Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Stilo (2001-2007) - lepší než pověst značky

Ondřej Láník
Se Stilem si chtěl Fiat získat důležitý německý trh a tak design, výbava a použité materiály odpovídají vysokým nárokům našich západních sousedů. Kvalita tohoto Fiatu po letech provozu sice není ohromující, ale ve srovnání s ostatními...

Už to vypadá jako ohraná písnička. Fiat prakticky s každou generací usiluje o změny v problematických partiích konstrukce, výroby nebo kvality svých vozů, ale zatím nikdy nepřivedl na trh vyloženě ideální výrobek. Pokrok je však zřejmý.

Nástupce dua Bravo/Brava měl být výjimečně úspěšný na německém trhu, a tam jak známo se jen tak něco neodpouští. Pověst tradiční italské designérské školy musela ustoupit a Stilo se obléklo do kabátu, který by mu mohl závidět kdejaký německý kompakt. Fiat přidal až neuvěřitelně bohatou výbavu za ceny, které byly konkurenceschopné ve srovnání s drahými soupeři.V nižší střední třídě ale stále ještě rozhodují peníze, takže si Fiat rozhodnutím o vstupu mezi velmi dobře vybavené vozy, možná podřezal vlastní větev. Stila se neprodávala tak dobře jako předchůdci Bravo/Brava a nestala se tak zachráncem automobilky.

S přibývajícím věkem se nabídka Fiatů Stilo na trhu ojetých vozidel rozrostla a tak stojí přinejmenším za prozkoumání, jestli „ten technicky vyspělý fiat“ vlastně není dobrou volbou právě pro vás.

Tři karoserie

Fiat představil veřejnosti Stilo poprvé v roce 2001, jako třídveřový sportovně zaměřený hatchback a praktický rodinný pětidveřový hatchback. Podobně jako tomu bylo u předchůdců Bravo/Brava, byly dvě základní karosářské verze značně odlišné. Třídveřový model by asi jen málokdo označil termínem málo atraktivní, což však naplatilo u pětidveřové verze. Vyšší stavba karoserie, v některých detailech připomínající snad i vozy MPV s vyšší střechou a bohatým prosklením kabiny, je nadmíru prostorná a také variabilní, ale velkou popularitu si svým designem nezískala. Třetí verzí je nadprůměrně prostorné kombi Multiwagon, které vyniká dodnes ve své třídě a cenovém pásmu velmi dobře přístupným a objemným zavazadlovým prostorem. U některých verzí lze zadní sedadla nejen sklápět, ale také posunovat v podélném směru, což je výhodné ve chvíli, kdy potřebujete jednoduše změnit poměr mezi prostorem pro cestující (např. jsou-li na zadních sedadlech malé děti) a prostorem pro náklad.

Motory

fiat nizsistredni fiat nizsistredni Nabídka motorů bývá v nižší střední třídě bohatá, ale u nás se nečastěji budete setkávat se základním zážehovým čtyřválcem 1,2 l (59 kW), který byl dodáván i s neobvyklou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Jeho výkon je vzhledem ke zdvihovému objemu slušný, ale s velkou silou v nízkých a středních otáčkách počítat nemůžete. Stilo samo o sobě bylo v době uvedení na trh poměrně těžkým vozem, k čemuž přispívala také velmi bohatá standardní výbava.

Za optimum ceny, výkonu a provozních nákladů lze považovat motor 1,6 l (76 kW), oblíbené jsou také vznětové motory 1,9 JTD v různých výkonových verzích (59, 74, 85 nebo 103 kW). Diesely nabízí v každodenním provozu nižší spotřebu (mezi 5 a 7 l/100 km), ale na cestách je nutno počítat s výraznou zvukovou kulisou. Zpočátku výroby byly k dispozici zážehové jednotky 1,6 16V (76 kW), 1,8 16V (96 kW) a pětiválec 2,4 20V (125 kW). Základní zážehový motor 1,2 12V (59 kW) přišel o rok později. V rámci velkého omlazení modelové řady byl nahrazen základní motor novým 1,4 16 V (70 kW).

Na www.auto.cz jsme testovali všechny důležité reprezentanty Fiatu a tak konkrétní zkušenosti z provozu, stejně tak jako základní technická data a rozměry tří karoserií naleznete v testech, na než odkazujeme na konci tohoto článku.

Inovace

fiat nizsistredni fiat nizsistredni Velkorysý přístup Fiatu při uvedení nového Stila lze dokumentovat na seznamu standardní výbavy, obsahující přední, boční i okenní airbagy, ABS+EBD, brzdový asistent i protiprokluzový systém. Bezpečnostní výbavu bylo možné dále rozšířit o ESP (+20.000,-Kč), ale například motorizace 1,8 16V, 2,4 20V a 1,9JTD měly ESP zpočátku sériově. S tím jak se prodej Stila nevyvíjel právě příznivě, odporoučela se část standardní výbavy mezi příplatkové položky, aby tak uvolnila cestu k nižším cenám.

Přístrojová deska z měkčených plastů má i přes standardní airbag spolujezdce v pravé části dva rozměrné úložné prostory. Řidič má k dispozici palubní počítač s mnoha funkcemi a množstvím řady individuálních nastavení elektronických funkcí vozu. Dobře dimenzovaná sedadla mají měkčí čalounění, takže při delších jízdách nejsou tak pohodlná jako u konkurence. Fiaty zůstaly s generací Stila spíše komfortně orientované vozy. Nastavení odpružení je měkké, vozy se proto v zatáčkách naklánějí. Řízení s dvourežimovým posilovačem (standard+City) je výborné ve městě, ale mimo působí příliš lehce.

fiat nizsistredni fiat nizsistredni Zejména pětidveřové Stilo a Multiwagon mají díky vyšší stavbě karoserie optimální rozměry interiéru, cestující mohou pohodlně nastupovat i ergonomicky sedět.

Pětidveřový hatchback je od konce roku 2003 zakončen uhlazeněji tvarovanou zádí, která se zbavila v maximální možné míře horizontálních linií a dřívější členitosti. Zcela nové je víko kufru, ze kterého zmizely mlhovky, dříve lemující prostor pro SPZ; ty se přestěhovaly do přepracovaných koncových světel, stylizovaných do velkých celočervených kruhů. Další změnou jsou ochranné lišty na bocích a náraznících, od modelového roku 2004 výhradně v barvě karoserie. Výsledkem je uhlazenější vzhled a v případě pětidveřového provedení i výrazně zcivilizované pozadí, které u původního provedení vyvolávalo svým těžkopádným vzhledem mnoho kontroverzí.

fiat nizsistredni fiat nizsistredni V roce 2005 se na trh dostala pseudoterénní verze Stilo MultiWagon Uproad, která opticky budí dojem nezničitelnosti, ale ve skutečnosti má jen více plastů kolem vozu, větší kola a bohatší výbavu. Pohon všech kol Fiat v této třídě nenabízí.

Závady

Fiat Stilo modelových roků 2001 až 2003 se potýkal s problematickým řízením (kvůli velké vůli byla uskutečněna velká svolávací akce), v bazarech si proto dávejte pozor na vozy s nápadně sjetými předními pneumatikami. Občas zlobí elektronika, takže se do vozu s dálkovým ovládáním buď vůbec nedostanete nebo díky neoblomnému imobilizéru nenastartujete. Ke klasickým problémům pětiletých vozů patří úniky oleje, ale kupodivu také stav palivových vedení, přední nápravy a výfukové soustavy. S brzdami obvykle větší problém není, na STK by vás mohlo překvapit nefunkční nastavení ovládání sklonu světlometů.

Podle aktuálního TÜV Auto Reportu patří sice Stilo k podprůměrně spolehlivým vozům, ale není to katastrofální výsledek. Vážné problémy nacházejí technici na německých STK u 8,7 % tříletých Stil (průměr věkové třídy je 6,6 %), což výsledek z oblasti kde se pohybuje většina produkce, včetně Mercedesu třídy E (9,4 %) nebo Mini (9 %).

Nevalná pověst může být v současné době výhodou, rozhodnete-li se pro Stilo, protože ceny jsou nižší než u konkurence. Nejstarší vozy z roku 2001 nebo 2002 lze u nás pořídit již za 160 až 170 tisíc korun, obvykle i s výbavou, kterou konkurence v této třídě běžně nemá. Na trhu je řada tříletých a čtyřletých vozů s nízkým počtem ujetých kilometrů v cenách 200 až 230 tisíc, potěší také minimální příplatky za vznětové verze.

Další informace najdete také na odkazech:

Plusy:

  • poměr ceny a nabízené hodnoty
  • prostorný interiér i zavazadelník
  • komfortní odpružení
  • bohatá výbava

Minusy:

  • malá vnější zpětná zrcátka
  • hlučné diesely
  • vyšší hmotnost
  • ledabylé zpracování
  • diskutabilní design

Nejčastější závady

  • problémy s palubní elektronikou
  • koroze výfuků
  • vůle v přední nápravě, problémy s geometrií
  • netěsnosti motoru, palivových vedení
  • nefunkční nastavení sklonu světlometů
Ondřej Láník