Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Ray: Futuristický hybridní paprsek v Chicagu

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Kia přivezla na autosalon do Chicaga koncept plug-in hybridu Ray, který je vyroben z lehkých a recyklovatelných materiálů.

Ray (anglicky paprsek) ovšem není jen plug-in hybridem, jehož akumulátory se dají dobíjet přímo z běžné elektrické zásuvky. Čtyřdveřový futuristický kompaktní sedan je rovněž vybaven dalšími vymoženostmi, jakými jsou například solární panely ve skleněné střeše. Energie z nich získaná slouží k napájení palubních systémů, klimatizace a vnitřního osvětlení.

Vůz je poháněn zážehovým celohliníkovým motorem Gamma objemu 1,4 litru s přímým vstřikováním paliva a výkonem 114 kW (155 k). Motor je spojen s bezstupňovou převodovkou CVT a elektromotorem se 78 kW. Zatímco benzinová jednotka pohání vždy pouze přední nápravu, elektrický agregát je schopen rozdělovat točivý moment na obě. Energii mu dodávají lithium-polymerové baterie

Řízení je typu drive-by-wire, tedy bez přímé mechanické vazby volantu a přední nápravy. Důležité funkce vozu se ovládají přes dotykový displej. Podvozek s rozvorem náprav 2700 mm pochází z modelu Forte. Konstrukce celého vozu byla navržena s ohledem na co nejmenší hmotnost, díky které lze uspořit značné množství energie.

Tým designérů vedl samotný šéf návrhářského oddělení Kie Peter Schreyer. Vozu zvenčí dominují hlavně sebevražedné dveře, otevírající se proti sobě. Zajímavě tvarovaná je i záď, která postrádá klasické tvary jako u sedanu, ale pozvolně splývá a je zakončena odtrhovou hranou. Koncová světla mají tvar obráceného písmene U. Při stavbě karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,25 se uplatnilo i již v úvodu zmíněné sklo, které najdeme například také na tmavé přední kapotě. Místo zpětných zrcátek má vůz kamery citlivé na pohyb, ty nahradily také tradiční zámky ve dveřích.

Interiér pojme čtveřici pasažérů na samostatných sedadlech z lehkých kompozitů. Na středové konzole se nachází dotykový panel systému UVO, vyvinutého ve spolupráci s Microsoftem. Ten slouží k bezdrátovému ovládání mobilního telefonu a správě hudebních souborů, které přehraje audio GreenEdge značky Infinity. Tamtéž nalezneme také indikátor řazení.

Ray má základní vnější rozměry 4400 x 1850 x 1360 mm. Jezdí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami 195/50 R20 se sníženým valivým odporem. Je schopen absolvovat zhruba 80 km čistě na elektřinu, spotřeba paliva v tomto módu odpovídá po přepočtu hodnotě 1,16 l/100 km! Pokud jede vůz v hybridním režimu, přesahuje jen lehce 3 l/100 km. Kia Ray dosahuje maximální rychlosti 175 km/h a její celkový akční rádius může dosáhnout až 1.200 km.

Automobil je na hony vzdálen sériové výrobě, není ale vyloučeno, že se některé prvky, ať už tvarové, či technické v masové produkci objeví.

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
13. 2. 2010 19:43
Re: Rejnok, žádný paprsek
Tak nějak :yes: Škodu dceřiné postavení v koncernu ne vždy automaticky posouvá kupředu ve všem. Hyundai a spol. zase ne vždy má absolutní prospěch ze své nezávislosti.
Avatar - twistedTSD
13. 2. 2010 10:15
Re: Heeeej
:yes:
12. 2. 2010 22:27
Re: Rejnok, žádný paprsek
Jo, jo. Tempo je dechberouci. Jen kolik konceptu vcetne novych technologii pohonu vychrlili za posledni 2 roky. Mimochodem, pokud si pamatuju, za ty 2 roky z MB nevypadl jediny. O prosazovani novych technologii netreba hovorit. Ne ze by to bylo klicove pro uspech na trhu soucasnosti, ale vypovida to o inovacnich aktivitach a o postaveni v budoucnosti.
12. 2. 2010 20:14
Re: Heeeej
iba vec peňazí, ničoho iného
Avatar - Blue Sun
12. 2. 2010 17:56
..
Zadek je trošku podivný, ale jinak, hm, mňam. Tenhle koncept se mi moc zamlouvá, o poháněcí soustavě ani nemluvím :-) Mimochodem, kde se dají sehnat takové sedačky, jako má Ray? Chci je do svého auta!