Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP USA – Nezadržitelný Stoner opět vítězí

Miroslav Kudělka
Diskuze (2)
Jedenáctý závod sezóny MotoGP se jel v Laguna Seca v USA a byl vypsán pouze pro královskou třídu. Naprosto zdrcujícím stylem zde zvítězil Casey Stoner na Ducati.

Jedenáctý závod sezóny MotoGP se jel v Laguna Seca v USA a byl vypsán pouze pro královskou třídu. Naprosto zdrcujícím stylem zde zvítězil Casey Stoner na Ducati.

Nádherné slunečné počasí přivítalo na startu závodu třídy MotoGP kompletní špičku v čele s Casey Stonerem (Ducati) na pole position. Nejlepší start se ovšem povedl ze druhého místa startujícímu Dani Pedrosovi (Honda), který se ujal vedení právě před Stonerem. Za nimi jeli Nicky Hayden (Honda) a John Hopkins (Suzuki). Tato dvojice však na těchto pozicích vydržela jen do druhé zatáčky, kdy společně po chybě Hopkinse kolidovali. Hopkins upadl, Hayden to ustál, ale propadl se na 17. místo. Hopkins svůj stroj ještě zvedl a dojel do boxů, ze kterých po dvou kolech opět vyjel a dokroužil do cíle jako 15. Třetí místo po tomto incidentu připadlo Chrisi Vermuelenovi (Suzuki), čtvrtý jel Valentino Rossi (Yamaha).

Pedrosa na čele nevydržel dlouho, neboť již v půli prvního kola jej Stoner předjel a začal svou spanilou jízdu. Nasadil divoké tempo kolem 1:22.6, kterému nikdo nestačil. Tuto laťku držel až do 25. kola ze 32. Pedrosa se chvíli snažil, ale měl stále více práce se třetím Vermuelenem, který začal hodně zrychlovat. Ve 4. kole v poslední zatáčce Vermuelen zaútočil a úspěšně se posunul na druhé místo. Ihned bylo vidět, že má vyšší rychlost a začal Pedrosovi ujíždět stejně jako Stoner. Plných 20 kol dokázal Vermuelen držet tempo s časy pod 1:23 jako Stoner, ale stejně pomalu ztrácel. Dalším jezdcem na pneumatikách Bridgestone (jako vedoucí dvojice), který ukazoval vysoké tempo, byl Marco Melandri (Honda). Po vlažném úvodu ve druhé polovině první desítky se během šesti kol dokázal probít až na páté místo za Rossiho. Několik kol jej studoval a pak v 10. kole celkem bez potíží Valentina předjel. Časy na kolo ukazovaly, že je jen otázkou času, kdy Melandri dotáhne i třetího Pedrosu. Tento okamžik nastal v 16. kole, kdy jej v předposlední zatáčce okruhu hladce předjel a zaujal třetí příčku. Na útok na druhého Vermuelena však jeho tempo nestačilo, protože jezdil přibližně stejné časy, což na stažení téměř deseti sekund ztráty nestačilo.

Trápení Pedrosy, který skvěle začal vyvrcholilo ve 20. kole. V jeho poslední zatáčce jej předjel i Rossi a odsunul jej na páté místo. V závěrečných pěti kolech se Rossi snažil dostihnout Melandriho, ale nedokázal se k němu dostat blíže než na pět sekund. Pěknou bitvu předvedli jezdci na sedmém až desátém místě, o které se bili Anthony West (Kawasaki), Makoto Tamada (Yamaha), Alex Barros (Ducati) a Roger Lee Hayden (Kawasaki). Tato čtveřice, především v závěru závodu, předvedla skvělé boje.

Ze svého šestého letošního vítězství se radoval Stoner. Tomu se podařilo konečně zlomit prokletí pole position, když letos se ještě žádnému jinému jezdci startujícímu z nejlepší pozice nepodařilo tuto výhodu proměnit ve vítězství. Jeho strhující tempo vedlo nejen k novému rekordnímu času na kolo, ale celý závod ujel o více než 43 sekund rychleji než loňský vítěz Hayden. Jen připomínám, že letos mají stroje MotoGP motory o objemu 800 cm3 proti loňským 990! Vynikající výkon předvedl také druhý Vermuelen a to i přesto, že do cíle dojel se ztrátou téměř 10 sekund. Třetí Melandri se po delší době vrátil na stupně vítězů a potvrdil dominanci pneumatik Bridgestone. Až čtvrtá příčka zbyla na Rossiho, nejlepšího jezdce na Michelinech, který zaostal téměř 31 sekund za vítězem. Technici mají nad čím přemýšlet. Ve stejné pozici jsou také ve stáji Dani Pedrosy, kterému viditelně nejela motorka. Zjevná spokojenost naopak vládla ve stáji Kawasaki, když její jezdci Randy de Puniet a West dojeli jako šestý a sedmý a také na divokou kartu jedoucí Rogger Hayden se dokázal dostat na desáté místo. Vynikající výsledek vybojoval osmým místem Tamada, který na své Yamaze obouvá pneumatiky Dunlop. Na deváté místo se v posledním kole dokázal probít Barros, který jel s velkým sebezapřením, neboť se před týdnem na Sachsenringu dvakrát škaredě potloukl.

Celkově si vedení pojistil Stoner a své konto navýšil na 221. Druhý Rossi se 177 bude mít co dělat, aby se k němu dotáhl. Třetí je Pedrosa se 155 body. Na čtvrtém a pátém místě jsou Vermuelen a Melandri se stejným bodovým ziskem - 113 bodů.

Miroslav Kudělka
Diskuze (2)