Kia Optima: Na českém trhu od 559.980,- Kč (doplněn kompletní ceník)
Kia Optima si odbyla svůj debut na mezinárodním autosalonu v New Yorku v dubnu 2010. V Evropě se představila tentýž podzim v Paříži, ale první zákazníci se jí dočkali až letos kvůli vysoké poptávce v jiných částech světa včetně domácí Jižní Koreje (tam se jmenuje K5). Vždyť jen v prvním roce se prodalo 67.836, loni pak 217 tisíc aut!
Sedan segmentu D je pro Evropu, potažmo Českou republiku nabízen s turbodieselem U2 1,7 l VGT, který dosahuje výkonu 100 kW (136 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 325 Nm/2000-2500 min-1. Jeho spotřeba činí 4,9 l/100 km. V červnu doplní paletu motorizací zcela nový zážehový celohliníkový agregát Nu 2,0 l CVVL, jenž poskytuje 125 kW (170 k) a 198 Nm, přičemž žádá 6,5 l benzinu na 100 km.
Od října 2012 nabídne Kia také hybridní verzi Optimy s kombinací zážehového dvoulitru a elektromotoru. Celkový výkon systému bude 140 kW, točivý moment 245 Nm a spotřeba 5,4 l/100 km. Hybrid bude automobilka dodávat výhradně se šestistupňovým automatem s řazením pádly pod volantem, jinak mají zákazníci možnost volby mezi ním a manuálem se stejným počtem rychlostí.
Podvozek disponuje rozvorem 2795 mm. Optima má kotoučové brzdy na všech kolech s ABS a EBD, elektronickou stabilizací ESC a VSM. Při nouzovém brzdění zasáhne ESS, který rozbliká výstražná světla, asistent HAC pomůže zase při rozjíždění do kopce. Standardem je také osm airbagů a aktivní opěrky hlavy vpředu. Ceny začínají na 559.980 Kč. Zákazníci mohou volit ze tří úrovní výbav, tří provedení interiéru a celkem devíti barev 4845 mm dlouhé, 1830 mm široké a 1455 mm vysoké karoserie. Ta má součinitel odporu vzduchu 0,29 a jedná se o dílo týmu vedeného Peterem Schreyerem. Do zavazadelníku se vejde 505 l.
Stupně výbavy jsou celkem tři. Optima Active nabídne kromě výše uvedených prvků šestnáctipalcová litá kola, mlhovky, dvouzónovou automatickou klimatizaci, palubní počítač, dálkové centrální zamykání, kožený dvouose seřiditelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, černé látkové potahy či chlazenou schránku před spolujezdcem. Rádio přehrává MP3, má kompletní podporu externích zařízení a ovládání na volantu. Sklopná a asymetricky dělená sedadla jsou běžná dnes také u sedanů této třídy. Vnější zpětná zrcátka ovládají elektromotorky.
Kia Optima – Ceny na českém trhu | |||
Motor | 1,7 CRDi | 1,7 CRDi | 2,0 CVVT |
Převodovka | 6M | 6A | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1685 | 1685 | 1999 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 100/4000 | 100/4000 | 125/6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 325/2000-2500 | 325/2000-2500 | 196/4300 |
Max. rychlost [km/h] | 202 | 197 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,3 | 11,6 | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 6,0 | - |
Komb. Spotřeba ISG [l/100 km] | 4,9 | - | - |
Cena Active [Kč] | 609.980,- | 659.980,- | 559.980,- |
Cena Comfort [Kč] | 659.980,- | 709.980,- | 609.980,- |
Cena Exclusive [Kč] | 709.980,- | 759.980,- | 659.980,- |
pozn.: parametry benzinové verze budou upřesněny později, v tabulce jsou předběžné hodnoty
Comfort přidává o palec větší kola a denní diody vpředu, čalounění v kombinaci černá kůže/šedá látka/tmavé dřevo, světlomety s přisvěcováním do zatáček, vyhřívané přední sedačky, ta řidičova je navíc elektrická a odvětrávaná. Až zde najdeme parkovací senzory. S nejvyšší výbavou Exclusive dostanete navíc asistent jízdy v pruhu, sledování tlaku v pneumatikách, osmnáctipalcová kola a sportovní optický paket, dále pak přední xenony a zadní LED světla. Sedadla jsou již kožená ve dvoubarevné kontrastní kombinaci. Motor se spouští tlačítkem, nechybí navigace spolu se zadní kamerou a audio Harman Infinity.
Start-stop systém je vždy jen za příplatek 12.000,- Kč, za metalický lak zaplatíte o čtyři tisíce více. Kia nabízí i výhodné balíčky výbavy, například k nejvyšší Exclusive za dalších 50 tisíc dostanete dřevěný vyhřívaný volant, zadní vyhřívaná sedadla, elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce či panoramatické střešní okno a lesklý černý středový sloupek karoserie.
Záruka je u Kie klasická sedmiletá s omezením na 150 tisíc ujetých kilometrů. Zahájení prodeje 21. března proběhne pouze s agregátem 1,7 CRDi, na verzi s benzinovým motorem již ale dealeři přijímají objednávky.
Evropskou Optimu vyrábí závod v jihokorejském Hwasungu, americké modely vyjíždějí z továrny ve West Pointu (Georgia) a stejné auto vzniká také v Číně.