Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honba za samořízenými vozy je prý novodobá zlatá horečka

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Novodobá kalifornská zlatá horečka. Tak se dnes říká nadšení Silicon Valley pro začínající firmy (start-up) spjaté s technologií samořídících automobilů.

Záplava investic však připomíná spíše rok 1999 a éru dot-com než rok 1849. Někteří investoři si v honbě za novým sexy podnikáním spálí prsty, píše list Financial Times.

Technologie samořídících vozidel jistě má revoluční potenciál a zakladatelé některých nových firem si už na jackpot sáhli. Automobilka General Motors koupila mladou kalifornskou firmu Cruise Automation, která působí v oblasti samořízených aut, za 581 milionů dolarů (13,7 miliardy Kč) a Ford vložil jednu miliardu dolarů do vývojářské Argo AI. Pozadu nezůstávají ani technologické firmy, Intel dal 15 miliard dolarů za izraelského výrobce senzorů a softwaru pro vozy s autonomním řízením Mobileye a Uber zaplatil 680 milionů za start-up Otto.

Není ale vůbec jisté, že skočit po každém svůdném start-upu, který se objeví, je tou nejlepší cestou. Kvůli nákupu firmy Otto se firma Uber dostala do soudního sporu se společností Google, jejíž Waymo ho obvinila z krádeže obchodního tajemství a technologie. A když se Ford před pár dny zbavil generálního ředitele, odůvodnil to zaostáváním za GM právě v oblasti nových technologií.

To vše až příliš připomíná éru dot-com, kdy malí i profesionální investoři hrnuli peníze do všeho, co bylo spojené s používáním internetu. Pamatujete Webvan, Pets.com a eToys? Tehdy velké společnosti také cítily tlak, aby se dostaly do nových a žádoucích sektorů. Time Warner vstoupil do své nešťastné fúze s AOL a Disney založil Go.com, což ho nakonec stálo 790 milionů dolarů. Rupert Murdoch News Corp vynaložila 580 milionů dolarů na MySpace v roce 2005 a AOL o tři roky později koupila Bebo za 850 milionů. News Corp později napravila svou chybu za 35 milionů dolarů a zakladatel společnosti Bebo ji koupil zpět za 1 milion dolarů.

Nicméně nejsilnější dot-comy a sociální sítě - Amazon a Facebook - byly dobrou investicí. Také ti, kdo nyní ve sféře autonomního řízení vsadili na vítěze, mohou být odměněni podobně. Z některých dnešních sexy investic se však časem nejspíš stane brak.

Investoři by udělali lépe, kdyby se poohlédli po praktičtější oblasti, jako jsou vozidla na elektrický pohon, píše Financial Times. Podle analýzy UBS se náklady na vlastnictví vozidel s elektrickým motorem vyrovnají benzinu i naftě už příští rok. Kupní cena sice zůstane vyšší, ale levnější je provoz elektrovozů - sestávají z menšího počtu komponentů, a nepotřebují tudíž tak nákladnou údržbu. A nabít baterii vyjde levněji než naplnit nádrž.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
31. 5. 2017 14:59
Re: Však ich to rýchlo prejde : )
no nikto nehovori ze to bude za 5-10 rokov ale nakoniec k tomu "do Lidlu Alberte" dojde :-)
31. 5. 2017 14:58
Re: ludi to casom prejde
aby nedoslo k omylu.. ja soferujem rad..
ale k autonomnym autam pride nevyhnutelne.. tebe ako soferovi platili malo , no autonomnemu autu budu platit firmy este menej ;)..konkretne 0.
toto je dovod vyvoja a ja s nim suhlasim. staci ked sa pozries kolko nehod je sposobenych profesionanymi vodicmi resp. kamionmi , na cestach bude potom o to bezpecnejsie..
Avatar - Barrichello
31. 5. 2017 10:49
Re: Však ich to rýchlo prejde : )
Přesně tak, až přijdou první žloby tak to státy a firmy hodně rychle zkaážou nebo tam minimálně bud emuset být volant a bude nařízeno dávat pozor a sledovat cestu a zasáhnout do řízení. Navíc v prvních eltech bude cena tak vysoká, že na to půlka světa nebude mít.
Avatar - Dinar
31. 5. 2017 07:46
Re: Však ich to rýchlo prejde : )
Ano, už dnes předvidatelné a jistě další hromada ještě nevyjevených etických problémů, které se v souvislosti s autonomním řízením aut objeví, jeho plošné zavedení, resp. přechod na autonomně řízená auta neumožní, bude to option využitelný v přesně definovaných podmínkách, např. k tomu určený pruh na dálnici atp., jízda typu, "do Lidlu, Alberte" se konat nebude.
Avatar - 3_diamanty
30. 5. 2017 23:19
Re: Však ich to rýchlo prejde : )
presne tak.. tento slnieckovsky princip dokonaleho nicnerobienia v kabine tu proste nemoze fungovat a zlyha hned na prvej nehode .. je to tak.. ja nemam obavy zeby sme auto neriadili ... lebo hned po prvej nehode si kazdy opat rad "zatoci" volantom... :yes:

ako som uz spominal.. autonomna doprava ma vyuzite v nejakych uzavretych halach .. fabrikach.. niekde kde sa auto pohybuje podal vopred definovanych pravidiel... ale v masovej premavvke kde je milion inych vplyvov a "nebezpecenstiev" a nepredvidatelnych situacii to na nejake realne pouzitie nevidim... volant tak skoro nezmizne.. to nehrozi fakt ;-)