Fiat Panda Hydrogen: i v Itálii myslí na budoucnost
Ještě nedávno to vypadalo, že automobily značky Fiat už moc dlouho po světě jezdit nebudou, ale krize je pryč a automobilka myslí i na vzdálenější roky. Prototyp Panda Hydrogen se představí na ženevském autosalonu.
Převážně italská práce, znalosti a technolologie se podepsaly pod prototyp, kterým Fiat dokazuje své kompetence v oblasti malých automobilů s palivovými články. Panda Hydrogen nemá palubní akumulátory pro skladování elektrické energie, protože palivové články jsou schopny vyrobit dostatek energie nejen pro plynulou jízdu, ale i pro dynamické manévry.
Tři palivové články italsko-americké firmy Nuvera jsou umístěny pod podlahou Pandy. Uvnitř spolu reagují za pomocí katalyzátorů molekuly vodíku a kyslíku, aby vyprodukovaly vodu a teplo. Přitom je generována elektrická energie a samotné vozidlo tak jezdí s nulovými emisemi.
Střídavý třífázový proud je přiváděn do elektromotoru, jehož točivý moment s pomocí mechanické převodovky pohání přední kola. Vodík je skladován při tlaku 35 MPa v kompozitových nádržích pod podlahou, takže Panda Hydrogen stále dokáže přepravit čtyři osoby.
Při plném výkonu dodává Panda 60 kW, které stačí k cestovní rychlosti více než 130 km/h, akceleraci z 0 na 50 km/h za 5 sekund a ke stoupavosti 23 %.
Zásoba vodíku na palubě vystačí na 200 kilometrů jízdy a dotankování pak netrvá déle než 5 minut.
Tato Panda není zdaleka prvním, ani posledním vodíkovým prototypem. V minulosti světlo světa spatřily funkční experimentální Fiaty Seicento Elettra H2 Fuel Cell a Seicento Hydrogen. I když programy dalšího výzkumu a vývoje podporuje Evropská unie i místní vlády a úřady, neočekává Fiat zavedení výroby podobné technologie dříve než za 15 až 20 let.