Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Cheetah: prapředek SUV Urus na videu

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 30. 4. 2012 • 12:12
3
Italská automobilka na autosalonu v Pekingu představila své první SUV, ale jejím prvním vozem schopným jízdy v terénu byl před 35 lety Cheetah.

Lamborghini Urus má do showroomů automobilky s býkem ve znaku přitahovat movité jednotlivce, ale Cheetah, jehož premiéra se odehrála v roce 1977 na autosalonu v Ženevě měl upoutat pozornost armády.

Cheetah byl navržen a vyroben v rámci programu vojenských vozidel podle zadání Arabského konsorcia, The Mobility Technology International Copany (Mobilní Technologická Mezinárodní Společnost) na výrobu rychlého terénního automobilu vhodného jako výzbroj pohraničních hlídek Saudské Arábie.

Při zkouškách jízdních vlastností nechyběli ani experti z americké armády, kteří hledali vhodné lehké taktické vozidlo. Výsledky testu byly pro Cheetah příznivé a Lamborghini již počítalo s roční produkcí okolo padesáti tisíc vozidel pojmenovaných podle geparda.

Podpis smlouvy na dodání dvaceti tisíc vozů pro americkou armádu byl na spadnutí, ale cena za dodání jednoho vozidla byla natolik vysoká, že od něj politici z obranného výboru odstoupili.

Základem Lamborghini Cheetah byl prostorový rám z ocelových trubek, hliníková karoserie s ochranným rámem byla vyztužena podélnými ocelovými panely vpředu i vzadu. Přední i zadní kapota byly pro usnadnění údržby zcela odnímatelné.

Všechna čtyři nezávisle zavěšená kola byla upevněna na dvojitých kyvných ramenech. K pohonu prototypu sloužil vidlicový osmiválec Chrysler o objemu 5,9 l uložený nad zadní nápravou, který disponoval výkonem 135 kW a točivým momentem 373 Nm. S motorem spolupracoval třístupňová samočinná převodovka a pohon všech kol systému Full-Trac.

Cheetah s pohotovostní hmotností 2042 kg dosahoval na silnici maximální rychlosti 167 km/h a v térenu 140 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl za 9,0 s.

Jediný funkční prototyp Lamborghini Cheetah byl údajně zničen při testech americkou armádou.

Druhým terénním typem značky Lamborghini se stal model LM001, který přímo navazoval na Cheetah a jeho prototyp byl poháněn osmiválcem AMC 5,9 l s výkonem 213 kW. Lamborghini LM001 mělo premiéru na ženevském autosalonu v roce 1981 a stalo se prvním off-roadem značky nabízeným civilním zákazníkům.

Posledním z trojice terénních Lamborghini minulosti se stal model LM002 s motorem uloženým pod přední kapotou. Tento off-oroad byl vyráběn v letech 1986 až 1993 a brány automobilky opustilo 328 vozů.

Související články

Témata
19. 12. 2014 08:01
Re: LOL
LOL, a co takhle Jeep, ten snad byl uzavreny?
V armade maji vozidla sve ukoly, na ochranu posadky pred utokem slouzi neco jineho, nez tato lehka premistovadla, ty smartboyi >:D
1. 5. 2012 22:07
LOL
na takticke vozidlo netakticky zvoleny otvoreny interier, trafit vodica by bola pre snipera malina ;-\
30. 4. 2012 17:17
traktor
a já myslel že prvním Lamborghini schopným zdolávat terén byl traktor >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku