FIA EcoTest: Prius je stále nejekologičtější
Na vozidla šetrná k životnímu prostředí dnes slyší stále více lidí a automobilky nabízejí již dost “eko“ a “green“ vozů. Proto se i Mezinárodní Automobilová Federace FIA od roku 2003 v této oblasti angažuje a provozuje program EcoTest, podle kterého hodnotí ekologický dopad jednotlivých vozů při jejich běžném použití a ne laboratorních podmínkách. Databázi provozuje německý autoklub ADAC pod záštitou FIA a má sloužit jako přehledný zdroj informací o komplexní ekologičnosti jednotlivých modelů pro zákazníky, kteří chtějí koupit nový vůz a hodlají přihlédnout i k ekologické stránce.
Postup, podle kterého se testují vozidla, vyvinul německý autoklub ADAC spolu s FIA. Testované vozy jsou rozděleny do jednotlivých tříd, viz. tabulky níže. Testování probíhá v několika testovacích fázích. Zvolená kritéria přinášejí věrohodnější obraz toho, jak testované vozidlo zatěžuje životní prostředí.
Měří se emise CO, CO2, HC, NOx a produkce pevných částic. Na základě naměřených výsledků jsou testovaná vozidla ohodnocena body, maximum 50 bodů pro danou skupinu je uděleno pouze za velmi nízké emise. Body jsou udělovány jednak podle absolutních množství jednotlivých složek emisí (určují absolutní pořadí) a dále jsou srovnávány emise CO2 v jednotlivých třídách (určují pořadí v rámci třídy). Podle dosažených počtů bodů je vozidlo ohodnoceno hvězdičkami, minimum je jedna, maximum je pět hvězdiček.
EcoTest: Převod bodů na hvězdičky | |
počet dosažených bodů | počet hvězdiček |
méně než 30 | * |
30 až 49 | ** |
50 až 69 | *** |
70 až 89 | **** |
více než 90 | ***** |
Část EcoTestu je založena na Evropském jízdním cyklu (NEDC), který simuluje městský provoz se zastavováním a rozjížděním, ale i mimoměstský provoz, při kterém se dosahují rychlosti až 120 km/h. Každé vozidlo je testováno ze studeného stavu bez přídavných zátěží jako rádio nebo klimatizace. Poté se cyklus opakuje se zahřátým motorem a puštěnou klimatizací, což je nejčastěji používaný spotřebič v autě.
Cyklus NEDC je doplněn testovacím cyklem ADAC, ve kterém se zkoumají vypouštěné emise při zrychlování i při plynulé jízdě vyššími rychlostmi. Tento cyklus používá jako základní rychlost 130 km/h.
Výsledky
Podle posledních provedených testů stále platí, že hybrid Toyota Prius je číslo 1 v oblasti ekologických vozů a platí pro ni nejvyšší bodové ohodnocení mezi všemi vozy dostupnými na evropském trhu. Prius získal 89 bodů (50 bodů za emise první skupiny a 39 bodů za emise CO2). Na druhém místě je Volvo V70 2,4 Bi-Fuel (výroba již byla ukončena), které na vítězný Prius ztrácí pouhé dva body. Na druhém až devátém místě se umístila vozidla o jejichž pohon se stará zemní plyn. Z toho vyplývá, že toto palivo má velký potenciál v oblasti snižování vypouštěných emisí.
Z čísel aktuálního EcoTestu ale také vyplývá, že dieselové technologie vybavené filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí udělaly obrovský krok kupředu a v nedaleké budoucnosti se budou schopny (v oblasti ekologie) rovnat moderním benzinovým motorům.
Kategorie City:
Testovaný vůz | Výkon [kW] | průměrná spotřeba [l/100 km | hodnocení |
1. Chevrolet Matiz 0,8 LPG (jízda na benzin) | 38 | 5,32 | *** |
1. Chevrolet Matiz 0,8 LPG (jízda na plyn) | 38 | 7,3 | *** |
3. Citroen C1 HDi | 40 | 4,50 | *** |
4. Citroen C1 1,0 | 50 | 5,91 | *** |
5. Toyota Aygo 1,0 | 50 | 5,91 | *** |
6. Fiat Panda 1,1 | 40 | 6,00 | *** |
7. Fiat Panda 1,2 | 44 | 6,07 | *** |
8. Kia Picanto 1,1 | 48 | 6,08 | *** |
9. Citroen C2 1,4 Stop&Start | 65 | 6,52 | *** |
10. Fiat Panda 1,3 JTD | 51 | 4,63 | *** |
V kategorii City se na prvních dvou místech umístil Chevrolet Matiz. Překvapivé je, že provoz na benzin (66 dosažených bodů) je podle zvolené metodiky ekologičtější než provoz na plyn (65 bodů). Nejhůře v této kategorii dopadnul Volkswagen Fox 1,4 TDI, který získal pouze 40 bodů, což je druhý nejhorší výsledek ze všech testovaných aut.
Kategorie malých vozů:
Testovaný vůz | Výkon [kW] | průměrná spotřeba [l/100 km | hodnocení |
1. Citroen C3 1,4 Stop&Start | 65 | 6,19 | *** |
2. Citroen C3 HDi | 80 | 5,06 | *** |
3. Fiat Grande Punto 1,2 | 48 | 6,45 | *** |
4. Toyota Yaris 1,4 D-4D | 66 | 4,71 | *** |
5. VW Polo BlueMotion | 59 | 4,70 | *** |
6. Peugeot 207 HDi | 80 | 5,29 | *** |
7. Mitsubishi Colt 1,5 | 80 | 6,69 | *** |
8. Lancia Ypsilon 1,4 | 70 | 6,70 | *** |
9. Mitsubishi Colt CZ3 | 70 | 6,62 | *** |
10. Daihatsu Sirion 1,3 | 64 | 6,8 | *** |
V kategorii malých vozů díky technologii Stop&Start vítězí C3 1,4 16V od Citroënu. Na druhé místo dosáhnul tentýž vůz, ale s turbodieselem o objemu 1,6 litru, díky němuž je C3 nejen ekologická, ale i dostatečně rychlá. Rozdíl mezi oběma motorizacemi je pouhý jeden bod (69 vs. 68 dosažených bodů). Na poslední příčku dosáhla Kia Rio 1,5 CRDi (44 bodů), což ale není jediné “vítězství“ značky Kia v EcoTestu.
Kategorie malých rodinných vozů:
Testovaný vůz | Výkon [kW] | průměrná spotřeba [l/100 km | hodnocení |
1. Toyota Prius 1,5 Hybrid | 82 | 5,02 | **** |
2. Honda Civic 1,3i-DSi Hybrid | 70 | 5,53 | **** |
3. Opel Zafira 1,6 CNG | 69 | 5,53 | **** |
4. Peugeot 307 Break HDi | 66 | 5,17 | **** |
5. Citroen C4 HDi | 80 | 5,23 | **** |
6. VW Golf 1,6 FSI | 85 | 7,06 | **** |
7. Ford Focus 1,6 TDCi | 80 | 5,22 | **** |
8. VW Eos 2,0 TDI | 103 | 5,8 | *** |
9. Toyota Auris 2,0 D-4D | 93 | 5,95 | *** |
10. Kia Cee¨d 1,6 | 90 | 7,27 | *** |
V kategorii malých rodinných vozů vede tabulku nejekologičtějších vozů Toyota Prius, což je s 89 dosaženými body i lídr mezi všemi testovanými automobily. Jako první “normální“ vůz se na čtvrtém místě umístily Peugeot 307 Break s turbodieselem 1,6 HDi pod kapotou a Citroën C4 1,6 HDi (75 bodů). S 51 dosaženými body okupuje poslední příčku Kia Carens 2,0 CVVT, takže na poslední příčce je jako v předešlé kategorii opět zástupce korejské značky.
Kategorie rodinných vozů:
Testovaný vůz | Výkon [kW] | průměrná spotřeba [l/100 km | hodnocení |
1. Škoda Octavia Combi RS TDI | 125 | 5,62 | **** |
2. Škoda Octavia 1,6 FSI | 85 | 7,14 | **** |
3. BMW 318d | 90 | 5,66 | **** |
4. Citroen C5 Kombi HDi | 80 | 5,82 | **** |
5. Lexus IS 220d | 130 | 6,08 | **** |
6. Toyota Avensis Combi 2,2 D-CAT | 130 | 6,19 | **** |
7. Škoda Octavia Combi 2,0 FSI | 110 | 7,85 | **** |
8. Citroen C5 HDi | 100 | 6,14 | **** |
9. Saab 9-3 Sport Combi 1,9 TiD | 110 | 6,00 | **** |
10. VW Pasat 2,0 TDI | 103 | 6,13 | **** |
Kategorie rodinných vozů udělala velkou radost českému motoristovi. Na prvních dvou příčkách je totiž domácí idol Škoda Octavia v prvním případě ve verzi RS TDI Combi (81 bodů), ve druhém s benzinovým agregátem 1,6 FSI pod kapotou (80 bodů). Na pouhých 44 bodů dosáhl VW Sharan se zastaralým benzinovým šestiválcem 2,8 V6.
Kategorie manažerských vozů:
Testovaný vůz | Výkon [kW] | průměrná spotřeba [l/100 km | hodnocení |
1. Volvo V70 Bi-Fuel CNG (jízda na plyn) | 103 | 7,15 | **** |
2. Saab 9-5 SportCombi 1,9 TiD | 110 | 6,46 | **** |
3. Audi A6 2,0 TDI | 103 | 6,81 | **** |
4. Mercedes CLK 220 CDI | 110 | 7,06 | **** |
5. Volvo V70 Bi-Fuel CNG (jízda na benzin) | 103 | 9,59 | **** |
6. Mercedes E 220 CDI | 125 | 7,05 | **** |
7. Audi A6 2,4 | 130 | 9,86 | **** |
8. Peugeot 607 V6 HDi Bi-Turbo | 150 | 7,78 | **** |
9. Hyudai Sonata 2,4 GLS | 119 | 9,53 | *** |
10. Mercedes CLS 320 CDI | 165 | 8,02 | *** |
V této kategorii dominuje Volvo V70 2,4 Bi-Fuel CNG, které při provozu na plyn dosáhlo až na 87 bodů (to je o pouhé dva body méně než vítěz Toyota Prius). Při provozu na benzin obsadila V70 páté místo se 74 body. Na poslední příčce v této kategorii, ale i ze všech testovaných automobilů, se umístil Hyundai Terracan s letitým agregátem 2,9 CRDi, který vybojoval bezkonkurenčních 27 bodů a má tak na svém kontě jednu jedinou hvězdičku!
Kategorie luxusních vozů:
Testovaný vůz | Výkon [kW] | průměrná spotřeba [l/100 km | hodnocení |
1. Mercedes S 320 CDI | 173 | 8,46 | **** |
2. Mercedes S 350 | 200 | 10,60 | **** |
3. Lexus LS 460 | 280 | 11,24 | **** |
4. Audi A8 3,0 TDI | 171 | 8,67 | *** |
5. Mercedes SL 500 | 285 | 12,10 | *** |
6. Mercedes CL 500 | 285 | 12,36 | *** |
7. Chrysler 300C 5,7 V8 | 250 | 12,21 | *** |
8. BMW 745d | 242 | 10,20 | *** |
9. Audi Q7 3,0 TDI | 171 | 10,60 | *** |
10. Mercedes GL 320 CDI | 165 | 11,32 | *** |
Kategorii luxusních vozů dominuje německá automobilka Mercedes, která obsadila první, druhou, ale také poslední pozici. Na výsluní se hřeje nová třída S 320 CDI vybavená převodovkou 7G-Tronic s dosaženými 75 body a stejný vůz vybavený benzinovým motorem o objemu 3,5 litru. Na té nespodnější pozici se krčí “malý“ mastodont GL 320 CDI vybavený opět převodovkou 7G-Tronic s 52 body.
Důležitá poznámka redakce:
Jak plyne z výše uvedeného, EcoTest zohledňuje nejen evropský jízdní cyklus a jeho metodiku. Do výsledků promlouvají významně také hodnoty spotřeby paliva při dálničním provozu a produkce emisí při jednotlivých režimech. Logickým důsledkem pak je zvýhodnění silnějších vozů proti těm se slabším motorem. Silnější motor bude při vyšších rychlostech a pružném zrychlování pracovat s menším zatížením, což se nakonec projeví na produkci CO2 (spotřebě paliva) i emisí ostatních sledovaných látek (HC, CO, NOx). Kriteria jsou nastavena tak, že vznětové motory plnící emisní normu Euro 4 jsou penalizovány, neboť evropská legislativa směřuje k přiblížení emisních limitů pro vznětové a zážehové motory.
Úplné výsledky jsou zveřejněny na internetových stránkách www.ecotest.eu.