Lamborghini Diablo: Jeden z prvních kusů k mání za 3 miliony korun. Jenom?
První série Diabla měly ještě čistý design bez agresivních spoilerů. A hlavně mrkačky, výklopné světlomety, o které po výrazné modernizaci v roce 1999 „ďábel“ přišel. Vyšly z módy a hlavně se zpřísnily bezpečnostní předpisy. Dnes působí tyto tvary velmi čistě, i když z původního návrhu Marcella Gandiniho jich na finálním autě, pravda, mnoho nezbylo. Nakonec totiž design upravil Tom Gale, stylista tehdejšího majitele značky, tedy Chrysleru, což se italskému velmistrovi pochopitelně líbilo pramálo.
Jenže od debutu Diabla uplynulo již 26 let, představilo se v lednu 1990 a co nevidět bude veteránem. Už teď ovšem není zadarmo, i když se ceny zatím drží spíše při zemi. Puristé jej navíc považují za „poslední opravdové lambo“ před nástupem Volkswagenu, respektive Audi. Druhou stranu představuje ten fakt, bez zázemí velkého koncernu by linky v Sant‘Agatě dávno utichly. Lamborghini měnilo v 70. a 80. letech minulého věku majitele jak na běžícím pásu, šlo z ruky do ruky jak lehká děva a dokonce i zbankrotovalo. Takže buďme rádi, že dodnes přežilo. Chrysler tím správným vlastníkem rozhodně nebyl a Mega Tech z Indonésie rovněž ne.
Silverstone Auctions nabídnou v dražbě 20 května rudý exemplář ročníku 1991 s výrobním číslem ZA9DEO7AOMLA12184. Akce se nekoná jinde než na slavném stejnojmenném britském letišti, pardon, okruhu. Vidlicový dvanáctiválec 5,7 l s výkonem 367 kW (499 k) a točivým momentem 580 N.m dokázal stroj katapultovat až ke 325 km/h, z klidu na stovku pak střela zrychlila během 4,5 s. Jistě, nešlo o žádný historický ingot, ale dvouvačkovou jednotku s vícebodovým vstřikem, čtyřventilovou technikou a mazáním se suchou klikovou skříní.
Exemplář s číslem pohonné jednotky N16817/41 má kompletní dokumentaci, byl dodán 28. května 1991 a prodán přes monackého dealera Vintage Automobiles. Servisní kniha obsahuje pět prohlídek, až do sezóny 2003, respektive stavu tachometru 31.663 km. Od té doby vůz najel pouze dalších 14.623, celkový stav je tedy 46.285 km. To není mnoho, ale u supersportů, se kterými se nejezdí denně do práce, jde o obvyklé číslo. Černožlutý interiér je v perfektním a původním stavu s lehkým opotřebením a patinou, žádná renovace nebyla a nebude nutná. U auta s britskou registrační značkou H321 DKH určitě zaujme volant vlevo, ale vzhledem k tomu, že původní majitel A. Noel pocházel z kontinentu, není se čemu divit. Za kanál La Manche se stroj dostal až loni, kdy také absolvoval poslední servis u Gara Engineering.
Nezapomínejme, že tento vůz má ještě pohon pouze zadní nápravy, čtyřkolky VT přišly až později. Chybí mu také posilovač řízení, který se dodával až od sezóny 1993, brzdy postrádají ABS. Šestistupňová manuální převodovka s leštěnou pákou je pak v době automatů, sekvencí a dvouspojek milým návratem v čase. Čistý supersport prakticky bez elektroniky a moderních vymožeností si svého majitele jistě najde. I za částku v rozmezí 90-110 tisíc liber (3,06-3,74 milionu korun). V globálním ohledu to není zas až tolik, jeho cena určitě časem poroste, jde o slibnou investici...
Lamborghini postavilo v letech 1990-2001 celkem 2.884 kusů modelu Diablo všech provedení včetně limitovaných edic a závodních verzí. Mimochodem, letos 29. dubna uplyne 100 let od narození zakladatele automobilky Ferruccia Elia Artura Lamborghiniho.