Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

HN: Škoda Auto chystá útlum a bude propouštět

redakce AUTO.CZ
Diskuze (34)
Šéfové mladoboleslavské automobilky Škoda Auto projednávají s odboráři nový plán, podle něhož bude ještě letos nutné snížit výroby nejprodávanějších fabií až o třetinu.

Podle odborářů Škody Auto kvůli budoucímu propadu prodeje hrozí, že firma propustí až 2500 lidí; má jít hlavně o najaté agenturní pracovníky. Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN).

"S ukončením šrotovacích prémií očekáváme, že poptávka po fabiích bude klesat. Vrcholná kapacita je 1200 vozů denně. To by mohlo klesnout někam mezi 800 a 1000 vozů," řekl listu šéf ekonomiky Škody Auto Holger Kintscher. Útlum může podle deníku přijít do dvou až tří měsíců. Fabia je nejprodávanější české auto a jeden z nejvíce prodávaných modelů v sousedním Německu, pokles výroby by tak postihl řadu dodavatelů.

Škoda Auto - Dodávky zákazníkům v období leden - červen 2009
Model01-06/200901-06/2008
Fabia I-148
Fabia Combi I (včetně Fabia Praktik)-5 306
Fabia Sedan474 113
Fabia II84 77082 317
Fabia II Combi45 84845 101
Fabia celkem130 665136 985
Roomster22 94629 541
Praktik1 8884 228
Yeti315-
Octavia Tour17 84034 470
Octavia Combi Tour5 1636 727
Octavia Tour celkem23 00341 197
Octavia83 24988 245
Octavia Combi48 40957 045
Octavia celkem131 658145 290
Superb I5937 654
Superb II18 5731 771
Superb celkem19 1669 425
Značka Škoda celkem329 641366 666

Nepodaří-li se vynahradit výpadek výrobou jiných modelů, bude se továrna zbavovat v první řadě brigádníků, naznačil Kintscher. Šéfové Škody podle listu připravují odboráře i na tvrdší scénář. "Pokud by šlo jen o krátkodobý třetinový pokles, lidé by přešli na jiné pozice. Při delším propadu by se vypověděly agentury, skončilo by asi 2000 lidí," řekl deníku šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík. Pokud by ale útlum pokračoval a firma nenajde nové trhy, přijde v příštím roce o práci až 500 kmenových zaměstnanců, dodal.

Kintscher odhadl, že Škoda letos prodá zhruba 600.000 aut, o desetinu méně než loni. Hrubý zisk jí ale oproti loňsku klesne až o polovinu na pět až sedm miliard korun. Ve druhé polovině roku očekává zlepšení ekonomických ukazatelů, protože automobilka uvádí na trh nové vozy, a ty se vždy lépe prodávají; navíc jsou ve vyšších kategoriích než malé fabie.

Další výhodou Škodovky jsou při současném propadu automobilových trhů v Evropě je Čína. Tam se loni v licenci vyrobilo a prodalo téměř 60.000 škodovek, letos jich má být 100.000, píšou HN.

Škoda Auto - výroba v období leden - červen 2009
Model01-06/200901-06/2008
Fabia Combi I (včetně Fabia Praktik)-12
Fabia Sedan-2 844
Fabia II72 23280 469
Fabia II Combi41 99662 908
Fabia celkem114 228146 233
Roomster19 96027 837
Praktik1 4754 194
Yeti886-
Octavia Tour10 36441 753
Octavia Combi Tour4 6297 519
Octavia Tour celkem14 99349 272
Octavia30 01056 915
Octavia Combi44 88359 364
Octavia celkem74 893116 279
Superb I-5 825
Superb II19 1103 530
Superb celkem19 1109 355
Značka Škoda celkem245 545353 170
VW Passat (Indie)221354
VW Jetta (Indie)1 005211
Audi A4 (Indie)206-
Audi A6 (Indie)8783
Koncernové značky celkem1 519648
Skupina Škoda Auto celkem247 064353 818

Kintscher předpokládá, že v západní Evropě automobilka udrží loňskou úroveň. "Ve střední Evropě klesají trhy o 15 procent, náš pokles bude stejný. Totéž platí pro východní Evropu," uvedl. Tam se krize podle něj projevila ještě dramatičtěji. Prodeje klesají o 50 procent, hlavně kvůli Rusku. V Rumunsku Škodovka za prvních sedm měsíců prodala meziročně o 65 procent aut méně, na Ukrajině o 75 procent.

"O 30 procent nižší produkce znamená pro společnosti i o 30 procent nižší odbyt. A takový pokles tržeb nelze kvůli fixním nákladům, které každý podnik má bez ohledu na úroveň produkce, jen tak pominout," řekl HN Kintscher.

Tržby Škodovky v pololetí klesly o pětinu na necelých 90 miliard korun. V prvním pololetí Škodovka prodala zhruba 330.000 aut, vyrobila jich ale jenom 247.000, protože vyprodávala zásoby ve skladech u dealerů. Výroba tak meziročně klesla o 30 procent.

Škoda Auto - Licenční výroba v období leden - červen 2009
Výroba Čína01-06/200901-06/2008
Fabia II13 62444
Octavia33 46728 681
Superb II513-
Celkem Čína47 60428 725
Výroba Slovensko01-06/200901-06/2008
Octavia8 4726 475
Celkem Slovensko8 4726 475

redakce AUTO.CZ
Diskuze (34)
Avatar - white label
11. 9. 2009 02:33
Re: Facka do tváře Škodamagorům.
Podle tvé reakce máš naprosto neodolatelný pocit, že ses tu ještě neztrapnil dostatečně a naservírovals nám další omáčku, bohužel opět zcela prostou jakýchkoli argumentů, které by aspoň částečně "omluvily" nesmysly, které jsi tu napsal.
Tvůj nenápadný "trik" s vynecháním dvou písmen "PD" (označení "typu" přímého vstřikování) u "TDI" je příliš průhledný. Tvé vlastní znalosti ti v této diskusi zjevně nestačí, tak ses tu začal ohánět svým virtuálním kamarádem, údajně nějakým "střediskovým inženýrem"... >:-[]
Pokud tento člověk skutečně existuje popros ho, ať ti osvětlí historii sériových "TDI" v osobních vozech...
První sériové TDI se objevilo počátkem 90 tých let v modelu Audi 100 v podobě řadového (deseti ventilového) pětiválce (2499 ccm) s přímým vstřikem nafty pomocí rotačního čerpadla (nikoli PD!) a to v letech 1990-1995! Přesto že se v žádném případě nejedná o TDI PD, kterým jsi argumentoval (to je podstatně "mladší"), tak ani toto původní TDI nemá přes dvacet let (počítat snad umíš)! Od tohoto pětiválce byla odvozena i čtyřválcová varianta 1,9 TDI použivaná v Audi 80 (1991-1996), která se postupně dostala i do modelů značky VW a později i Seat a Škoda! Motory TDI tak postupně prošly přes původní vstřikování pomocí rotačního čerpadla, později systém čerpadlo tryska (samostaná vstřikovací jednotka pro každý válec) až k dnes převládajícímu CR (vstřikování se sběrnou lištou)... podle tebe je to ale zřejmě označení "CM", nikoli CR?! Asi jsi svou reakci nenechal zrevidovat tím kamarádem.... Tak snad jsi něco z toho pochopil, a když ne tak zkus ještě toho kámoše...
K údajně "shodnému" rozvoru Superbu a Focuse už je zbytečné dál cokoli dodávat (řeč čísel je jasná)...a k tomu, že současná Octavie, hlavně po konstrukční stránce!, silně zaostává za svou konkurencí, jen tolik, že pouze určité rozdíly v některých motorizacích Škody oproti VW...nelze v žádném případě zjednodušeně zobecnit jako (podle tebe) "silné zaostávání, hlavně po konstrukční stránce"...
Pokud máš k tomu jako jediný podstatný argument rozdílný způsob přímého vstřiku nafty, měl jsi "mluvit" pouze o (určitých) motorizacích současné Octavie a nikoli o celkové konstrukci vozu jako takové...
A o té tvé hrané banalizaci Škodovky, jako konkurence (nejen) Fordu (podle tebe Škoda jako "pidihráč"), si myslím přibližně toto...
Dost těžko se zrovna tobě věří, že máš nějakou "pidiŠkodu" úplně "na háku", když citíš takovou potřebu o ní (minimálně tady) "lživě a hanlivě" psát, včetně toho stupidního nadpisu i tvého "originálně" negativního motta ve tvém profilu: "Škoda?Nein danke!!!" Docela výmluvné, že zrovna Škoda (pro tebe vlastně tak "nicotná" značka) dostala jako jediná "prostor" v mottu právě ve tvém profilu...

P.S. S tím, že se ti nelíbí můj "obrázek" (je to jen fotka) u mého "jména" (je to jen nick) se časem nějak srovnám, mě se naopak tvůj "obrázek" líbí, jen to "jméno" k němu přímo nesedí, ale věřím (vím), že to není podobné jako s tou tvou záměnou označení
CR a "CM" (na případný překlep jsou "R" a "M" na klávesnici od sebe hodně daleko)...mimochodem kde budeš čerpat případné znalosti ty, je mi (na rozdíl od tebe) úplně jedno, klidně použij i internet, časopisy, nebo kámoše..., téměř cokoli je ve tvém případě lepší než nic..., zvlášť pokud tě auta opravdu i "živí"... ;-)
Avatar - white label
9. 9. 2009 12:11
Re: Facka do tváře Škodamagorům.
Zasloužilý mechanik a aspoň částečný znalec bys měl být spíš ty, když se tím údajně dokonce i živíš. A pokud jsi dělal v servisu nejen u Fordu, ale i u Škody (snad ne jen před revolucí), jsou o to smutnější tvé představy (nebo jen přání?), že je např. vstřikování PD přes dvacet let staré..., že současná Octavie, hlavně po konstrukční stránce!, silně zaostává za svou konkurencí..., nebo že rozvor Superbu je na úrovni Focuse.
Tyhle tvrzení jsou naprosto lehce prokazetelný nesmysl, a že ti evidentně scházejí argumenty a "kopeš" tu raději dětinsky nožičkama, je tvoje vizitka, já s tím žádný větší problém nemám.
Ale protože jsem "od přírody" docela empatický, mám pro tebe pár uklidňujících odpovědí na tvé zvídavé dotazy:
1) Auta jsem zkoušel a naopak mám podezření, že tys ještě nejel s Yetim, ale můžu se mýlit, podobně jako ty...
2) Nevlastním (ani nikdo v rodině) žádné auto značky Škoda
3) Zrovna SM už nějaký "pátek" opravdu nečtu, na trhu je dost jiných zajímavějších periodik, ale podle toho co píšeš, máš asi docela přehled o tom co píšou...mimochodem, že toho Kuga "moc" nevyjede, najdeš třeba i na videu youtube ke srovnávacím testům s "kaškajem" a Tiguanem...
4) Že je CR kultivovanější, než PD (to už snad dnes ví i kluci ve školce), nemá vůbec nic společného s tím, že PD není ani zdaleka "staré" přes dvacet let, jak tvrdíš...
5) To, že než tu něco napíšu, si to případně raději ověřím (na rozdíl třeba od tebe), ze mě ještě nedělá "znalce", ani "zasloužilého mechanika a konstruktéra motorů", ale i tak díky za kompliment...

P.S. Už jen ten tvůj původní nadpis je naprosto výmluvný..., ještě, že tu nejsou třeba nějací "Fordmagoři" apod., to už by tu potom bylo skoro k nevydržení...
8. 9. 2009 13:26
Předvolební
A není to hlavně předvolební připomenutí politikům a voličům jednoho pozapomenutého slibu?
Avatar - dochtor
8. 9. 2009 08:56
Re: Šrotovné
Šrotovné ale je a Škodovka sa len prispôsobila podmienkam. Nemá význam bádať, "jestli to bylo pro Škodovku nějak výrazně správné"...
Avatar - white label
8. 9. 2009 02:42
Re: Facka do tváře Škodamagorům.
Ty toho zaměstnance Fordu fakt nezapřeš...no jo Škoda (největší a úspěšnější konkurent Fordu na našem trhu) ti evidentně nedá spát...To co tady píšeš o Škodovce jsou z velké části jen tvé mokré sny o tom, kde bys nejraděj tu "zlou" Škodu viděl...
Naprosto komické (už pokolikáté?) jsou tvé příklady mnohem kvalitnější konkurence...čistě "náhodou" je vždy na prvním místě: Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Mondeo...aspoň jednou by to chtělo dát Forda "až" na druhé místo...působilo by to poněkud méně tendenčně...
Ke tvým perlám typu, že vstřikování PD (čerpadlo-tryska) je víc jak dvacet let staré, nebo že současná Octavie hlavně po konstrukční stránce silně zaostává za svou konkurencí, už není třeba nic dodávat..., ale jen pro tvou informaci, ten rozvor současného Superbu (podle tebe na úrovní Focuse) je o celých 121 mm delší, než má Focus...
Být Forďákem, jako ty, tak Yetiho bych raděj vůbec nevzpomínal, stačí mrknout na srovnávací testy co vyjede, respektivě spíš nevyjede Kuga ani s pohonem všech kol...o výsledcích dosavadních testů Yetiho si může právě Kuga tak leda nechat zdát, podobně jako ty o brzkém krachu Škodovky... :*) ;-)

Edit: Proti Fordu logicky obecně nic nemám a tak loajální zaměstnance jako jsi ty, mu můžu svým způsobem i závidět...
Jen by to chtělo "plivat" na úspěšnější kopnkurenci (na našem trhu) méně okatě a hlavně o těch autech více vědět...