Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia v Paříži 2008

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Na stánku automobilky Kia Motors byla většina očí zaměřena na novinku, vůz Kia Soul. Vedle něho se v Paříži ovšem objevily i další zajímavé modely, pro které je zlepšení společným jmenovatelem šetrnost k životnímu prostředí.

Kia Soul

Dlouho očekávaný městský crossover s vnějšími rozměry 4105 x 1785 x 1610 mm a rozvorem 2550 mm je úplnou novinkou, v modelovém portfoliu nemá žádného přímého předchůdce. I proto se stal hlavní hvězdou pařížského stánku automobilky Kia.

Kia údajně původně se sériovou výrobou nepočítala. Po příznivé reakci veřejnosti na studii Soul před dvěma lety v Detroitu a na trojici konceptů Soul Burner, Soul Diva a Soul Searcher z letošního ženevského autosalonu byl ale celý projekt doveden až do podoby produkčního auta. Původní koncept vznikl ve spolupráci kalifornského a korejského designového centra, verzi pro Ženevu připravovalo evropské studio pod vedením Gregoryho Guillauma a do prací zasahoval také šéfdesignér Kia Peter Schreyer.

Oficiálně byly potvrzeny tři motory. Základem bude benzinová 1,6 o výkonu 92 kW při 6300 ot./min, maximum točivého momentu je 156 Nm při 4200 ot./min. Další možností je turbodiesel 1,6 CRDi s výkonem 92 kW při 4000 ot./min. Tento motor je osazen turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec. Točivý moment má maximum 255 Nm při 2000 ot./min.

Nejvýkonnější pohonnou jednotkou bude benzinový dvoulitr, který však bude dodáván pouze pro mimoevropské trhy. Dosahuje nejvyššího výkonu 104 kW při 6000 ot./min a maximum točivého momentu je 186 Nm při 4600 ot./min. Pro tento motor bude na výběr pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka.

Všechny tři motory vycházejí z pohonných jednotek nabízených v úspěšném modelu Cee’d. S pohonem všech kol se zatím nepočítá, Soul tak bude autem pro čistě silniční provoz. Hlavní výhodou bude vyšší stavba karoserie, která znamená, že cestující sedí zhruba o 12 cm výš než v kompaktních autech s klasickou koncepcí.

Název Soul odkazuje na sídlo automobilky a zároveň v angličtině znamená duše. Kia slibuje zákazníkům široké možnosti individualizace, podobně jako to prezentovaly ženevské studie. Výroba bude v Koreji zahájena v listopadu, v Evropě se Soul začne prodávat na začátku příštího roku. Roční produkce je plánována na 136.000 jednotek, do Evropy by jich mělo putovat přibližně 30 tisíc.

Soul Hybrid

Kromě sériového provedení Soulu představila Kia také prototyp Soul Hybrid. Hybridní pohon v tomto případě spojuje benzinový motor 1,6 CVVT, elektromotor (15 kW, 105 Nm) a bezestupňovou převodovku CVT. Lithiové baterie se dobíjejí rekuperací energie při brzdění.

Aby si mohli návštěvníci důkladně prohlédnout rozložení jednotlivých komponent, bude mít Soul Hybrid průhlednou kapotu a podlahu. Kia u hybridní verze slibuje výrazné snížení spotřeby – v kombinovaném cyklu má být 4,9 l/100 km (emise CO2 117 g/km), což je o 26,4 % méně než u standardního Soulu s motorem 1,6 CVVT.

Cee’d Hybrid

Koncept Cee´d Hybrid sdílí techniku s bratrským konceptem Soul Hybrid. I zde tedy nalezneme benzinový motor 1,6 CVVT, elektromotor (15 kW, 105 Nm), bezestupňovou převodovku CVT či lithiové baterie s možností rekuperace energie při brzdění. Celkový výkon je 103 kW, maximum točivého momentu 227 Nm.

Spotřeba vozu v kombinovaném cyklu má být 4,8 l/100 km (emise CO2 114 g/km). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá tomuto modelu 11,8 s a maximální rychlost je 185 km/h. Také hybridní verze je vybavena systémem start-stop (viz níže).

Cee’d Idle Stop & Go

Systém IGS (Idle Stop & Go) v Kii Cee’d vypne motor, pokud se auto chystá zastavit nebo stojí, při stlačení plynového nebo spojkového pedálu se motor znovu automaticky nastartuje. Pokud se baterie vybije na 75 % své kapacity, systém se odpojí, aby opakovaným startováním nedošlo k vybití akumulátoru. Spotřeba paliva v městském cyklu by mohla klesnout až o 15 %.

V prodeji se tato novinka objeví na začátku příštího roku u benzinových motorů. Pro diesely se začne nabízet později. Příplatek za systém start-stop zatím nebyl zveřejněn.

Sportage FCEV

Na pařížském stánku automobilky Kia byl v Evropě poprvé představen i model Sportage, poháněný palivovými články (resp. jeho koncept). Ten je nyní podrobován sérii testů a zkoušek. Díky novým Li-Pol (Lithium-ion-polymerové baterie) článkům o kapacitě 152 V dokáže Sportage FCEV při plném nabití urazit vzdálenost 300 kilometrů a být schopen startu i při teplotách pod bodem mrazu. Celkový nejvyšší výkon vozu je 100 kW.


Aleš Jungmann
Diskuze (0)