Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford kritizuje německou vládu, chtěl by přísnější limity CO2!

Ford kritizuje německou vládu, chtěl by přísnější limity CO2! Zdroj: acz

Ford kritizuje německou vládu, chtěl by přísnější limity CO2!

Německo zablokovalo dohodu EU o zpřísnění limitů na vypouštěné emise oxidu uhličitého. Obává se toho, že by místní výrobci mohli mít potíže s jejich splněním.

Americká automobilka Ford kritizuje Evropskou unii za to, že odložila hlasování o zavedení přísnějších limitů na vypouštěné emise oxidu uhličitého. Podle chystaných norem měly do roku 2020 klesnout průměrné emise CO2 u nových automobilů na 95 g/km.

Na limitech se přitom dříve dohodli představitelé členských zemí EU, Evropského parlamentu a Evropské komise, následně je měli schválit národní velvyslanci u EU jednotlivých členských států. To se však již nestalo, dohodu zablokovalo Německo. Odložení hlasování navíc podpořila i Velká Británie a Nizozemí.

Představitelé Fordu se pozastavují nad tím, že menšina členských států může oddálit zavedení dohodnutých limitů. „Jakožto společnost, která se zavázala ke smysluplnému snížení emisí CO2 prostřednictvím moderních technik, je Ford tímto krokem zklamán. Nyní v rámci našeho odvětví musíme znovu přeskupit naše další kroky,“ uvedla automobilka v oficiálním prohlášení.

Odložení hlasování není pro Ford příliš dobrá zpráva, mohutně totiž investoval do vývoje přeplňovaných motorů řady EcoBoost, které se pyšní nízkými emisemi CO2.

Německo se obává především toho, že by domácí automobilky mohly mít se splnění norem problémy. Vždyť luxusní výrobci Audi, BMW a Mercedes-Benz produkují především velká auta, která vypouštějí velké množství oxidu uhličitého.

Oficiálním důvodem odložení hlasování je však strach, že by dohoda o přísnějších limitech mohla vést k propuštění v automobilovém průmyslu. „Myslím, že v době, kdy trávíme celé dny jednáním o nezaměstnanosti, si musíme dávat pozor na to, abychom ve snaze o ochranu životního prostředí nepoškodili svou průmyslovou základnu,“ uvedla německá kancléřka Angela Merkelová.

Automobilky z Německa si stěžují hlavně na to, že přísnější limity upřednostňují výrobce malých vozů, jako jsou Citroën, Fiat, Peugeot a Renault. Němečtí politici pak dokonce své kolegy z ostatních členských států unie údajně varovali, že Daimler, BMW, Volkswagen nebo Audi by mohly v jejich zemích omezit nebo zrušit své výrobní plány, pokud vlády nepodpoří snahu Berlína o zmírnění emisních limitů.

Kvůli tomu už kritikové odložení hlasování tvrdí, že hrstka firem upřednostňuje své zájmy nad zájmy spotřebitelů. Výsledkem nižších emisí CO2 by byla i nižší spotřeba paliva, 95 gramů CO2 na ujetý kilometr totiž odpovídá zhruba čtyřem litrům benzinu na 100 km.

V současnosti se automobilky snaží o to, aby průměrné emise CO2 klesly do roku 2015 na 130g/km, což je asi o dva gramy na kilometr než dnes. Každý výrobce musí splnit vlastní cíl, který je vypočten na základě jeho nabídky modelů a minulého snižování emisí. Za nesplnění cílů budou automobilkám hrozit pokuty.