Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hackeři oklamali Autopilota od Tesly. Hodně se nadřeli, výsledek je přesto nejistý

Jan Mička Jan Mička 6. 8. 2016 • 12:00
23
10
Zobrazit náhledy (23)
Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S
Aby se dal Autopilot oklamat, je potřeba vyřadit jeho tři hlavní podsystémy. Není to však snadné a v praxi k takové situaci snad ani nemůže dojít.

Praxe je taková, že když přijdete na trh s něčím novým a revolučním, vznikne spousta „iniciativ“ za účelem hledání chyb. Něco takového v současné době prožívá automobilka Tesla Motors, jejíž systém autonomního řízení skutečně ještě nějaké mouchy má. Nedávná smrtelná nehoda, která vznikla kvůli tomu, že Model S prostě „neviděl“ vedle jedoucí kamion, zřejmě navedla tým výzkumníků z USA a Číny k netradičnímu testu. Chtěli dokázat, že lze systém vyřadit i jinak než jeho vlastní chybou.

Autopilot od Tesly pracuje s ultrazvukovými senzory, radarem a kamerou. Že se v blízkosti vozu objevuje překážka, kterou je třeba pouze na určitou vzdálenost dojet nebo předjet, se dozvíte na displeji v přístrojovém štítu (stejně jako u běžných adaptivních tempomatů se zobrazí silueta dalšího vozu). Tým výzkumníků v prvním případě použil radarovou rušičku (zařízení tak velké, že by muselo být v běžném provozu umístěno například na vozíku automobilu jedoucího před teslou), po jejímž zapnutí a odrušení vln překážka z displeje přístrojového štítu skutečně zmizela. Problém je však v tom, že vůz i vozík v experimentu stály na místě a nebylo tak dokázáno, že by tesla do vozíku skutečně narazila.

Druhým pokusem se koumáci snažili oklamat ultrazvukové senzory, které má dneska v podstatě každý vůz, který dokáže při couvání z parkovacího místa detekovat objekty přibližující z levé či pravé strany. Ani v tomto případě se tesla nehýbala. Bezprostředně před ní stála rušička vln, kterou výzkumníci za pomoci počítače naprogramovali tak, aby si vůz myslel, že jde o pohybující se objekt. Podle serveru Wired.com stálo zařízení pouhých 40 dolarů, tedy necelou tisícovku, náklady na tento pokus tedy byly ve srovnání s první zkouškou minimální. Rušička radaru totiž dohromady vyšla na skoro 4,5 milionu korun a rozhodně nejde o zařízení, které si jenom tak strčíte do kapsy.

Je ale ještě snazší způsob, jak ultrazvukové senzory vyřadit z provozu – pohlcuje je totiž i běžná tlumicí pěna, kterou bývají vystlány například přepravní boxy pro drahá elektronická zařízení. Tento problém se nicméně netýká pouze automobilů Tesla, ale všech, které tyto senzory používají .

Oklamat kameru bylo na první pohled o dost snazší, chce to ale přesnou „ruku“ a v praxi je takový pokus neproveditelný. Výzkumníci přímo do čočky kamery svítili ostrým světlem a laserem, nicméně přišli na to, že kdykoliv kamera nevidí, vyřadí se Autopilot z provozu a předá řízení řidiči. Opět to není pouze problém tesly, ale i dalších výrobců, kteří využívají kamery k chodu nejrůznějších systémů. Například Subaru a EyeSight nebo přepínání dálkových světel u luxusních aut. Kamery bývají umístěny za čelním sklem a jejich funkci dokážou omezit například nečistoty, námraza nebo nevhodně umístěný „ťukanec“ od odlétávajících kamínků.

Experiment výzkumníků měl dobrý základ, v praxi však nedokázal, že by tesla do překážky před sebou po postupném vyřazení radaru, ultrazvukových senzorů a kamery skutečně narazila. Problematice se budeme dále věnovat, v nejbližší době například prostřednictvím rozhovoru s právníkem, který popisuje úskalí autonomních vozidel.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Fascinující
| 7. 8. 2016
Takže náklaďák nic neporušil? A proč neuvádíte rychlost v km/h? protože 65 mil/h je pořád kolem 100 km/h. Chtěl bych vás vidět, jak zabrzdíte na 10 nebo 30 metrech >:D >:D >:D
Fascinující
| 7. 8. 2016
podle ntsb byla rychlost dane Tesly v dobe nehody 74mil/h (na useku kde byla povolena rychlost 65mil/h) coz dela necelich 33 metru za vterinu, pri nehode najel z protejsi strany nakladni vuz a skrizil mu cestu behem necelich 2 vterin, tak tu nepis nesmyly a nejaky tvoje supermansky vestby :-!

[odkaz]
Fascinující
| 7. 8. 2016
10–30 metrů dlouhou brzdnou dráhu? Je vám jasné, že to bylo na dálnici? Kde je povolená rychlost 130 km/h (80 mil/h).
Fascinující
| 7. 8. 2016
Ten kamion nejspíš neodbočoval až tak rychle a vzhledem k jeho délce a tomu, že Tesla skončila až v návěsu tam byl odhadem prostor pro 10-30m dlouhou brzdnou dráhu takže při troše štěstí by nedošlo ani ke škrábanci :-!
Fascinující
| 7. 8. 2016
Fascinuje mne snaha nějakým způsobem najít na autopilotu od Tesly mouchy, když sama Tesla přiznává, že tam pořád ještě jsou pořádné masařky. Mimochodem, kdyby se vám podobná výše uvedená situace (smrtelná nehoda Tesly) stala v autě bez autopilota, tak byste byli mrtví velmi pravděpodobně úplně stejně, protože byste neměli šanci to vybrat. Tu nehodu nezpůsobil autopilot. Tu nehodu způsobil kamioňák, kterej vjel do cesty protijedoucímu vozidlu!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku