Jak pojmenovává Ferrari svoje modely? I typická trojčíslí mají různý význam

 

Ferrari slaví sedmdesát let od doby, kdy vyjel první vůz s tímto jménem. Historii – a nejen tu závodní – má už poměrně bohatou. Jak ale vznikala pojmenování jednotlivých typů?

Slavná automobilka z Maranella používá (nebo v minulosti používala) několik jmenných konvencí. Typická pro ni jsou trojčíslí. To nejklasičtější, se kterým svou cestu za úspěchem začínala, značilo zaokrouhlený zdvihový objem jednoho válce. Model 125 z roku 1947 měl v přídi zamontovaný malý V12, typickou pohonnou jednotku po léta, ale skromné kapacity 1,5 l. Každý válec tedy disponoval zdvihovým objemem 125 cm3.

Neobvyklé, ale jednoduché. Auta s motory V12 vpředu si tento systém zachovala až do velkého 456 GT z devadesátých let, které mělo 5,5 litru. Nemluvě o slavné sérii 250, která se zrodila v mnoha podobách. Byl ale aplikován i na sportovní prototypy s obřími čtyřválci, které naopak vznikly na počátku šesté dekády minulého věku. Kupříkladu 860 Monza poháněl agregát objemu 3,4 l, 500 Mondial dvoulitr.

Pro osmiválce a BB

Jenže když se objevily vidlicové osmiválce, bylo třeba je odlišit. Řeč je o značce Dino nazvané po zemřelém synovi Enza Ferrariho. Šlo o zkrácenou domáckou přezdívku jména Alfredo, zdrobněle Alfredino. U silničních a závodních strojů s těmito pohonnými jednotkami se tedy postupovalo odlišným způsobem: první dvě číslice představovaly kapacitu a poslední počet válců (246 = šestiválec 2,4 l). Systém vydržel až k typu 348, který už dávno Dinem nebyl. Znovuvzkříšení se dočkal u Italie, tedy 458.

Obdobnou konvenci používaly i typy s plochými pětilitry řady Berlinetta Boxer, nešlo ovšem o typické boxery, nýbrž V12 s rozevřením 180 stupňů. Rozluštit název 512 BB tedy není složité, předchozí 365 BB 4,4 l se však ještě netýkala, ta používala původní metodu. Stejně tomu je i u současného 488, cifra znovu reprezentuje kapacitu jediného válce.

Děleno deseti

U 400 Superamerica a 500 Superfast se zase dělil objem deseti. Za dob šéfování Lucy di Montezemola se k tomuto schématu firma vrátila, za všechny jmenujme jen osmiválce 360 Modena a F430, případně dvanáctiválce Maranello 550 a 575M. A vlastně i 599 Fiorano, akorát bez zaokrouhlení. Je zajímavé, že tato moderní jména (Modena, Maranello podle sídla, Fiorano – testovací trať automobilky) se úplně nevžila, trochu paradox, že?

Výjimky

Tříapůllitrový F355, nástupce 348, používal jedinečný systém. Pětka na konci totiž představovala počet ventilů na válec. I novější zástupci vzpínajícího se koníka v těchto nelogičnostech pokračují. 612 Scaglietti také není šestilitr, jak by se na první pohled mohlo zdát, má objem 5,75 l. Poněkud matoucí, že? A co teprve čtyřkolka, fastback (nebo shooting brake?) FF, případně F12? Ty nesledují žádné historické konvence. O 812 Superfast až na přídomek nemluvě, osmička odkazuje na 800 koní, které její V12 dává...

Samostatnou kapitolou jsou superauta, mnohdy v limitovaných edicích. F40 vznikla v roce 1987 na oslavu 40. výročí prvního automobilu Ferrari, nástupnická F50 ovšem nepřišla po dekádě, nýbrž už v polovině 90. let, dva roky před oslavou dalších kulatin. Proč? Pravděpodobným důvodem byly chystané zpřísňující se americké emisní normy. No a Maranello logicky nechtělo přijít o klientelu z USA, takže představilo model dříve, než nové zákony vstoupily v platnost. Nástupce Enzo, pocta legendárnímu zakladateli, přišel mnohem dříve, než mohl být použit kód F60 (2002). Hybridní hypersport, další v řadě, se pro změnu jmenuje LaFerrari. F70 se nedočkáme vůbec.

F60 se nakonec objevily na okruzích formule 1 v roce 2009, protože Scuderia se účastnila 60. ročníku mistrovství světa v řadě. Limitovaná série otevřené F12 pro USA nesla název F60 America. U monopostů používá Scuderia různá označení, doslova „jak se jí to hodí“. Také speciály pro běžný provoz, které se rodí na zakázku v jediném exempláři, dostávají do vínku svébytné kódy a názvy.

Jména

Vraťme se zpět na začátek a povězme si něco o jménech a zkratkách. Ferrari přece vyrábělo kupříkladu i řady Europa a America. Nebylo pravidlem, že první zůstávaly na starém kontinentu a druhé se exportovaly za Atlantik k Luigimu Chinettimu. „Evropský“ název nesly typy, které používaly V12 s „krátkým“ blokem konstrukce Gioacchina Colomba, zatímco ten „zaoceánský“ dostaly modely s „dlouhým“ dle Aurelia Lamprediho. Rozdíly byly tedy hlavně v pohonných jednotkách. Nabízí se rovněž srovnání se jmény Inter a California.

Sportovní vozy, dnes bychom řekli prototypy, nesly v 50. letech názvy Mille Miglia dle slavného italského závodu, případně zkratky MM. Šlo o dosti populární volbu pro (nejen) otevřené dvoumístné závodní speciály od řady 166 po sérii 375. Tisícimílové klání se jezdilo za běžného provozu, nějakých 1600 km silnic uzavřít jen tak nešlo a rychlostní limity neexistovaly. Proto tolik tragédií a konec v roce 1957.

Už vzpomínané čtyřválce se pyšnily jmény Monza a Mondial. Trať v královském parku, kde se jezdí automobilová Grand Prix Itálie, netřeba nijak zvlášť fanouškům motoristického sportu představovat. Nejznámější jméno z 50. let, Testa Rossa, pochází od červeně lakovaných krytů vaček, znamená „rudá hlava“.

Přezdívky

Ke konci 50. let se u Ferrari začali zbavovat oficiálních názvů, preferovali čísla a zkratky (třeba 250 GT). Jenže uplatnily se i přezdívky: právě 250 GT s dlouhým rozvorem se začalo říkat „Tour de France“ po úspěších v tomto klání. Nikoli cyklistickém, přirozeně automobilovém, to probíhalo na několika francouzských okruzích a leckteré etapy vedly i po běžných silnicích. Provedení s kratší vzdáleností mezi nápravami říkali Italové „passo corto“, dnes se všeobecně označuje anglickou zkratkou SWB (short wheelbase, na rozdíl od LWB – long wheelbase). Upřímně, k italskému autu se moc nehodí. Písmenko L ve zkratce GTL zase znamená „lusso“, tedy luxusní. A O? Omologata, tedy „homologovaná“, automobil je přece v italštině rodu ženského...

Čtyřka a Daytona

Když se v 60. letech objevily dvanáctiválce se čtveřicí vačkových hřídelů, projevilo se to v názvech čtyřkou za lomítkem (275 GTB/4). 365 GTB/4, jeho nástupce, je zase znám jako Daytona. Proč? Přikročilo se k němu po zisku „triple“ ve 24 hodinách Daytony 1967. Ano, šlo o trojitý triumf, Ferrari patřily kompletní stupně vítězů. Jenže – přídomek vymysleli novináři, nikdy se oficiálně nepoužíval. Jakmile se ho dozvěděl Enzo Ferrari, samozřejmě z tisku, okamžitě se rozčílil a bylo jasné, že nikdy ve firemních materiálech ani na vozech samotných své místo nenajdou.

Ovšem pozor, existují výkresy 365, kde se objevuje jméno „Daitona“. Italská abeceda nezná ypsilon. Zkratky GTB a GTS (gran turismo berlinetta, respektive spider) se také používají s přestávkami dlouhá léta, případně ještě GTC (competizione = závodní). U již výše vzpomínané 348 tomu na přelomu 80. a 90. let bylo jinak (tb, respektive ts pro verzi s odnímatelnou střechou). Možná nejbizarnějším „kódem“ je ale 365 GT 2+2 pro stejně bizarní vůz, současníka Daytony, který byl určen pro dva dospělé a dvě děti. V anglicky mluvících zemích mu posměšně říkají „Queen Mary“ podle slavné obří zaoceánské lodi.

Vzkříšení

Pro jeho nástupce oživili v 80. letech jméno Mondial. Vrátila se i Testarossa, jen se psala dohromady. Jedna z nejslavnějších zkratek vůbec, GTO, byla použita znovu u chystaného speciálu skupiny B. Nakonec se na tratích rychlostních zkoušek neobjevil a navíc se u něj ani nevžilo trojčíslí 288. Je to prostě GTO.

V nedávné době se vrátila i California, již potřetí. Původní byla derivátem 250 GT, později, v polovině 60. let přišla velmi vzácná 365 California, luxusní kabriolet s uspořádáním 2+2 pro bohaté, kterých bylo postaveno jen čtrnáct. Název Superfast je také reinkarnací, o nástupci FF GTC4Lusso (bez mezer) nemluvě. 365 GTC/4 a 250 Lusso představují rovněž historické záležitosti.

Čtyři cifry pro ef-jedničku

Začali jsme 1,5litrovým dvanáctiválcem a čísly, tím také skončíme coby perličkou za závěr. Na konci období jedenapůllitrové formule 1, která platila v letech 1961-1965, totiž Scuderia závodila s přesně takovými auty poháněnými plochými motory. Jenže se nevrátila k označení 125, použila čtyřciferné 1512. Poprvé a naposledy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na burzu šlo nejvíce firem za deset let Na burzu šlo nejvíce firem za deset let

Na světových burzách se uskutečnilo 1624 primárních úpisů…

Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato

Google otevře v Číně centrum na výzkum umělé inteligence.…

Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

 
Zdroj: Drivetribe, Wikipedia, archiv

Štítky Ferrari

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na krku měla stopy po škrcení

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na…

Kariéra nizozemské modelky Ivany Smit (†18) v Malajsii raketově stoupala vzhůru. Módní mola si už ale nepodmaní.…

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s mrtvolami ze Severní Koreje

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s…

Na severokorejském pobřeží byl vyplaven další vrak lodi, na jehož palubě se nacházelo jedno mrtvé tělo. Není to…

 

iSport.cz

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o, něco jsme si řekli

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o,…

V extralize je nejlepším střelcem. Na kontě má i titul mistra světa z roku 2010, ale v národním týmu v podstatě…

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

 

Reflex.cz

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi zajímavou příležitostí, s referendy bych však šetřil

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…