Koncern Fiat: koupě španělské Santany do roku 2010
Ten v současné době vyrábí dva modely – řadu Anibal PS-10, která vychází ještě z britského Land Roveru Defender a řadu PS-300/350, což je Suzuki Vitara první generace v krátké a dlouhé verzi.
V současné době Iveco se Santanou spolupracuje při výrobě modelu Massif a nově i Campagnola, které mají základ právě v klasické PS-10. Pokud oba splní naše očekávání, koupi uskutečníme, řekl Paolo Monferino, generální ředitel společnosti Iveco. Smlouva o úzké spolupráci mezi oběma firmami byla podepsána již před dvěma lety, Iveco také dodává Santaně vznětové motory pro její vozy.
Model Anibal, na některých trzích včetně českého prodávaný jako PS-10, má konstrukční základ v klasickém Land Roveru Defender. Stejně jako on se nabízí v mnoha verzích od sanitních přes vojenské a hasičské, existují speciální úpravy pro lesníky i zcela otevřená varianta. Italské Iveco Massif vychází z verze s delším rozvorem, nový model Campagnola (automobil s tímto názvem vyráběl již Fiat v letech 1951-1987) má podvozek zkrácený. Designérské změny nedostal na starost nikdo jiný, než Giorgetto Giugiaro a jeho slavný Ital Design.
Santana Motor SA je v současné době ve vlastnictví španělské vlády. Sídlí ve městě Linares v andaluském regionu Jaen. Byla založena v roce 1955 jako Santa Metalurgica de Ana, SA a zpočátku vyráběla zemědělskou techniku a převodovky. Současný název vznikl později zkrácením původního. V roce 1958 začala licenčně vyrábět britské Land Rovery, smlouva sice skončila o čtvrtstoletí později, ale produkce běžela ještě další dva roky. Celkem vzniklo na 300.000 vozů. V polovině osmdesátých let navázala spolupráci s japonskou Suzuki, vyráběla typy Samurai, Jimny a Vitara. Z původní Vitary vychází současná řada 300/350, jedná se prakticky pouze o facelift. Firma Suzuki nakonec v roce 1991 koupila 49 procent akcií firmy.
Klasik s označením Anibal PS-10 se vrátil na výrobní linky před devíti lety, kdy také začala Santana kooperovat s Ivecem. Italská firma jí nejprve začala dodávat v úvodu zmíněné vznětové pohonné jednotky o objemu 2,8 litru a později se celý partnerský vztah prohluboval až k dnešnímu stavu. Italská společnost v současné době nedisponuje vhodnou továrnou pro výrobu těžkých terénních automobilů, a tak je převzetí španělského výrobce poměrně logickým krokem. Zda zachová výrobní program Santany a své modely bude vyrábět paralelně, zatím nezveřejnila. Vzpomeňme jen na převzetí firem Pegaso, Magiurus-Deutz nebo nákladní divize britského Fordu... Transakce by se měla uskutečnit dle smlouvy nejpozději do dvou let, Paolo Monferino však o dohodnuté sumě taktně pomlčel.