá šrotovné.
Naopak v Německu zářijové registrace vozů meziročně mírně klesly o 1,2 procenta. V září se dokonce ve Velké Británii prodalo více aut než u našich západních sousedů (403.136 vs. 247.199 registrací), z celoročního hlediska je však Německo stále největším evropským trhem.
Největší automobilkou zůstává Volkswagen, který v EU během září prodal 132.679 aut (meziročně +1,5 %). Výrazně si pomohl Seat (+14,9 %), Škoda (+16,2 %), Lexus (+16,7 %), Renault (+17,5 %), Mazda (+29,9 %) nebo Dacia (+40,7 %).
Během prvních měsíců letošního roku se v EU a EFTA prodalo 9.338.897 nových vozů, což je o čtyři procenta méně než ve stejném období loňského roku. To naznačuje, že letošní prodeje aut v Evropě budou nejnižší za poslední dvě desetiletí.
Někteří analytici jsou s ohledem na vývoj trhu optimističtí a tvrdí, že to nejhorší má evropský trh za sebou. „Pokles tržeb výrazně zpomalil a my jsme nyní svědky známek oživení poptávky,“ tvrdí Peter Fuss z poradenské firmy Ernst & Young's Global Automotive Centre.
Fuss ale upozorňuje na to, že automobilky pomáhají prodejům výraznými slevami a registrováním aut samotnými prodejci. Podle jeho názoru bude trh až za dva roky natolik silný, aby se výrobci bez těchto pobídek obešli.