Jak si žijí čeští řidiči? Nejlevněji v Evropě!
Kdo by to řekl? V Česku jsou v rámci Evropy nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozu. Tuto skvělou zprávu zjistil průzkum společnosti LeasePlan. Vůbec poprvé detailně srovnal veškeré související nákladové položky provozování auta na mezinárodní úrovni.
Od pojištění po daně
Index představuje souhrn všech podstatných položek týkajících se vlastnictví a provozování nového vozidla: jedná se o pořizovací cenu s amortizací, pojištění, úrok při financování úvěrem – tedy položky, jimž se důkladně rok co rok věnuje právě příloha Auto a peníze.
V propočtech, z nichž jsme sestavili dva grafy na protější straně, ale nechybějí ani daně, servis auta, náklady na palivo či zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Platí přitom pro nejžádanější vůz Evropy: Volkswagen Golf se zážehovým i vznětovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním nájezdem 20.000 kilometrů.
Rozmotáme klubíčko
„Často se říká, že v některých zemích je nákup nebo provoz vozidel dražší než v jiných. Ale až dosud neproběhl dostatečný průzkum potvrzující tyto
dohady,“ vysvětluje pohnutky k šetření Sven-Torsten Huster z LeasePlanu.
„Abychom mohli srovnávat jednotlivé evropské trhy, je nutné jim podrobně rozumět a mít dostatečný přehled a znalosti o odlišnostech například ve zdanění a jiných právních předpisech. Kromě toho je nutné dívat se na mnohem více věcí než jen cenu nebo zdanění,“ dodává. „Doporučuji proto, aby řidič vždy vzal v úvahu celkové náklady při rozhodování, zda si vozidlo koupí, nebo pronajme, případně jestli si pořídí auto nové, či ojeté,“ dokazuje Huster, jak je klubíčko kolem provozu auta propojené – i trochu zamotané.
Jaká fakta odhalil průzkum
- Nejdražší zemí v Evropě pro vlastníky vozidel je Nizozemsko. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku trojnásobné.
- Nejdražší palivo tankují v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním. Náklady na palivo jsou vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.
- Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a dieselu. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje naftu z důvodu vyšší produkce oxidů dusíku a pevných emisí.
- Na druhé straně v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než benzinu.
- Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší.
- Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku.
- Německo má nejnižší náklady na registrace a daně: dvaapůlkrát nižší než nejdražší Nizozemsko.
- Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.
- Celkově se ukazuje, že fixní náklady (amortizace, daně) představují 70 % veškerých výdajů. To znamená, že řidič má jen omezenou možnost ovlivnit celkové náklady na vlastnictví a provoz.
- Amortizace je přitom vůbec největší nákladovou položkou, podíl dosahuje 36 %.