Fiat prý plánuje zrušení 18.000 pracovních míst, firma to popírá
Fiat, který je vedle rakousko-kanadského dodavatele autodílů Magna nejvážnějším zájemcem o převzetí Opelu, však tuto informaci popřel.
Zásadní nejasnosti provázejí námluvy Fiatu přinejmenším od pondělí, kdy šéf italského koncernu Sergio Marchionne německé vládě předložil podrobnější představy o rozvoji případného společného podniku, který by kromě Opelu zahrnoval i další evropské části amerického koncernu General Motors (GM) a americký Chrysler, který se Fiat rozhodl rovněž "zachránit".
Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg po pondělní schůzce s Marchionnem oznámil, že Fiat hodlá v Německu zachovat všechny tři montážní závody, v Rüsselsheimu, Bochumi a Eisenachu, a zároveň naznačil, že závod na výrobu motorů v Kaiserslauternu by se mohl stát obětí celkové potřebné "konsolidace".
Marchionne vzápětí v deníku Bild upřesňoval, že Fiat hodlá zachovat všechny čtyři továrny Opelu v Německu, ale také připustil, že v nich nebude možné udržet současný počet zaměstnanců. V Německu přitom pro Opel pracuje 25.000 lidí.
Prestižní deník Frankfurter Allgemeine Zeitung s odvoláním na jistou interní zprávu Fiatu z 3. dubna napsal, že Opelu v případě převzetí Fiatem hrozí úplné nebo částečné zastavení výroby motorů v Kaiserslauternu, Bochumi i Rüsselsheimu. Především ale mají italské plány se zavíráním továren postihnout Anglii a Itálii. Celkově by se to prý týkalo 18.000 ze zhruba 108.000 zaměstnanců Fiatu a Opelu včetně její britské dceřiné společnosti Vauxhall. V Německu je údajně ohroženo 3600 pracovních míst.
Do roku 2016 Fiat podle těchto informací počítá se zavřením deseti provozů, přičemž jako první by v roce 2011 přišel na řadu montážní závod v belgických Antverpách, poté by byly uzavřeny anglické závody v Lutonu a ve městě Ellesmere Port. Stejný osud by ovšem hrozil také závodům samotného Fiatu v italském Pomiglianu a v Termini Imerese.
Fiat informace německého listu okamžitě popřel. "Fiat jasně prohlašuje, že to nejsou informace pocházející z Fiatu a že nejsou součástí jakéhokoli plánu vypracovaného Fiatem," uvádí se v oficiálním komuniké italského koncernu.
Plány Fiatu vyvolávají obavy hlavně u samotných zaměstnanců Opelu a odborů. Například šéf závodní rady německé automobilky Klaus Franz v úterý odhadl, že spojení Fiatu s americkým Chryslerem a evropskými aktivitami General Motors by mohly vést k zániku až 10.000 pracovních míst v Evropě.
Německá vláda nyní ještě očekává předložení podrobnějšího plánu na převzetí Opelu ze strany společnosti Magna. I podle německých odborů by v ní Opel získal vhodnějšího investora, neboť takové partnerství by nevedlo ke vzniku konkurence uvnitř skupiny jako v případě fúze s Fiatem. Šéf Magny Frank Stronach minulý čtvrtek německé vládě předložil zatím jen hrubý koncept převzetí menšinového podílu v Opelu. Nyní údajně pracuje na detailnějším plánu. Lhůta pro rozhodnutí o budoucnosti Opelu se však blíží, neboť 28. května se musí GM dohodnout s americkými věřiteli na ozdravení koncernu, jinak mu hrozí platební neschopnost.
Šéf německého odborového svazu IG Metall Berthold Huber v rozhovoru pro dnešní vydání listu Berliner Zeitung znovu zdůraznil, že do Opelu by měl přímo vstoupit i německý stát. "Německá vláda by měla Opel jasně podpořit, i prostřednictvím přímé účasti," řekl odborový předák. Německá vláda zatím přislíbila jen záruky, ale i ty podmiňuje předložením nosného konceptu rozvoje automobilky.