Jak může laik odhalit stočený tachometr?
Stočený tachometr má třetina prodávaných ojetých aut. Narazit na něj při koupi ojetiny tedy není nic výjimečného. Většina lidí se ale o stočení najetých kilometrů při nákupu vozu nedozví. Nevědomky zaplatí za auto o desítky tisíc korun více, než jakou má skutečnou hodnotu. A přitom i laik může stočený tachometr včas odhalit.
Odhalit stočený tachometr je těžkým oříškem i pro odborníky v autoservisech. U stočených aut se totiž často vyměňují díly, které by kvůli většímu opotřebení mohly ukázat, že se s autem jezdilo více než kolik ukazuje tachometr. Vyměnit pedály, volant či řadicí páku je v poměru k výdělku levná záležitost, stejně tak ale i upravit historii najetých kilometrů v počítači vozu. U aut se stočeným tachometrem se často dbá na to, aby stočení nebylo možné fyzickou prohlídkou jednoduše zjistit. Pokud je na to krátký i automechanik, jak má na stočení tachometru přijít laik?
Stočený tachometr, havárie, omlazení, předražení. Vše můžete odhalit
Možné to je. A dokonce je to i poměrně jednoduché a rychlé. Je k tomu ale třeba znát VIN kód vozidla.
Pak už jej stačí zadat do systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz a během chvilky se dozvíte:
1. zda nemá auto stočený tachometr,
2. zda není po bouračce, či jaká byla v případě havárie škoda,
3. jak bylo auto servisované,
4. jaký je skutečný rok jeho výroby (zhruba každé 5. prodávané vozidlo je omlazeno o rok či dva!),
5. jaká je skutečná výbava dle výrobce (prodejci nezřídka inzerují vyšší výbavu, než vůz skutečně má, aby zvýšili jeho cenu a rychleji našli kupce),
6. jaká je aktuální tržní cena daného vozu (vyhnete se nákupu předraženého vozu, a pokud auto již bylo v minulosti inzerované, dozvíte se částku),
7. jestli auto není evidované jako odcizené,
8. zda není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem a řadu dalších užitečných informací.
Více než miliarda záznamů
AUTOTRACER provozuje společnost Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu s ojetými auty. AUTOTRACER je největší databází ojetých vozů ve střední Evropě, obsahuje více než miliardu záznamů o autech nejen z Česka, ale i ze zahraničí.
Data v systému pocházejí od značkových i neznačkových servisů, pojišťoven, leasingových a finančních společností, policie, autobazarů a prodejců ojetých vozidel, výrobců aut či inzertních a aukčních portálů z Česka i ze zahraničí.
Stočený tachometr zdraží vůz v průměru o 40.000 Kč
AUTOTRACER je plně dostupný online, proto informace můžete získat během několika minut z pohodlí domova, a ušetřit díky nim můžete i statisíce. Jen za auto se stočeným tachometrem zaplatíte v průměru o 20 % více, než by mělo stát. Podobnou částku vás budou stát nepředvídané opravy a údržba v následujících letech. A stáčí se vozy všech značek, i těch luxusních. Například Audi Q5 vyrobená v roce 2011 a stočená v lednu 2017 o 159.000 km na 146.000 km bylo v listopadu téhož roku prodáno, přičemž kupující přeplatit skutečnou hodnotu vozu o 167 tisíc Kč, tedy dokonce o 42 %.
99 % inzerátů na ojetiny uvádí, že vozidlo nebylo havarované
Stočené tachometry ale nejsou jediným nešvarem, který se při prodeji aut vyskytuje. Z hlediska bezpečnosti vozu i promarněné investice je ještě horší nekalou praktikou zatajování havárií. Běžný člověk, který si chce koupit ojeté auto, netuší, že 99 % inzerátů na ojetá vozidla uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost 25 % pětiletých aut, což znamená, že byly více či méně poškozené. Může jít o prasklý nárazník, ale také o velkou havárii. V případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich.
Pětina dovezených aut je bouraná, každé dvacáté je po totálce
A pokud si říkáte, že se raději poohlédnete po kvalitní ojetině z Německa, tak zbystřete. Podle aktuální analýzy, kterou Cebia letos v říjnu zpracovala na vzorku reálných inzerovaných ojetých vozů ze zahraničí, je 18 % aut po havárii, z toho 28 % po totálce. Znamená to tedy, že každé páté dovezené ojeté auto bylo bourané, každé dvacáté natolik, že by už na silnicích nemělo vůbec jezdit. V případě Německa byla frekvence škod ještě o dva procentní body vyšší! Taková auta se levně opraví a dovezou k nám do Česka, kde se prodávají jako nehavarovaná. Průměrná výše škody dosahuje 6,5 tisíc eur, tedy zhruba 170 tisíc Kč. Analýza přitom zahrnovala jen vozy do 11 let stáří, u těch starších, které tvoří polovinu dovezených aut, lze očekávat četnost havárií ještě větší. I proto se vyplatí si před podepsáním kupní smlouvy prověřit historii vozu v systému AUTOTRACER. Můžete se tak vyhnout koupi vraku, který by ohrožoval nejen vaši bezpečnost, ale i bezpečnost vašich blízkých.
Chcete být v obraze?
Více o prověření najetých km, havárií a historie vozidel v systému AUTOTRACER se dozvíte zde. Máte dotazy? Pište na e-mail autotracer@cebia.cz.