Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: Ferrari F430 Challenge

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Po modelových žních minulých autosalonů přichází Ferrari na letošním IAA "jen" se závodní F430 Challenge. To v příštím roce doplní F360 Challenge a v roce 2007 bude již výhradním náčiním pro značkový okruhový pohár.

Po modelových žních minulých autosalonů přichází Ferrari na letošním IAA "jen" se závodní F430 Challenge. To v příštím roce doplní F360 Challenge a v roce 2007 bude již výhradním náčiním pro značkový okruhový pohár.

Osmiválcový model F430 Challenge se stane od roku 2007 výhradním strojem pro adrenalinu chtivé majitele vozů Ferrari, kteří se utkávají ve Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. V letošním roce se značka přehoupne přes hranici 5000 prodaných vozů (vloni 4975 ks), takže není důvod proč sportovní pohárové aktivity omezovat.

Při vývoji F430 Challenge se inženýři pustili do již nacvičeného cizelování silniční verze nejmenšího Ferrari. Testování ve Fioranu a na dalších slavných okruzích by mělo opět přivést majetné závodníky k hotovému speciálu. Poprvé je u silničního Ferrari pro okruhy použit brzdový systém s kompozitovými kotouči (uhlík-keramika), elektronicky ovládaná převodovka je tradičně odvozena z funkčních principů použitých ve vozech formule 1. Sintrované třecí plochy obložení dvoukotoučové elektricky ovládané spojky umožnily dosahovat stejných časů (150 ms) pro přeřazení rychlostních stupňů jako u sériového silničního F430, ovšem za mnohem extrémnějších podmínek na závodním okruhu.

Pneumatiky bez vzorku vyvinula na zakázku firma Pirelli, tak aby plnily jak požadavky trakce a vedení vozu v zatáčkách, tak dlouhé životnosti při závodech. Výměna kol je v případě F430 Challenge urychlena díky devatenáctipalcovým diskům uchyceným jedinou centrální maticí.

Pohotovostní hmotnosti 1225 kg (bez paliva) je výsledek redukčních zákroků, při kterých došlo k výměně skel (přední z materiálu Lexan), zabudování nového výfukového systému a mnoha dalším úpravám. Elektronika byla na mnoha místech omezena nebo zcela eliminována. Je to případ svorného mechanického diferenciálu, stabilizační systém je trvale vyřazen z činnosti, převodovka i motor zachovávají pouze sportovní režim nastavení, podobně jako ABS a ASR. Řidiči zůstává jen možnost zapnuti/vypnutí ASR, jinak je vše jen na jeho umění. Důkladný okruhový tuning prodělal také podvozek, tedy vše od pružin, přes tlumiče až po stabilizátory.

Nový volant umožňuje snadnou demontáž pro rychlé nasednutí do vozu, na jeho středu jsou tlačítka pro ovládání radiového kontaktu s boxy a nastavení rychlosti pro jízdu v pit lane.


Po návratu z frankfurtského autosalonu zveřejníme rozsáhlou přílohu čítající okolo 1500 fotografií, zajímavá videa, čtivý popis novinek či plakáty. Na výstavišti pro vás vyfotografujeme také krásné modelky a možná se dočkáte i nějakého překvapení. Nezapomeňte proto sledovat Auto.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (3)