Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FIA EcoTest: Prius je stále nejekologičtější

Michal Otruba
Diskuze (6)
Japonský hybrid Toyota Prius vede žebříček ekologického hodnocení podle EcoTestu automobilové federace FIA.

Na vozidla šetrná k životnímu prostředí dnes slyší stále více lidí a automobilky nabízejí již dost “eko“ a “green“ vozů. Proto se i Mezinárodní Automobilová Federace FIA od roku 2003 v této oblasti angažuje a provozuje program EcoTest, podle kterého hodnotí ekologický dopad jednotlivých vozů při jejich běžném použití a ne laboratorních podmínkách. Databázi provozuje německý autoklub ADAC pod záštitou FIA a má sloužit jako přehledný zdroj informací o komplexní ekologičnosti jednotlivých modelů pro zákazníky, kteří chtějí koupit nový vůz a hodlají přihlédnout i k ekologické stránce.

Postup, podle kterého se testují vozidla, vyvinul německý autoklub ADAC spolu s FIA. Testované vozy jsou rozděleny do jednotlivých tříd, viz. tabulky níže. Testování probíhá v několika testovacích fázích. Zvolená kritéria přinášejí věrohodnější obraz toho, jak testované vozidlo zatěžuje životní prostředí.

Měří se emise CO, CO2, HC, NOx a produkce pevných částic. Na základě naměřených výsledků jsou testovaná vozidla ohodnocena body, maximum 50 bodů pro danou skupinu je uděleno pouze za velmi nízké emise. Body jsou udělovány jednak podle absolutních množství jednotlivých složek emisí (určují absolutní pořadí) a dále jsou srovnávány emise CO2 v jednotlivých třídách (určují pořadí v rámci třídy). Podle dosažených počtů bodů je vozidlo ohodnoceno hvězdičkami, minimum je jedna, maximum je pět hvězdiček.

EcoTest: Převod bodů na hvězdičky
počet dosažených bodů počet hvězdiček
méně než 30 *
30 až 49 **
50 až 69 ***
70 až 89 ****
více než 90 *****

Část EcoTestu je založena na Evropském jízdním cyklu (NEDC), který simuluje městský provoz se zastavováním a rozjížděním, ale i mimoměstský provoz, při kterém se dosahují rychlosti až 120 km/h. Každé vozidlo je testováno ze studeného stavu bez přídavných zátěží jako rádio nebo klimatizace. Poté se cyklus opakuje se zahřátým motorem a puštěnou klimatizací, což je nejčastěji používaný spotřebič v autě.

Cyklus NEDC je doplněn testovacím cyklem ADAC, ve kterém se zkoumají vypouštěné emise při zrychlování i při plynulé jízdě vyššími rychlostmi. Tento cyklus používá jako základní rychlost 130 km/h.

Výsledky

Podle posledních provedených testů stále platí, že hybrid Toyota Prius je číslo 1 v oblasti ekologických vozů a platí pro ni nejvyšší bodové ohodnocení mezi všemi vozy dostupnými na evropském trhu. Prius získal 89 bodů (50 bodů za emise první skupiny a 39 bodů za emise CO2). Na druhém místě je Volvo V70 2,4 Bi-Fuel (výroba již byla ukončena), které na vítězný Prius ztrácí pouhé dva body. Na druhém až devátém místě se umístila vozidla o jejichž pohon se stará zemní plyn. Z toho vyplývá, že toto palivo má velký potenciál v oblasti snižování vypouštěných emisí.

Z čísel aktuálního EcoTestu ale také vyplývá, že dieselové technologie vybavené filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí udělaly obrovský krok kupředu a v nedaleké budoucnosti se budou schopny (v oblasti ekologie) rovnat moderním benzinovým motorům.

Kategorie City:

Testovaný vůz Výkon [kW] průměrná spotřeba [l/100 km hodnocení
1. Chevrolet Matiz 0,8 LPG (jízda na benzin) 38 5,32 ***
1. Chevrolet Matiz 0,8 LPG (jízda na plyn) 38 7,3 ***
3. Citroen C1 HDi 40 4,50 ***
4. Citroen C1 1,0 50 5,91 ***
5. Toyota Aygo 1,0 50 5,91 ***
6. Fiat Panda 1,1 40 6,00 ***
7. Fiat Panda 1,2 44 6,07 ***
8. Kia Picanto 1,1 48 6,08 ***
9. Citroen C2 1,4 Stop&Start 65 6,52 ***
10. Fiat Panda 1,3 JTD 51 4,63 ***

V kategorii City se na prvních dvou místech umístil Chevrolet Matiz. Překvapivé je, že provoz na benzin (66 dosažených bodů) je podle zvolené metodiky ekologičtější než provoz na plyn (65 bodů). Nejhůře v této kategorii dopadnul Volkswagen Fox 1,4 TDI, který získal pouze 40 bodů, což je druhý nejhorší výsledek ze všech testovaných aut.

Kategorie malých vozů:

Testovaný vůz Výkon [kW] průměrná spotřeba [l/100 km hodnocení
1. Citroen C3 1,4 Stop&Start 65 6,19 ***
2. Citroen C3 HDi 80 5,06 ***
3. Fiat Grande Punto 1,2 48 6,45 ***
4. Toyota Yaris 1,4 D-4D 66 4,71 ***
5. VW Polo BlueMotion 59 4,70 ***
6. Peugeot 207 HDi 80 5,29 ***
7. Mitsubishi Colt 1,5 80 6,69 ***
8. Lancia Ypsilon 1,4 70 6,70 ***
9. Mitsubishi Colt CZ3 70 6,62 ***
10. Daihatsu Sirion 1,3 64 6,8 ***

V kategorii malých vozů díky technologii Stop&Start vítězí C3 1,4 16V od Citroënu. Na druhé místo dosáhnul tentýž vůz, ale s turbodieselem o objemu 1,6 litru, díky němuž je C3 nejen ekologická, ale i dostatečně rychlá. Rozdíl mezi oběma motorizacemi je pouhý jeden bod (69 vs. 68 dosažených bodů). Na poslední příčku dosáhla Kia Rio 1,5 CRDi (44 bodů), což ale není jediné “vítězství“ značky Kia v EcoTestu.

Kategorie malých rodinných vozů:

Testovaný vůz Výkon [kW] průměrná spotřeba [l/100 km hodnocení
1. Toyota Prius 1,5 Hybrid 82 5,02 ****
2. Honda Civic 1,3i-DSi Hybrid 70 5,53 ****
3. Opel Zafira 1,6 CNG 69 5,53 ****
4. Peugeot 307 Break HDi 66 5,17 ****
5. Citroen C4 HDi 80 5,23 ****
6. VW Golf 1,6 FSI 85 7,06 ****
7. Ford Focus 1,6 TDCi 80 5,22 ****
8. VW Eos 2,0 TDI 103 5,8 ***
9. Toyota Auris 2,0 D-4D 93 5,95 ***
10. Kia Cee¨d 1,6 90 7,27 ***

V kategorii malých rodinných vozů vede tabulku nejekologičtějších vozů Toyota Prius, což je s 89 dosaženými body i lídr mezi všemi testovanými automobily. Jako první “normální“ vůz se na čtvrtém místě umístily Peugeot 307 Break s turbodieselem 1,6 HDi pod kapotou a Citroën C4 1,6 HDi (75 bodů). S 51 dosaženými body okupuje poslední příčku Kia Carens 2,0 CVVT, takže na poslední příčce je jako v předešlé kategorii opět zástupce korejské značky.

Kategorie rodinných vozů:

Testovaný vůz Výkon [kW] průměrná spotřeba [l/100 km hodnocení
1. Škoda Octavia Combi RS TDI 125 5,62 ****
2. Škoda Octavia 1,6 FSI 85 7,14 ****
3. BMW 318d 90 5,66 ****
4. Citroen C5 Kombi HDi 80 5,82 ****
5. Lexus IS 220d 130 6,08 ****
6. Toyota Avensis Combi 2,2 D-CAT 130 6,19 ****
7. Škoda Octavia Combi 2,0 FSI 110 7,85 ****
8. Citroen C5 HDi 100 6,14 ****
9. Saab 9-3 Sport Combi 1,9 TiD 110 6,00 ****
10. VW Pasat 2,0 TDI 103 6,13 ****

Kategorie rodinných vozů udělala velkou radost českému motoristovi. Na prvních dvou příčkách je totiž domácí idol Škoda Octavia v prvním případě ve verzi RS TDI Combi (81 bodů), ve druhém s benzinovým agregátem 1,6 FSI pod kapotou (80 bodů). Na pouhých 44 bodů dosáhl VW Sharan se zastaralým benzinovým šestiválcem 2,8 V6.

Kategorie manažerských vozů:

Testovaný vůz Výkon [kW] průměrná spotřeba [l/100 km hodnocení
1. Volvo V70 Bi-Fuel CNG (jízda na plyn) 103 7,15 ****
2. Saab 9-5 SportCombi 1,9 TiD 110 6,46 ****
3. Audi A6 2,0 TDI 103 6,81 ****
4. Mercedes CLK 220 CDI 110 7,06 ****
5. Volvo V70 Bi-Fuel CNG (jízda na benzin) 103 9,59 ****
6. Mercedes E 220 CDI 125 7,05 ****
7. Audi A6 2,4 130 9,86 ****
8. Peugeot 607 V6 HDi Bi-Turbo 150 7,78 ****
9. Hyudai Sonata 2,4 GLS 119 9,53 ***
10. Mercedes CLS 320 CDI 165 8,02 ***

V této kategorii dominuje Volvo V70 2,4 Bi-Fuel CNG, které při provozu na plyn dosáhlo až na 87 bodů (to je o pouhé dva body méně než vítěz Toyota Prius). Při provozu na benzin obsadila V70 páté místo se 74 body. Na poslední příčce v této kategorii, ale i ze všech testovaných automobilů, se umístil Hyundai Terracan s letitým agregátem 2,9 CRDi, který vybojoval bezkonkurenčních 27 bodů a má tak na svém kontě jednu jedinou hvězdičku!

Kategorie luxusních vozů:

Testovaný vůz Výkon [kW] průměrná spotřeba [l/100 km hodnocení
1. Mercedes S 320 CDI 173 8,46 ****
2. Mercedes S 350 200 10,60 ****
3. Lexus LS 460 280 11,24 ****
4. Audi A8 3,0 TDI 171 8,67 ***
5. Mercedes SL 500 285 12,10 ***
6. Mercedes CL 500 285 12,36 ***
7. Chrysler 300C 5,7 V8 250 12,21 ***
8. BMW 745d 242 10,20 ***
9. Audi Q7 3,0 TDI 171 10,60 ***
10. Mercedes GL 320 CDI 165 11,32 ***

Kategorii luxusních vozů dominuje německá automobilka Mercedes, která obsadila první, druhou, ale také poslední pozici. Na výsluní se hřeje nová třída S 320 CDI vybavená převodovkou 7G-Tronic s dosaženými 75 body a stejný vůz vybavený benzinovým motorem o objemu 3,5 litru. Na té nespodnější pozici se krčí “malý“ mastodont GL 320 CDI vybavený opět převodovkou 7G-Tronic s 52 body.

Důležitá poznámka redakce:
Jak plyne z výše uvedeného, EcoTest zohledňuje nejen evropský jízdní cyklus a jeho metodiku. Do výsledků promlouvají významně také hodnoty spotřeby paliva při dálničním provozu a produkce emisí při jednotlivých režimech. Logickým důsledkem pak je zvýhodnění silnějších vozů proti těm se slabším motorem. Silnější motor bude při vyšších rychlostech a pružném zrychlování pracovat s menším zatížením, což se nakonec projeví na produkci CO2 (spotřebě paliva) i emisí ostatních sledovaných látek (HC, CO, NOx). Kriteria jsou nastavena tak, že vznětové motory plnící emisní normu Euro 4 jsou penalizovány, neboť evropská legislativa směřuje k přiblížení emisních limitů pro vznětové a zážehové motory.

Úplné výsledky jsou zveřejněny na internetových stránkách www.ecotest.eu.

Michal Otruba
Diskuze (6)
9. 7. 2007 15:49
Dotaz redakci
Ten článek se objevil 5.7. a za čtyři dny znova ? :no:
5. 7. 2007 13:19
Tak ADAC
Tak FIA vybrala ADAC. To vybrala dobře.Protože "objektivnější,nestrannou a nezávislejší" organizaci abys v Evropě lucernou hledal v pravé poledne.
5. 7. 2007 10:54
Smart CDI??
Kde je Smart :-O ... koukam na stranky "ecotestu" a jedinej Smart je tam 1.0 Turbo, kterej ma samozrejme docela vetsi spotrebu i CO2. Ale ze se nejvic prodava v Nemecku 0,8 CDI se spotrebou 3,3 l/100km a normovane CO2 88 g/100km!!
Ja to auto nijak nemusim, ale zamerne protezovani naprosto neefektivnich a v konecnem dusledku nijak zvlast ekologickych (ale modnich) hybridu mi uz leze na nervy!!
Hybrid je technologicky a inzenyrsky uzasna vec, ale vyrobni naklady a koncene naklady na provoz a udrzbu nejsou resenim pro masove pouziti!! Je to slozite a drahe a nemuze to byt povazovano jako jedina cesta ke snizeni emisi!! :no: