Francouzská Rally 2010 – Suverénně vítězí Loeb a stává se mistrem světa! Posedmé v řadě!

Francouzská Rally 2010 – Suverénně vítězí Loeb a stává se mistrem světa! Posedmé v řadě!

 

Francouzský sympaťák je na asfaltu neporazitelný a ukazuje to i na své domácí soutěži. Stejně tak je tomu i posledních sedm let v MS, rekordní sedmý titul je v kapse a historici můžou přepisovat dějiny.

Dalším podnikem letošního MS, v pořadí již jedenáctým, se tento víkend stala Francouzská Rally, která se uskutečnila ve francouzském Alsasku. Tedy již ne na ostrově Korsika, jak tomu bylo od roku 1973. Centrem soutěže bylo město Štrasburk a jednotlivé etapy se od sebe měly dost výrazně lišit. A jestli se vám při vyslovení slova Alsasko dere na rty jméno Loeb, máte toho správného rallyového ducha – šestinásobný mistr světa opravdu pochází z Alsaska, takže tato soutěž, na které mimochodem mohl získat svůj další mistrovský titul, se jede v Sebově rodném kraji. Mohlo Loebovi hrát ještě něco více do karet?

Pro letošek organizátoři přichystali 20 rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Celkově posádky najedou téměř 1270 km, z toho 352,9 bude měřených mezi fotobuňkami na asfaltovém povrchu. Na start se postaví i mistr světa WTCC z roku 2008 Yvan Muller, který se objeví v týmu Pettera Solberga. Alsasko se také jede jako součást PWRC, JWRC a SWRC. A v právě posledně jmenované kategorii bude o nejvyšší vavříny bojovat Martin Prokop s Fiestou S2000. Tak mu držme palce…

Tradiční shakedown, který měřil dva kilometry, neměl se skutečnými tratěmi nic společného a tak je jeho vypovídací hodnota nulová. Ale i tak nemůžeme pominout, že vyhrál Petter Solberg před Maďarem Turanem a Latvalou.

První etapa: Loeb a Citroëny vládnou asfaltu

V páteční den bylo na programu 8 měřených testů o délce 145,9 km – dva průjezdy čtveřicí zkoušek. Již první rychlostní zkouška vypovídala o tom, jak to nejspíš bude – vítězí Loeb, za ním Ogier a Sordo – všichni tři na Citroënech. Ze čtvrtého místa je navíc doplňoval Petter Solberg na další cé-čtyřce, takže na Fordy zbylo až páté a šesté místo. Další test skončil pořadím Loeb – Petter – Ogier – Sordo a ten následující “prozměnu“ Loeb – Sordo – Petter – Ogier. Před poledním servisem se odjela ještě čtvrtá vložka, kterou vyhrál opět Loeb – doma je prostě doma  Druhým místem se vytáhnul Latvala na Focusu, jinak zůstalo vše při starém. Celkové pořadí tedy po čtyřech erzetách je Loeb – Ogier (+14,7) – Petter (+19,3) – Sordo (+23,3) – Latvala (+28,3). Šestý Hirvonen má ztrátu již přes minutu.

Po obědě na tom byl nejlépe Fin Latvala, který před Sordem a Ogierem vyhrál úvodní test. Stejně tak zvítězil i ve čtvrté, poslední odpolední zkoušce (před Loebem a Sordem), takže to bude určitě znamenat posun nahoru. Druhou a třetí odpolední erzetu ovládly opět Citroëny – vítězí Loeb resp. Sordo – takže na jejich celkové nadvládě se nic nemění. Po pátku tedy vede suverénní Loeb pronásledovaný Sordem (+22,7) a Ogierem (+25,6). Pettera na další C4 odsunul na pátý flek (+45,8) zrychlující Lavala (+41,8). Smůlu si vybral Maďar Turán, který s Peugeotem 307 WRC stojí na zkoušce a ztrácí tak skvělé osmé místo. Harmonogram soutěže během dne nabral zpoždění až 1,5 hodiny – v závěru posledního testu byli problémoví diváci, musela vyjíždět sanitka k indispozici jednoho z diváků a jednoho staršího fanouška se bohužel nepodařilo po jeho infarktu již zachránit.

SWRC, PWRC a JWRC

Nejvíce nás pochopitelně zajímá kategorie es-dvoutisícovek. Prokop na Fiestě S2000 začal třetím místem na úvodní erzetě, v následující vložce byl šestý. Ale už tady mu začal nefungovat posilovač řízení a bez toho se krok se špičkou opravdu držet nedá. Tragédie byla dokonaná v poledním odloučeném servisu, kde mechanici nedokázali vzhledem k omezeným podmínkám posilovač zprovoznit a Martin tak bez něj musel odjet i odpolední sekci. Výsledkem je šesté celkové místo se ztrátou 6:32,5 na vedoucího Brynildsena. Za ním jsou Sandell (+4,8), Kosciuszko (+22,7) (všichni na Fabii S2000) a Ketomaa (+27,9).

Mezi produkčními vozy vede Araujo před Grondalem (+59,2) a Tänakem (+1:23,9). Juniorům vévodí Neuville před Weijsem (+48,1) a domácím Arzenoem (+58,5).

Video

Druhá etapa: Loeb nechává vyniknout jiné

Sobotní etapa byla nejdelší, měřila 149,2 km a skládala se ze dvou průjezdů čtveřicí rychlostních zkoušek. První průjezdy ovládly Citroëny, vítězí Loeb, Sordo a opět Loeb a na stupně vítězů kromě francouzské značky nikdo jiný nedosáhnul. Poslední test pro sebe urval Latvala, který i přesto padá na celkovou pátou příčku (+1:29,6). Vede stále Loeb před Sordem (+42,9) a Ogierem (+59,8).

Po obědě se do toho nejlépe obuli Ogier s Loebem, kteří si rozdělili první dvě příčky. Ze třetího místa je doplňoval Sordo, kteří vyhrává následující test před Latvalou a Petterem. V tom ovšem chyboval doposud vynikající Ogier, který na mokré a blátivé vozovce uklouznul a jeho C4 si potykala se stromem. Výsledkem je poškozený tlumič a odstoupení v následující vložce.

Stejně tak Ogierův kolega Raikkonen, tomu to také uklouzlo a než ho diváci dostali zpět na trať, uběhlo více než půl hodiny. V sobotu ještě Kimi pokračoval, ale do nedělní etapy již nenastoupil.

Poslední dva testy vyhrává Petter před Hirvonenem, Loeb si v klidu hlídá celkové vedení a blíží se tak k dalšímu mistrovskému titulu. Následuje Sordo (+42,8), Petter (+1:14,2), Latvala (+1:34,2), Hirvonen (+3:23,5) a Ogier (+11:14,1).

SWRC, PWRC a JWRC

Po páteční bitvě s autem bez posilovače Martina v sobotu neuvěřitelně bolely ruce a kvůli velké časové ztrátě se nebylo kam hnát. Prokop je proto stále na šestém místě, nyní se ztrátou 9:20,1. Velmi si ovšem stěžuje na organizaci soutěže, kdy šéfové rally nutí jet pozdější jezdce i přesto, že ví, že se na trati pohybují opilí diváci. SWRC vede Sandell před Brynildsenem (+14,0) a Ketomaou (+1:50,9).

Produkční třídu ovládá Araújo před Tanakem (+2:24,6) a Araiem (+5:56,4), juniory vede domácí Ancian před Weijsem (+1:41,3) a Neuvillem (+3:04,0).

Třetí etapa: V poklidu do cíle, problémy s diváky přetrvávají

Poslední etapu tvořili již “pouze“ čtyři měřené úseky o délce 57,8 km. Nejlépe se do neděle probudil Petter Solberg, jenž v první vložce vítězí před Sordem a Latvalou. Další test ovládá Sordo před Loebem. Ten si v poklidu míří do cíle, nikam se nežene a na mysli má sedmý titul. Následující rychlostní zkouška je kvůli divákům zrušen, na organizaci si stěžují snad všichni a tato stránka je nad síly pořadatelů.

Poslední test si připisují Latvala s Hirvonenem, ale to už je pouze záblesk ve tmě modrého oválu na asfaltu. Loeb končí soutěž osmým místem, na čele má však 35,7 sekundy náskok před druhým Sordem a stává se mistrem světa! Na domácí půdě! A posedmé za sebou! Historie se opět přepisuje, rekordní tabulky se musí předělat!

Celkové výsledky Rally de France - Alsace 2010:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Sébastien Loeb/Daniel ElenaCitroën C4 WRC3:06:49,3
2.Dani Sordo/Diego VallejoCitroën C4 WRC+35,7
3.Petter Solberg/Chris PattersonCitroën C4 WRC+1:16,8
4.Jari-Matti Latvala/Miikka AnttilaFord Focus RS WRC+1:29,3
5.Mikko Hirvonen/Jarmo LehtinenFord Focus RS WRC+3:43,8
6.Sébastien Ogier/Julien IngrassiaCitroën C4 WRC+11:55,9
7.Federico Villagra/Perez CompancFord Focus RS WRC+14:15,4
8.Matthew Wilson / Scott MartinFord Focus RS WRC+14:26,9
9.Henning Solberg/Stephane PrevotFord Fiesta S2000+16:48,9
10.Patrik Sandell/Emil AxelssonŠkoda FAbia S2000+17:12,3

„Můj první světový titul zůstane navždy pro mě nejlepší, ale tento bude mít v mém srdci zvláštní místo. Vyhráli jsme ho po velmi náročné rally. Bylo skvělé, že cíl byl v mém rodném městě, a bylo neuvěřitelné vidět tolik lidí. Nepamatuji si, že bychom vůbec někdy viděli tolik diváků na nějaké rally," říká vítěz jednašedesáti soutěží MS a hlavně sedminásobný mistr světa Sebastien Loeb, který radostně poskakoval po střeše své cé-čtyřky.

„Je dobré, že jsme to dotáhli až do konce. Trasa byla opravdu velkou výzvou a my jsme se dokázali vyvarovat všech léček a vyhrát světové tituly pro nás a Citroën," přidává jedním dechem navigátor Daniel Elena.

Druhým místem podpořil staronového mistra Dani Sordo, díky němuž získal Citroën šestý titul mezi značkami.

„Především musím poblahopřát Sébovi a Danielovi, kteří byli tento víkend neporazitelní. I my jsme zajeli dobrou rally a jsme pyšní na to, že jsme pomohli Citroënu k šestému světovému titulu. Doufám, že i já budu za pár týdnů doma prorokem."

Olivier Quesnel, stájový šéf, neskrýval svou hrdost na práci celého týmu a posádek:

„Co tento víkend dosáhl Loeb, to je naprosto výjimečné. Nikdo si neumí představit, jak veliký tlak nesl na svých bedrech. Podařilo se mu vše setřást a soustředit se jen a jen na nejrychlejší časy. Nepotřeboval ve Francii nutně vyhrát, aby se stal světovým šampiónem, ale je to rozený vítěz a nemohl jednat jinak. Ještě jednou musím zdůraznit - je to v současnosti nejlepší pilot na světě!"

Pořadí v šampionátu WRC po jedenácti soutěžích:

PořadíJezdecBody
1.Sébastien Loeb (FRA)226
2.Sébastien Ogier (FRA)166
3.Jari-Matti Latvala (FIN)144
4.Petter Solberg (NOR)135
5.Dani Sordo (ESP)125
6.Mikko Hirvonen (FIN)102
7.Matthew Wilson (GBR)60
8.Federico Villagra (ARG)36
9.Henning Solberg (NOR)33
10.Kimi Räikkönen (FIN)21
11.Mads Östberg (NOR)16
12.Per-Gunnar Andersson (SWE)8

Pořadí v šampionátu týmů WRC po jedenácti soutěžích:

PořadíTýmBody
1.Citroën Total World Rally Team388
2.BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team277
3.Citroën Junior Team193
4.Stobart M-Sport Ford Rally Team140
5.Munchi’s Ford World Rally Team 54

SWRC, PWRC a JWRC

Kromě sklouznutí z trati Nora Brynildsena v osmnácté erzetě se v SWRC nic převratného nestalo a tak se Prokop s první sezónou v tomto šampionátu rozloučil šestým místem. Celkově mu patří druhá příčka, ale někteří soupeři ještě pojedou Wales Rally, na které se Martin neukáže. Ve Francii tak vítězí Sandell před Ketomaou a Kosciuszkem.

Celkové výsledky Rally de France Alsace 2010 v kategorii SWRC:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Patrik Sandell/Emil AxelssonŠkoda Fabia S20003:23:01,6
2.Jari Ketomaa/Mika StenbergFord Fiesta S2000+1:56,0
3.Michal Kosciuszko/Michal SzczepanekŠkoda Fabia S2000+3:07,0
4.Xevi Pons/Alex HaroFord Fiesta S2000+3:08,0
5.Eyvind Brynildsen/Cato MenkerudŠkoda Fabia S2000+9:36,1
6.Martin Prokop/Jan TománekFord Fiesta S2000+10:02,1

„Francie pro nás byla poslední soutěží letošní sezony S-WRC. Do Británie už nepojedeme. I když sezona dopadla trochu jinak, než jsme si přáli, jsme s ní celkově spokojení. Až na smůlu při poslední soutěži se nám dařilo dosahovat dobrých výsledků a neustále jsme byli ve hře o mety nejvyšší. Šampionát S-WRC pro nás byl před sezonou jasnou volbou. Pro nás byl jediným zajímavým šampionátem kvůli konkurenci, jaká se v něm sešla, i kvůli soutěžím, které do něj byly zařazené. Teď si potřebujeme trochu odpočinout, ale až přijde na řadu rozhodování o další sezoně, S-WRC určitě bude jednou z hlavních možností.“

„Spokojený jsem také s Fordem Fiesta S2000, na který jsme před sezonou vsadili. Bylo to opravdu špičkové auto a závodění s ním bylo neuvěřitelně zábavné. Jediné, co mě mrzí, je to, že jsme neměli dostatek času na testování, hlavně na asfaltu. V tomto ohledu byla letošní sezona trochu zbrklá. Pokud bychom s Fiestou pokračovali i příští rok, určitě bych chtěl mít víc času a klidu na přípravu. Pokud nemáte správné nastavení, nebo ho hledáte až během závodu, pak se nikdy nezávodí snadno. Celkově byla ale spolupráce s Fordem velice příjemná a já děkuji všem, kteří nám v průběhu letošní sezony pomáhali,“ uzavírá poslední soutěž letošní sezóny Martin Prokop.

Pořadí v šampionátu SWRC:

PořadíJezdecBody
1.Xavier Pons (ESP)108
2.Martin Prokop (CZE)104
3.Jari Ketomaa (FIN)101
4.Patrik Sandell (SWE)99
5.Eyvind Brynildsen (NOR)64
6.Michal Kosciuszko (POL)63
7.Nasser Al Attiyah (SAE)34
8.Bernardo Sousa (POR)32
9.P.G. Andersson (SWE)25
9.Juho Hänninen (FIN)25

Ve třídě PWRC vítězí s velikým náskokem Araújo před Tanakem (+2:26,6) – oba na Mitsubishi a Araiem (+5:31,2) na Subaru. Juniorskou třídu JWRC ovládnul domácí Ancian na Swiftu S1600 před Weijsem (+1:04,1) a Neuvillem (+2:42,0) – oba na Citroënech C2 S1600.

NOVINKY

Na právě probíhajícím autosalonu v Paříži představili své nové zbraně jak Citroën tak i konkurenční Ford. Jedná se o modely DS3 WRC resp. Fiesta RS WRC, které budou podle předpisů pro příští rok vybaveny motorem 1,6 Turbo s náhonem na všechna čtyři kola.

Svůj vůz představil i nováček pro příští rok – automobilka Mini – jenž se bude účastnit MS s vozem Countryman, který bude poháněn přeplňovanou jedna-šestkou od BMW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 

Štítky WRC

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…