Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde máte víčko palivové nádrže? Proč jsou hrdla na různých stranách?

David Bureš
Diskuze (91)
Auta japonských značek obvykle mívají hrdlo palivové nádrže na levé straně, zatímco ta evropská na pravé. Víte, jaký je důvod?

Ta otázka koluje v automobilovém prostředí možná už desítky let. Proč mají některá auta víčko palivové nádrže na pravé straně, zatímco jiná na levé straně? Je to jen vůle konstruktérů, nebo umístění hrdla nádrže má své důvody a pravidla? Odpovědi na tyto otázky jsme našli za vás.

Z historického hlediska umístění hrdla palivové nádrže souviselo s místem vzniku konkrétního auta. Automobily vyrobené v Japonsku tak mívaly vyústění nádrže vlevo, zatímco ty od evropských značek vpravo.

Důvod hledejme ve směru silničního provozu. Podél silnic stávaly jednoduché čerpací stanice s jedním, dvěma stojany, a tak když řidič v Japonsku, kde se dodnes jezdí po levé straně silnice, sjel k benzince, bylo pro něj jednodušší mít hrdlo vlevo. Obsluha následně nemusela automobil obcházet, tankovací pistole byla hrdlu blíže. Při tankování navíc byla od okolního provozu chráněna stojícím autem. Ze stejného důvodu evropské automobily mívají nádrž obvykle vpravo, opět z toho důvodu, že bylo snazší k čerpačce jen sjet a dále s autem nemanipulovat.

S rozvojem velkých čerpacích stanic ale takové přísné rozdělení ztratilo smysl. U stojanů se od té doby dá postavit z obou stran, a tak už je vlastně jedno, kde auto hrdlo nádrže má – hadici nemusíte tahat přes auto, pokud zastavíte u toho správného stojanu.

Velké čerpací stanice se zprvu rozmáhaly hlavně v Americe, což je možná i důvod, proč u aut amerických značek vlastně neexistují pravidla pro umístění víčka nádrže. Mnohé vozy (Cadillac ATS) zůstaly u historického umístění, jiné (třeba aktuální Ford Mondeo, v Americe prodávaný jako Fusion) přesunuly vyústění palivové nádrže doleva. Z uživatelského hlediska je dnes takové umístění u vozů s levostranným řízením příjemnější. Na bezobslužných benzinkách najednou řidič nemusí obcházet auto, aby mohl načerpat, hrdlo nádrže má totiž na stejné straně, na které je umístěno jeho sedadlo.

Z konstruktérského pohledu je totiž vlastně jedno, na jakou stranu karoserie nádrž ústí. Samotná palivová nádrž je kvůli rozložení hmotnosti uprostřed vozu, a tak na obě strany karoserie je to stejně daleko. Navíc pro samotné velké čerpací stanice je výhodné, aby poměr aut s hrdlem nádrže na té které straně byl vyrovnaný. Pokud by jeden typ převažoval, zaplňoval by se jen jeden druh stojanů a ten druhý by zůstával prázdný. Přestože to v mnoha případech jde, tahat tankovací hadici přes karoserii auta není při čerpání právě pohodlné a příjemné.

Z velké části je tak hrdlo nádrže dnes umístěné podle toho, kde je daný automobil vyvíjen a pro který trh je primárně určen. Jako příklad vezměme již zmíněný Ford Mondeo. Ten má hrdlo nádrže vlevo, zatímco menší Ford Focus vpravo. Oba jsou sice globálními modely, jenže první myslí umístěním víčka vlevo na americké zákazníky (stejně jako další americké hitovky – Mustang a F-150), zatímco druhý má hrdlo nádrže vpravo tak, jak je na starém kontinentu historickým zvykem. Navíc byl i v Evropě vyvíjen.

Všimněte si tak, že vlevo umístěné víčko nádrže mají například nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio, které chtějí prorazit na americkém trhu. Naopak třeba vozy Jaguar Land Roveru „myslí“ na Evropany, víčko nádrže mají vpravo, přestože z historického hlediska ho měly britské vozy vlevo – kvůli levostrannému provozu.

Kolem a kolem tak není divu, že automobil umístěním víčka nádrže dokáže řidiče snadno zmást a ten najednou neví, u jakého stojanu by měl na čerpací stanici zastavit. Pro takové případy však máme jednu radu: většina moderních aut má ukazatel stavu palivoměru doplněný šipkou, která ukazuje stranu, kde je hrdlo nádrže u daného vozu umístěno. Levné a efektivní řešení, o kterém mnozí řidiči neví!

David Bureš
Diskuze (91)
10. 2. 2017 11:45
Re: Mercedes
To je ze současný produkce Renaultu jediný.
10. 2. 2017 11:44
Re: Mercedes
Já spíš myslel ze současné produkce :-)
Avatar - DaewooMaster
7. 2. 2017 10:22
Re: Nic není jen černobílé
Nezačínalo, začínalo na japonských derivátech (nejdříve Datsun (Nissan) a Toyota a později ještě Suzuki a Honda). Navíc ten Kadett nebyl ani zdaleka první Opel, který "derivovali". ;-)
7. 2. 2017 09:04
Re: neřeším
Jezdím vlastním autem. A poškrábání? Řekl bych že námraza když se za jízdy uvolní to poškrábe víc. A to mluvím o poškrábání které vidí jen ten co lítá každý víkend kolem auta s jelenicí.
7. 2. 2017 08:45
Re: Pravá a levá
Vdaka ti, tu šípku som si po 10 rokoch na C-Maxe vsimol az vdaka tebe 8-s