Jaké automobilky nejvíce prodělávají na prodeji svých aut? Opel a Ford
Evropské divize amerických automobilek General Motors a Ford nejvíce prodělávají na prodeji svých automobilů. Zjistila to studie Centra automobilového výzkumu na Univerzitě Duisburg-Essen, která zkoumala zisky výrobců na prodeji svých vozů.
Vůbec nejvíce loni tratila evropská divize Fordu, která se delší dobu potýká s problémy. Ztráta na prodaném autě činí 967 eur před zdaněním a započtením úroků, což je v přepočtu asi 25.000 korun.
Špatně je na tom také evropská divize General Motors, tedy značky Opel a Vauxhall. Ty loni na každém prodaném autě prodělaly 21.600 korun.
Výsledky nejsou tolik překvapující, evropská divize Fordu i Opel prošly v minulosti restrukturalizací, i do budoucna kvůli finančním problémům plánují zavírání továren (např. závod Fordu v belgickém Genku a závod Opelu v německé Bochumi). Evropský Ford přitom doufá, že se do roku 2015 vrátí do černých čísel.
Na prodeji aut tratí také Renault, PSA Peugeot-Citroën a Seat. Tito výrobci především bojují s nadbytečnou kapacitou svých závodů.
Ztráta automobilek z prodaného auta v roce 2012 | |
Automobilka | Ztráta [Euro] |
Ford Evropa | 967 |
GM Evropa | 834 |
Peugeot-Citroën | 510 |
Seat | 364 |
Renault | 241 |
„Zaměřili jsme se tentokrát čistě jen na obchod s auty,“ řekl k výsledkům vedoucí automobilové katedry na univerzitě Duisburg-Essen Ferdinand Dudenhöffer. Autoři studie do výsledných čísel tak nezahrnuli například odpisy zařízení nebo bankovní a leasingové služby, které automobilkám tvoří nezanedbatelné zisky.
Naopak dobře jsou na tom prémiové značky, které dominovaly i loňskému vydání této studie. Vůbec nejlépe na tom bylo loni Porsche, které na každém prodaném autě vydělalo 17.056 eur, tedy asi 442.000 korun. To je o 21 tisíc korun více než v loni vydané studii.
Za značkou Porsche následuje německá prémiová trojka – BMW, Audi a Mercedes-Benz (včetně značky Smart). Mladoboleslavská Škoda je pak na tom o něco lépe než Volkswagen, na autě vydělá 758 eur (cca 19.600 Kč).
Prémioví výrobci jsou na tom výrazně dobře také z hlediska výše tzv. EBIT marže, tedy procentuálního zisku z každého prodaného vozu před zdaněním a započtenými úroky. Zatímco marže Porsche činí 17,6 %, marže Toyoty nebo Volkswagenu činí jen 3,5 %.
Podle autorů studie je výrazný rozdíl v marži dán cenovými válkami mezi běžnými značkami, které srážejí ceny svých aut co nejníže. Luxusní značky naopak ceny tolik snižovat nemusí, protože zákazníci jsou za jejich vozy ochotni zaplatit i vyšší částku.
Zisk automobilek z prodaného auta v roce 2012 | |
Automobilka | Zisk [Euro] |
Porsche | 17.056 |
BMW | 4.137 |
Audi | 3.721 |
Mercedes-Benz + Smart | 3.023 |
Chrysler | 1.579 |
Hyundai + Kia | 1.183 |
Nissan | 890 |
Ford | 824 |
Škoda | 758 |
Volkswagen | 751 |
Toyota | 707 |
GM | 635 |
Honda | 319 |