Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Francouzská Rally 2011 – Doma vítězí Ogier, technika zradila Loeba

Michal Otruba
Diskuze (12)
Nevídané – letos Sebastien Loeb nevyhrál v Německu a nyní po sedmi letech nedokončil soutěž na asfaltu, na bedně jej zastoupil mladší Ogier.

Již pojedenácté se sešli účastníci mistrovství světa WRC 2011, po dlouhém cestování z jižní polokoule vyvrcholí mistrovství světa WRC v Evropě. Rally de France - Alsace, první ze tří zbývajících podniků, se odehraje na domácí půdě Citroënu. Loni se soutěž přesunula z Korsiky do Alsaska a Sebastien Loeb s Danielem Elenou zde získali sedmý titul mistrů světa. Tovární tým Citroën si zase odvezl šestý titul v poháru konstruktérů. Padne francouzská bašta letos do rukou Fordu či Mini nebo na místním asfaltu budou opět kralovat dva Sebastienové za volanty francouzských šípů?

Na jezdce čekalo 348,1 měřených kilometrů ve třiadvaceti rychlostních zkouškách rozdělených do tří etap. Soutěž v rodném kraji mistra Loeba se pojede i jako součást šampionátů SWRC a FIA Academy – v tom prvním se bude bít o udržení šancí na titul jihlavský jezdec Martin Prokop, v tom druhém bude české barvy hájit Jan Černý. A když už jsme nakousli Martina Prokopa – v kuloárech se proslýchají zprávy, že již má kupce na své dvě Fiesty S2000. Důvodem jejich prodeje by měl být přechod na techniku nejvyšší specifikace – ano, Martin by měl příští rok brázdit tratě MS ve Fiestě WRC!

Předsoutěžní shakedown, který stejně jako loni moc neodpovídal skutečným rychlostním zkouškám, ovládnul tovární Citroën – nejrychlejší byl Loeb (1:47,1), o 0,2 pomaleji dojeli Ogier a Sordo na Mini. Ford, který pro tuto soutěž obléknul Fiesty do slušivých černých barev, nejlépe reprezentoval Latvala na čtvrté příčce (+0,8).

A ještě jedna pozitivní zpráva pro fanoušky motorsportu – promotér MS poprvé nabídnul fanouškům živé přenosy z celé soutěže i přímo z rychlostních zkoušek. Záběry poskytoval vrtulník i samotná soutěžní auta – to vše na oficiálním portálů MS www.wrc.com

První etapa: Velký Seb ve Francii nevyhraje, úvod pro Mini

Na pátek bylo připraveno 8 rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí testů) o délce 148,4 km. První test vyhrál podle očekávání Loeb, za ním se překvapivě objevil Latvala (+2,6) a očekávatelný Ogier (+3,7). Vítězstvím v následujícím testu se na celkové stříbro posunul Ogier, Loeb je první o 0,1 sekundy. Ve třetí zkoušce se děly věci – Raikkonen havaroval na přejezdu (resp. kolidoval s Henningem Solbergem při zahřívání pneumatik), Hirvonen i Latvala se podívali mimo trať a asfaltovému mágovi Loebovi přestala fungovat technika. Proslýchalo se něco o motoru a Loeb tak poprvé od Katalánska 2004 na asfaltové soutěži předčasně končí! Po soutěží tým Citroën přiznal, že motor byl v DS3 WRC špatně namontovaný kvůli čemuž Loeb opouští soutěž s nulovým bodovým ziskem čímž si značně komplikuje obhajobu mistrovského titulu.

Čtvrtou erzetu opanoval opět Latvala před Sordem (+2,9), celkově soutěži vévodí francouzský fenomén Ogier před Petterem Solbergem (+5,0) a Sordem na Mini WRC (+6,6). Čtvrtou příčku navíc drží Meeke na dalším Mini (+28,0), takže je francouzská soutěž rozjeta přinejmenším netradičně. Následuje polední servis.

Odpoledne dvě zkoušky vyhrál Petter Solberg, jednu Ogier a jednu Sordo. A právě posledně jmenovaný pilot jedoucí na Mini Cooperu WRC se díky stabilním vyrovnaným výkonům dostává do celkového vedení o sekundu před Petterem a o 2,8 před Ogierem. Vůz Mini Cooper WRC v červeném hávu se tak poprvé dostává do vedení celkové klasifikace. Čtvrtým místem navíc výkon týmu Mini potvrzuje Meeke.

SWRC

Mezi es-dvoutisícovkami do soutěže nejlépe vstoupil Hänninen na tovární Fabii S2000. Ve třetí zkoušce však prorazil pneumatiku o vymezovací tyčku v zatáčce (zabraňující zkracování zatáček) a první etapu tak zakončil na čtvrté příčce se ztrátou téměř 2,5 minuty. Moc se nedaří ani Matinu Prokopovi, který den končí jako třetí se ztrátou necelých dvou minut a podle kterého tyhle tratě do MS nepatří. A kde je chyba?

„Auto je v pořádku. Jen mně to vůbec, ale vůbec nejde… Vůbec nemůžu najít žádný rytmus, jedu katastrofálně. Chybuju v pomalých zatáčkách, v rychlých zatáčkách, při brždění a při výjezdech. Bohužel nic jiného už na tratích není, takže zkrátka dělám chyby úplně všude!,“ nešetřil sebekritikou jezdec, který v úterý oslaví devětadvacáté narozeniny.

Kategorii SWRC tak po pátku vévodí estonský talent Tanak na Fiestě S2000 před Norem Brynildsenem na Fábii S2000 (+1:48,7) a Prokopem na Fiestě S2000 (+1:57,5). FIA Academii vede Breen před Lemesem (+24,6), Čech Černý je šestý s mankem před tři minuty.

Druhá etapa: Ogier má v Sordovi vyrovnaného soupeře

Sobotní etapa byla téměř na chlup délkově stejná jako ta páteční – měřila 148,4 km a skládala se z devíti měřených úseků (dva průjezdy čtveřicí erzet + tříkilometrová speciálka). První dvě sobotní zkoušky se dopředu prokousával Petter Solberg, aby se ujal vedení. Ve třetí ho však postihnul defekt a spadnul na třetí místo a vedení se ujal Ogier. Toho však v posledním dopoledním sobotním testu na špici vystřídal opět Sordo, je to tedy bitva nového Mini se zavedenou DS3 WRC. Rozdíl činí pouhé dvě desetiny, třetí Petter již ztrácí přes 40 sekund. Následuje polední servis.

Odpoledne se neslo ve stejném duchu – ve vedení se pohybovali Ogier a Sordo, když prvně jmenovaný si stačil vytvořil malý náskok – konkrétně druhý Sordo vstoupí do neděle s mankem 9,5 sekundy. Třetí Petter má manko 51,9 sekundy. Velká škoda je Meekeho na Mini, který v první odpolední vložce havaroval a držel skvělé čtvrté místo.

SWRC

Smůla se lepí továrnímu týmu Škoda na paty i nadále. Gassner jr. dopoledne nezvládnul svůj stroj a narazil čelně do stromu – Hermann vyváznul v pohodě, navigátorka Wüstenhagenová utrpěla zlomeninu žebra a pánve. Hänninen se zase dokázal vyšvihnout až na druhé místo za skvěle jedoucího Tanaka, ale před poledním servisem urazil kolo své Fábie a klesnul na šesté místo. Nabízené šance však Martin Prokop příliš nevyužil a je stále třetí o 9,8 sekundy za druhým Brynildsenem.

„Juho Hanninen nám nabízí jednu šanci za druhou na zkomplikování šampionátu. Bohužel stejně jako on nejsme schopni držet krok s vynikajícím Tanakem. Útočíme sice na druhou pozici, ale Juho se zítra vrátí v rámci superrally a vzhledem k množství odpadlých posádek si nejspíš přiveze slušné množství bodů. Naše pozice by tak pro španělské finále nic neřešila,“ uvažoval v poledním remote servisu Martin Prokop.

Ve FIA Akademii vítězí Fischer před Suarezem (+40,5) a Lemesem (+9:37,7). Honza Černý svou Fiestu R2 do cíle nedovezl, když ulomil poloosu.

„Jsme z průběhu závodu zklamaní. Dlouho nám trvalo, než jsme přišli na to, že motor nejede jak by měl a tím jsme ztráceli čas. Závadu se navíc nepodařilo odstranit a bude potřeba asi podrobná kontrola motoru v dílnách M-Sportu. Završením všeho bylo upadnutí ramena na druhé rychlostní zkoušce ve druhé etapě,“ uzavírá Honza Černý.

Třetí etapa: Vyloučení dramatizuje konec šampionátu

Nedělní etapa obsahovala „pouze“ šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy dvojicí erzet + 2x divácká speciálka jednou jetá jako Power Stage) o měřené délce 40,7 km. V neděli se vedení již nic neměnilo – Sebastien Ogier si hlídal časy největšího konkurenta Sorda a profesionálním výkonem si udržel náskok 6,3 sekundy, díky kterému se může radovat z dalšího vítězství na soutěži MS. Dani Sordo druhým místem potvrdil dvě věci – že na asfaltu umí a že nový Mini Cooper WRC je na pevném povrchu již nyní plně konkurenceschopný s těmi nejlepšími vozy. Co by dali u Fordu za jeho časy…

Na třetím místě do cíle dorazil Petter Solberg. U toho se ovšem vyskytnul malý háček, tedy spíše velký hák. Jeho vůz neprošel závěrečnou technickou přejímkou, protože byl o 4 kg lehčí než povolují limity a komisaři se rozhodli sympatického Nora nekompromisně vyloučit. Na třetí místo se tedy posunuje Mikko Hirvonen s tovární Fiestou, který se díky bodovému přídělu dotáhnul na celkové vedení Seba Loeba. Tři body zpět je ctižádostivý Ogier, takže dvě soutěže před koncem se bude začínat prakticky od nuly.

Celkové výsledky Rally de France 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC 3:06:20,4
2. Dani Sordo / Carlos Del Barrio Mini Cooper WRC +6,3
3. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +3:26,6
4. Jari-Matti Latvala / Mikko Anttila Ford Fiesta RS WRC +3:30,3
5. Dennis Kuipers / Frederic Miclotte Ford Fiesta RS WRC +6:42,0
6. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +7:08,3
7. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +7:58,3
8. Ken Block / Alessandro Gelsomino Ford Fiesta RS WRC +8:25,5
9. Pierre Campana / Sabrina de Castelli Mini Cooper WRC +8:38,7
10. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +10:00,8

„Je to velmi příjemný pocit. Ke konci to bylo obtížné, protože na mě byl po problému Seba (Loeba) vyvíjen tlak. Výsledek je velmi důležitý pro vývoj šampionátu, ale nyní musím podat skvělé výkony i ve dvou zbývajících rally,“ říká vítězný Sebastien Ogier, který se znovuzapojil do bitvy o letošní mistrovský titul.

„Dvě soutěže na asfaltu a dvě pódia je úžasné. Cítím to jako vítězství. Je to neuvěřitelný výsledek, jsem velmi spokojen,“ dodává druhý v cíli Dani Sordo.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 196
2. Mikko Hirvonen (FIN) 196
3. Sébastien Ogier (FRA) 193
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 131
5. Petter Solberg (NOR) 110
6. Mads Ostberg (NOR) 62
7. Matthew Wilson (GBR) 53
8. Dani Sordo (ESP) 43
9. Henning Solberg (NOR) 40
10. Kimi Räikkönen (FIN) 34
11. Federico Villagra (ARG) 20
12. Khalid Al-Qassimi (SAE) 15
13. Denis Kuipers (HOL) 15
14. Juho Hänninen (FIN) 13
15. Haydon Paddon (NZE) 10
16. Martin Prokop (CZE) 7
17. Ott Tänak (EST) 7

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 372
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 318
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 133
4. Petter Solberg World Rally Team 98
5. FERM Power Tools World Rally Team 34
6. Team Abu Dhabi 34
7. Munchi’s Ford World Rally Team 32
8. Monster World Rally Team 19
9. Van Merksteijn Motorsport 12
10. Brazil World Rally Team 1
11. Ice 1 Racing disvalifikován

SWRC

Ve třetí etapě neohroženého Tanaka nikdo kromě jeho samotného ohrozit nemohl a tak si talentovaný estonský pilot dojel pro třetí letošní vítězství. Díky bodům se před poslední soutěží v Katalánsku téměř dotáhnul na vedoucího Hanninena, který nakonec skončil pátý. Takže o titul SWRC bude ještě zuřit veliká bitva – vyhraje přirozený talent nebo jezdec továrního týmu, který se letos neuvěřitelně zlepšit i na asfaltu?

Martin Prokop po nevydařené soutěži končí nakonec třetí a šance nabízené Hanninenem nevyužil. Škoda, že ani nedostihnul druhého Brynildsena, z původních 9,8 mu v cíli zbývalo rovných 7 sekund. Na vedoucího Hanninena Martin ztrácí 17 bodů, teoretická šance na titul tu tedy stále je.

„Bohužel jsme ani v poslední etapě nevystoupili ze stínu, který nás ve Francii pronásledoval. Pokusil jsem se na Brynildsena zaútočit, ale prostě nám nějaké sekundy chyběly. Druhá příčka by pro nás byla mnohem příznivější, ale nedá se nic dělat. Sice zůstáváme ve hře, ale zisk titulu ve Španělsku je spíše v rovině teorie,“ přiznává Martin Prokop.

Celkové výsledky Rally de France 2011 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Ott Tänak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 3:17:52,1
2. Eyvind Brynildsen / Timo Alanne Škoda Fabia S2000 +2:33,7
3. Martin Prokop / Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +2:40,7
4. Bernardo Soussa / Paulo Babo Ford Fiesta S2000 +4:34,9
5. Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000 +31:29,5
6. Julien Maurin / Olivier Ural Ford Fiesta S2000 +31:34,0

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Juho Hänninen (FIN) 108
2. Ott Tänak (EST) 105
3. Martin Prokop (CZE) 91
4. Bernardo Sousa (POR) 67
5. Karl Kruuda (EST) 58
6. Hermann Gassner jr. (GER) 55
7. Frigyes Turán (HUN) 46
8. Nasser Al-Attiyah (KAT) 38
9. Eyvind Brynildsen (NOR) 34
10. Albert Llovera (AND) 14

Celkově pořadí v šampionátu WRC FIA Academy 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Egon Kaur (EST) 92
2. Craig Breen (IRL) 72
3. Yeray Lemes (ESP) 56
4. Alastair Fisher (GBR) 46
5. Brendan Reeves (AUS) 36
6. Jan Černý (CZE) 33
7. Jose Suarez (ESP) 32
8. Andrea Grugnola (ITA) 31
9. Frederik Ahlin (SWE) 29
10. Timo Van der Marel (HOL) 25
11. Christian Ridemann (GER) 21
Michal Otruba
Diskuze (12)
Avatar - Starfighter
4. 10. 2011 00:00
Re: Docela bych přál...
Výraz na facku? Co to je? Ty o něm píšeš jako panáci z FIA, kterým vadilo, že se neholí :no: :no: :no:
Mně se taky týmová režie a určování jedniček nelíbí, ale je to součást hry. Jenže někdy to je dvousečná zbraň. Malý Seb stejně po titulu půjde, bez ohledu na vyjádření pro noviny. To by nebyl on :-)
Avatar - Starfighter
3. 10. 2011 23:49
Re: Dramatizuje...
Se zkušenostmi z 88 závodů MS tlak zvládne :-)
3. 10. 2011 22:24
Re: Dramatizuje...
Tou spolehlivostí jen potvrzuješ co jsem napsal :-) 4 havárie v kariéře s WRC je úctihodné, jen nesmíš zapomínat, že všechny sezony jezdil jako dvojka a kryl záda Loebovi. Jako na jedničku týmu Mini na něj bude vyvíjen daleko větší tlak. Tak uvidíme jak se s tím popasuje.
3. 10. 2011 21:08
Re: Docela bych přál...
No dobře,tak když není arogantní,tak má minimálně výraz na facku...

PS:Prostě jen nemám rád ve sportu,když se nehraje fair play a určovat týmovou jedničku,když jsou od sebe borci tři body je sportovní dekadence...
Avatar - Starfighter
3. 10. 2011 19:51
Re: Dramatizuje...
Sordo se na šotolině rozhodně neztratí, viz [odkaz] . Jeho obrovskou devizou je spolehlivost (jen 4 havárie za 7 sezón v MS, což je neuvěřitelné!) a rychlost na asfaltu. Moc se těším, až bude Mini vyladěné a Dani se bude moci ukázat (a konečně ho nikdo nebude brzdit) naplno.
Meeke je taky rychlík, jenže často bourá.