Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karel Abraham starší o MotoGP a jeho zákulisí: O Karla se bojím pořád

Svět motorů
Diskuze (1)
Osm let působí Karel Abraham (44) jako manažer týmu Cardion AB Motoracing, který startuje v mistrovství světa silničních motocyklů a závodí v něm jeho syn Karel (23).

Po skončení loňské sezony vyhodnotil německý motocyklový web Motorsport-magazin.com nejlepší týmové šéfy zázemí Grand Prix 2012 a mezi pět nejlepších vybral také Karla Abrahama.

Co obnáší řízení týmu v MotoGP?

Dobrá otázka. Mojí povinností je tým ekonomicky na sezonu zabezpečit. Po osmi letech, co fungujeme v mistrovství světa, je Cardion AB Motoracing tak stabilizovaný, že do jeho chodu až na vzácné výjimky nezasahuji.

Ani v průběhu závodního víkendu?

Samozřejmě jsem přítomen každému tréninku, kvalifikaci nebo závodu, ale pouze jako divák nebo glosátor. Pokud něco potřebuji vědět, tak se zeptám, ale jinak každý ví, kde je jeho místo a jaké má povinnosti.

Do mistrovství světa je obecně těžké se prosadit. Jak se to podařilo týmu z východní Evropy?

V roce 2004 jsme se zeptali na IRTA (Mezinárodní asociace závodních týmů), že máme jezdce a chtěli bychom závodit. Jenom se nám vysmáli. Po druhém našem pokusu jsme dostali seznam týmů a obcházeli je, zda by neměli o Karla zájem. U jednoho jsme se nakonec chytli, přežili první sezonu a pak už to bylo jen o tvrdé práci.

A samozřejmě o penězích?

Pochopitelně, bez nich to v takovém prostředí nejde. S tím člověk nic nenadělá, ať se mu to líbí nebo ne. Podívejte se na takového Španěla Marca Marqueze. Loni byl mistrem světa v Moto2 a letos bude jezdit na špičce v MotoGP. Je to megatalent, ale kdyby za ním nebyly obrovské peníze, tak by mu nebyl nic platný. V Česku jezdí hodně talentovaný Karel Hanika, kterému pomohla naše finanční investice, aby se vyjezdil a ukázal, co v něm je. Teď je ve špičce juniorského Red Bull Rookies Cupu.

Pojede příští rok mistrovství světa?

Šanci určitě má a bez nadějí není také Mirek Popov. Naši chlapci musí však situaci ustát nejenom jezdecky, finančně, ale také hlavou. Není snadné se pohybovat mezi třicítkou ostrých hochů, kteří umí jezdit minimálně stejně dobře jako oni. A navíc, čeští závodníci studují, a tím jsou mezi svými soupeři dost výjimeční.

Jste členem komise MotoGP. Co to obnáší?

Scházíme se podle potřeby dvanáctkrát až patnáctkrát do roka a řešíme nejenom problémy MotoGP, ale všechno,co se týká mistrovství světa silničních motocyklů.

Komunikujete bez problémů s manažery či šéfy jiných týmů?

Myslím, že za osm let jsme si jako tým v tomto světě vytvořili stabilní pozici. Na rozdíl od řady jiných neměníme neustále mechaniky, design týmu i jeho zázemí se až na drobné úpravy, které vycházejí ze smluv se sponzory, také nemění. Osobně nemám problém vycházet s kýmkoliv.

Jací jsou takoví lidé jako Carmelo Ezpeleta, šéf DORNY, promotérské společnosti mistrovství světa? A co třeba Hervé Poncharal, šéf IRTA?

Carmelo je v případě potřeby hodně rázný, ale jinak kultivovaný, který to myslí naprosto vážně s úspěšnou budoucností mistrovství světa. Působí na něj vlivy a tlaky z více stran, takže často musí různé situace diplomaticky vybalancovat. A Hervé? To je jedinečný a ve všem špičkový profesionál a v jednotlivých týmech vědí, proč si ho znovu zvolili do vedení IRTA.

Jakou má Brno jako okruh a závod pozici mezi jezdci, týmy a organizátory mistrovství světa?

Nemusím být skromný a s klidem řeknu, že tu nejlepší. Můžete se zeptat kohokoliv a řekne vám, že Brno, to je jednička.

Měl jste někdy strach o svého syna?

Mám ho pořád. Nevadí mi volné tréninky, ale kvalifikace a závod. Kdysi mi někdo řekl, doma buď otec a na okruhu manažer, ale to je nesmysl. Pořád jsem otec a mívám o něj strach.

Autor: Michal Štěpanovský, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (1)
Avatar - Typhoon
7. 2. 2013 21:22
Přání
Přeji Vám samá dobrá rozhodnutí a Vašemu synovi, ať se mu daří v závodech co nejlépe. Fanoušků tu má hodně!