Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CR-Z – Hybridní ekosport

Malé kupé Honda CR-Z jako první auto kombinuje sportovní ambice, hybridní pohon a manuální převodovku. Odkaz CR-X tak s jeho nástupcem dostává novou dimenzi.

Označování CR-Z jako přímého nástupce CR-X se Honda zpočátku bránila, podobnost obou modelů je ale větší, než jen v názvu. Malé a lehké kupé CR-X se stalo legendou celé generace řidičů. Na podvozku hatchbacku Civic vzniklo v roce 1983 kompaktní 3,7 metrů dlouhé 2+2místné auto. Motor 1,5i o výkonu 74 kW (později 1,6i s výkonem dle verze 92 až 96 kW) měl co do činění s pouhými 870 kilogramy a dělal z CR-X nejúspornější kupé na trhu.

V roce 1987 model podstoupil facelift. Společně s ním vzrostla tuhost karoserie, ale také hmotnost narostla o 100 kg. Malá sportovní Honda se už tehdy stala technologickým průkopníkem, když pro modelový rok 1990 dostala motor 1,6i-VT s revolučním časováním ventilů VTEC. Tento motor měl i na dnešní poměry úctyhodný výkon 110 kW při 7600 min-1 (maximum točivého momentu 144 Nm při 7100 min-1). Kariéra původního CR-X byla ukončena v roce 1991.

Honda se rozhodla nahradit kupé CR-X dvoumístným otevřeným CRX del Sol s karoserií targa. Tento model se vyráběl v letech 1992 až 1998 a s jeho koncem přišlo přehodnocení produktové strategie. Místo jediného modelu představila automobilka v roce 1999 radikální roadster S2000 s pohonem zadních kol a extrémně úsporné hybridní kupé Insight s kombinovanou spotřebou jen 3,4 l/100 km.

Zatímco S2000 v době ekonomické krize vyklidila scénu bez nástupce, odkaz CR-X u Hondy propojili s technikou Insightu (od roku 2009 se vyrábí druhá, pětidveřová generace) a vzniklo hybridní kupé CR-Z. Aby dostál sportovním ambicím, kombinuje tento model jako první velkosériově vyráběné auto hybridní pohon a manuální převodovku. Výsledkem je spotřeba 5,0 l/100 km v kombinovaném cyklu.

honda design predstavujeme kupe honda design predstavujeme kupe  

Honda CR-Z si zachovala krátkou karoserii výrazně klínovitého tvaru i většinu designových prvků stejnojmenné studie z roku 2007. Maska chladiče je tvořena velkým otvorem v přídi, od kterého vycházejí linie obepínající celé auto. Honda přiznává, že velkou výzvou bylo skloubit estetické a aerodynamické požadavky na co nejnižší příď s nutností vyhovět předpisům o bezpečnosti chodců a prostorovými nároky pohonného ústrojí. Vpředu nechybí ani diodová světla pro denní svícení, která tvoří pás ve spodní části světlometů.

Sloupky čelního skla mají mezi současnými Hondami nejmírnější sklon. Na ně plynule navazuje mírně klesající linie střechy a ostře zakončená záď (tzv. Kamm-back) s difuzorem v nárazníku. Ta je typická pro aerodynamicky optimalizované hybridy, ale také pro dřívější kupé od Hondy. Proti střeše prudce stoupá spodní hrana oken. Zadní spoiler dělí sklo ve dveřích zavazadlového prostoru stejně jako u Civicu nebo Insightu. Mnoho aerodynamických prvků bylo také odvozeno od vodíkové Hondy FCX Clarity.

Honda CR-Z - srovnání rozměrů s dalšími modely
Model CR-Z Insight Jazz Civic Type R
Délka [mm] 4080 4395 3900 4270
Šířka [mm] 1740 1695 1695 1785
Výška [mm] 1395 1425 1525 1445
Rozvor [mm] 2435 2550 2500 2620
Objem zav. prostoru [l] 214 408 366 485
Poh. hmotnost [kg] 1147 1276 1122 1338

Platforma sdílí některé komponenty s modelem Insight, avšak rozvor náprav, rozchod kol a prostorové uspořádání jsou u tohoto hybridu odlišné. Na rozdíl od Insightu, který využívá lisovaných komponent, byly u modelu CR-Z kvůli snížení hmotnosti a zvýšení pevnosti použity kované hliníkové vzpěry McPherson. Zadní náprava se zkrutnou příčkou tvaru písmene H je prostorově nenáročná, což usnadňuje umístění baterií. Kolem zavěšení předních i zadních kol jsou umístěny výztuže, takže karoserie dosahuje srovnatelné torzní tuhosti s modelem Civic Type R.

Celkově má model CR-Z o 115 mm menší rozvor náprav (2430 mm) a je o 315 mm kratší (4080 mm) než Honda Insight, což přispívá ke zvýšení agility a ke snížení pohotovostní hmotnosti o 44 kg v porovnání s jeho pětidveřovým rodinným sourozencem. Ke zvýšení stability přispívá rozšíření rozchodu kol o 20 mm vpředu a 25 mm vzadu.

honda design predstavujeme kupe honda design predstavujeme kupe  

Interiér nabízí uspořádání sedadel 2+2. Hlavním cílem bylo soustředit všechny ovládací prvky co nejblíže k řidiči, proto uspořádání palubní desky připomíná kokpit závodních vozů. Před řidičem se nachází plně digitální 3D přístrojový štít, kde jediným ručičkovým ukazatelem zůstává otáčkoměr. Vlevo od volantu je panel pro změnu nastavení auta, především režimu fungování hybridního pohonu a vypínání stabilizačního systému. Na druhé straně je ovladač klimatizace. Design je inspirován dalšími modely značky. Praktickou využitelnost interiéru zaručuje možnost posouvat přední sedadla v rozsahu 240 mm a sklopit zadní opěradla jedním pohybem.

IMA poprvé se sportovními ambicemi

Honda CR-Z je vybavena hybridním pohonem IMA (Integrated Motor Assist). Ve srovnání s předchozími modely je novinkou použití zážehového motoru 1,5 i-VTEC, který je převzat z americké verze Hondy Jazz. Tento agregát disponuje výkonem 84 kW (točivý moment vrcholí 145 Nm) a je spojen s elektromotorem o výkonu 10 kW, který navíc přispívá 78 Nm ke zvýšení točivého momentu při nízkých a středních otáčkách. Kombinovaný výkon obou systémů je 91 kW a výsledný točivý moment potom dosahuje 174 Nm, hodnoty srovnatelné s konvenčním motorem 1,8 i-VTEC.

Hlavní předností IMA však nejsou maximální hodnoty daných parametrů – elektromotor dosahuje maxima točivého momentu už při rozjezdu, v nízkých otáčkách tak systém dosahuje o 70 Nm více než samotný spalovací motor. Křivka celkového točivého momentu je velmi plochá, s maximem již mezi 1000 a 1500 min-1.

Převodovka je šestistupňová manuální. Tato konfigurace byla zvolena s ohledem na požadavky evropských trhů. Koncepce IMA umožňuje nahradit dosud používanou bezestupňovou převodovku konvenční manuální, a proto si tato volba nevyžádala výrazné zásahy do konstrukce. Ruční řazení také výrazně mění jízdní projev hybridu a sportovní charakter auta podporuje lehkým chodem a krátkými drahami v kulise.

Honda CR-Z - ceny na českém trhu
Motor 1,5 SOHC
Převodovka 6M
Zdvihový objem [cm3] 1497
Válce/ventily 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 84/6100
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 145/4800
Elektromotor IMA
Největší výkon [kW/min-1] 10/1500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 78/1000
Kombinovaný výkon [kW/min-1] 91/6100
Kombinovaný toč. mom. [Nm/min-1] 174/1000-1500
Max. rychlost [km/h] 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0
Cena S [Kč] 569.000,-
Cena Sport [Kč] 599.000,-
Cena GT [Kč] 629.000,-
Cena GT Top [Kč] 659.000,-

Hybridní pohon funguje ve třech režimech: Sport, Econ a Normal. Sportovní režim nabízí rychlejší reakce škrticí klapky, rychlejší a častější nástup elektromotoru a snížení účinku elektrického posilovače řízení. Režim Econ naopak umožňuje úspornou jízdu, především ve městě – reakce hybridního ústrojí jsou pomalejší a tedy šetrnější co do ekonomiky provozu. Elektromotor je používán pro snížení zátěže zážehového motoru, nikoliv jako dodatečný zdroj Newtonmetrů. Kompresor klimatizace se častěji odpojuje a více se využívá automatická recirkulace vzduchu. Normal pak představuje kompromis mezi těmito volbami pro běžné použití.

Pro ekonomicky smýšlející řidiče auto nabízí ještě další funkce. Ukazatel ekologické jízdy znázorňuje hospodaření s energií – plynulá jízda udržuje ukazatel uprostřed, prudká akcelerace nebo brzdění představují extrémy a tedy i neefektivní využití energie. Současně s tím se mění podsvícení přístrojů ze zelené na modrou.

CR-Z navíc disponuje ukazatelem vhodného okamžiku řazení a stejně jako Insight řidiče při úsporné jízdě odměňuje zobrazováním symbolů květiny. Palubní počítač také ukládá hodnoty z předchozích jízd a souhrnně hodnotí jízdní styl řidiče a jeho vývoj.

honda design predstavujeme kupe honda design predstavujeme kupe  

Na výběr jsou čtyři stupně výbavy: S, Sport, GT a GT Top. Základem je šest airbagů, stabilizační systém, aktivní opěrky hlavy, elektrický posilovač řízení, elektrické stahování oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant nastavitelný ve dvou osách, dělená zadní sedadla, palubní počítač, rádio, 16palcová ocelová kola a automatická klimatizace.

K výbavě S provedení Sport za příplatek 30 tisíc Kč přidává přední mlhovky, středovou loketní opěrku, ambientní osvětlení prostoru pro nohy, kůží potažený volant s ovládáním rádia, sportovní hliníkové pedály, zatmavená boční okna a výškové reproduktory. Vzhled zásadním způsobem vylepší litá kola.

Cenový rozdíl proti další výbavě – GT – je opět 30 tisíc Kč. Za to jsou navíc xenonové světlomety, alarm, elektricky sklopná zpětná zrcátka, tempomat, zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel, dešťový senzor a subwoofer. GT Top dále přidává panoramatickou střechu a kožené čalounění.

Zahájení prodeje je naplánováno na 1. června 2010.