Jak funguje nouzové volání eCall: Pozor na čudlík!
Povinnost mít v nově registrovaném autě automatické volání při nehodě platí už rok. Vyskytly se už ale první případy, kdy bylo nouzové vyzvánění auta neopodstatněné a záchranka nebo asistenční vůz vyjížděly zbytečně. Co za tím vězí?
Od loňského dubna bylo v Česku zaregistrováno něco málo přes 200.000 nových osobních aut, všechna už vybavená povinným zařízením eCall, které automaticky volá záchranný systém k nehodám. V poměru k celkovému počtu osobních aut, která se prohánějí po českých silnicích, je to jen zlomek, zhruba třicetina všech registrovaných vozů. A hlášení aut v nesnázích našich nebo zahraničních řidičů přes volání eCall plní svoji funkci.
Ne vždy ovšem zcela správně. Už totiž byly zaregistrovány případy, kdy bylo volání neopodstatněné – vozidlo ani posádka neměly žádné problémy. „Tyto případy se množí. Přesnou statistiku sice nemám, ale určitě až v polovině případů,“ přibližuje Vladimír Fuchs, generální ředitel Europ Assistance. „Do dnešního dne se jednalo o jednotlivé případy,“ potvrzuje jeho slova i Česká asociace asistenčních společností. Jak Fuchs dále připomíná, týkají se většinou nouzových hlášení, k nimž nevyjíždí policie ani integrovaný záchranný systém.
To nám potvrzuje i Jan Urbánek z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru, jež plní funkci koordinátora tísňové linky 112. Ten má trochu jiná čísla: „Za dobu od zavedení eCallu jsme absolvovali výjezdů na základě jeho hlášení jen tucet. V jedenácti případech po nehodě automaticky, jedenkrát pak manuálním hlášením.“ A právě to bylo vyhodnoceno jako planý poplach.
Pokud připočteme i výjezdy asistenčních služeb, jedná se o pouhý zlomek vozového parku v Česku – tedy bouře ve sklenici vody? I kdyby kvůli jednomu chybnému hlášení a marnému výjezdu vyhasl mezitím jinde jen jediný život, je to špatně. Kde je tedy chyba?
Auta jsou v tom nevinně
„Naše auta neinicializovala ani jeden marný výjezd,“ říká Josef Gamba, zástupce automobilky PSA pro servis a poprodejní služby na českém trhu. Stejně reagují i zástupci dalších oslovených automobilek. Auto samo bez nárazu nikam nevolá. Jak to, že tedy chybná hlášení eCallu existují?
Musíme vzít v potaz lidský faktor – nejčastěji děti ponechané dospělými v odstavených autech nebo nenechavé spolucestující. Systém eCall se totiž aktivuje také manuálně – zmáčknutím nouzového tlačítka SOS. „Nejčastěji evidujeme případy, kdy funkčnost systému prověřoval autoservis nebo ho lidé aktivovali nevědomky. Třeba když se chtěli přesvědčit, k čemu to červené tlačítko vlastně slouží. Takto byl systém od jeho zavedení aktivován minimálně ve dvaceti případech,“ tvrdí na České asociaci asistenčních služeb.
Komunikujte
Když se i vám „podaří“ zmáčknutím tlačítka najít operátora linky 112 nebo asistenční služby, z reproduktoru v autě uslyšíte jeho hlas ověřující, co se děje. Jemu můžete nahlásit, že se jednalo pouze o nechtěné zmáčknutí nebo třeba i test fungování tlačítka SOS. Pak můžete být v klidu – operátor žádný výjezd záchranky nežádá.
Pokud se ale nikdo ve voze neozývá, může to operátor linky vyhodnotit jako potřebu zasáhnout. Zejména když zjistí, že se auto nepohybuje, a je tudíž podle všeho výjezdu sanitky potřeba. „Rozešle datovou informaci o dopravní nehodě na ostatní složky integrovaného záchranného systému, které jsou na místo vyslány,“ uvádí mluvčí hasičů Nicole Zaoralová.
Označuje se to jako „výjezd s nepotvrzenou nehodou“. Je to totiž posuzováno tak, že je řidič vozidla nebo někdo z posádky v nesnázích a nemůže se ozvat.
„Právě neopodstatněná volání jsou asi největším problémem automaticky aktivovaných zásahů. Zaměstnávají nejen operátory linky, ale následně generují neopodstatněné výjezdy složek integrovaného záchranného systému,“ popisuje Fuchs.
Zatím klid
Kvůli falešným výjezdům sanitek na základě běžného telefonického volání, například když linku kontaktují opilci nebo psychicky nemocní lidé, mohou být volajícím zejména při opakování blokovány telefony, ale i ukládány vysoké peněžité tresty až 200.000 korun, nebo pět let vězení. U neopodstaněných hlášení eCallu se zatím i vzhledem k nízkému počtu případů nic takového neřeší, ale jak budou zákonitě díky postupně stále silnějšímu zastoupení vozů s nouzovým tlačítkem na silnicích přibývat, bude se to podle asistenčních společností i pojišťoven řešit.
Kdy eCall pomohl
Na konci února sjel v noci ze silnice u Klatov ze silnice zahraniční turista, který byl dezorientovaný a nemohl najít telefon, natož aby nahlásil svoji polohu. Právě díky spuštěnému volání eCall bylo vozidlo spolehlivě lokalizováno a vyrazila záchranka a hasiči. Ti vůz zabezpečili proti požáru a zlikvidovali uniklé provozní kapaliny. Zraněný cizinec byl předán Zdravotnické záchranné službě.
Víte, že …
… Hasičský záchranný sbor na lince 112 přijímá eCall již od září 2017? Povinnost zavedení této služby v Unii od loňského dubna pak ukládá rozhodnutí Evropského parlamentu z května 2014.
… hasiči loni evidovali celkem 22.265 hlášení o dopravních nehodách, z toho byl realizován na základě volání systému eCall jen zlomek?
… dnes se využívá pro přesnou lokaci místa zásahu systém GPS s odchylkou přesnosti asi jeden metr?
… pokud by všechna vozidla v EU měla eCall, pomohlo by to každoročně zachránit asi 2500 lidských životů?
Tři otázky pro Vladimíra Fuchse, ředitele Europ Assistance ČR
Jaká je vaše role v systému eCall?
S přibývajícími auty roste i počet nehod i poruch, a tudíž i kontakty na nouzové či asistenční linky. Automatické volání technologií bez zásahu člověka je zatím řídké. Platí to jak pro eCall na linku 112, ale i pro technologie bCall (od anglického breakdown call – nouzové volání) na případ poruch. Ty zavádějí v posledních letech výrobci aut, zajišťují je pak asistenční služby pro dané značky vozidla. V Europ Assistance máme zkušenost s obsluhou linek na principu eCall i bCall. Zajišťujeme především technickou pomoc při poruchách.
Má řidič všechno nechat na automatickém nouzovém volání?
Pokud je v ohrožení lidský život, je nutné volat záchranku jakkoli a nespoléhat se pouze na „chytré“ volání. Zcela zásadní je tak řidičova pozornost a duchapřítomnost, musí co nejrychleji vyhodnotit, co se děje a jak nejlépe postupovat - i tehdy, když bylo volání záchranky aktivováno automaticky. Výhodou eCallu je, že se záchranáři hned ozývají a koordinují účastníky nehody, navíc znají díky signálu i přesné místo kolize. Hlavně tím ale mohou vyloučit planý poplach.
Jak rozlišit, kdy je nutná záchranka, a kde naopak stačí pouze asistenční vozidlo pro opravu poruch?
Je to stejné, jako když si zabouchnete dveře od bytu a nemáte klíče. Pokud je uvnitř zapnutá žehlička a s ní malé dítě, zavoláte hasiče a oni vchod vyrazí. Jestliže ale uvnitř nic nehrozí, nejspíš budete volat zámečníka.