Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Po nové deltě se opět usadil prach a znovu začíná nekonečné čekání na opravdovou novinku.

Jenže na tu si značka musí vydělat a tak znovu přicházejí jen nové a nové stylové verze stávajících modelů, z nichž některé již vyhlížejí modelový důchod (Phedra, Musa). Na konstrukčně svébytnou novou lancii si zřejmě počkáme ještě déle, i nadále jsou všechny stávající modely více či méně věrnými deriváty fiatů.

Ypsilon Elle

Další z řady stylových ozvláštnění malého ypsilonu opět nahrazuje absenci technických novinek. Ženy ale budou spokojeny, protože elle přijíždí v růžovém laku s metalickým efektem a stejnou barvu, jen s matnou povrchovou úpravou, obdrží i 16“ litá kola. Efekt umocňují chromované lišty na masce, zadním nárazníku, klikách a bočních ochranných lištách. Nechybí samozřejmě logo Elle, aby nikdo nepochyboval. Uvnitř se pohádková atmosféra ještě umocňuje – sedačky jsou čalouněny purpurovou kombinací kůže a alcantary, obšitou kontrastní bílou nití, pochopitelně opět s logem Elle, stejnou barvu má i hlavice řadicí páky. Zářivě bílá je naopak alcantara na horní polovině sloupků a stropě, nechybí velurové koberečky. Nevypadá to na seberealizaci pro emancipovanou silnou ženu, spíš jako hračka pro opravdovou blondýnku. Ta si bude moci zajít pro svou novou lancii na jaře 2010.

Musa Start & Stop

Na vývoji musy se systémem Start & Stop se mimo jiné podílely i Bosch a Magneti Marelli. Cílem je samozřejmě snížení spotřeby paliva, emisí škodlivých plynů a hluku. Systém Start & Stop v Lancii Musa spolupracuje se zážehovým motorem 1.4 16V o výkonu 70 kW (95 k) splňujícím emisní normu Euro 5. Možná bude volba mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo pětistupňovou robotizovanou DFN. S manuálem se mají emise CO2 pohybují ve smíšeném cyklu v rozmezí od 146 do 140 g/km a s robotizovanou DFN mezi 136 a 130 g/km.

Systém Start & Stop přichází ke slovu především v městském provozu a motor vypíná nebo startuje díky snímačům polohy brzdového i spojkového pedálu a měření rychlosti vozu. V praxi to vypadá tak, že Musa s manuální převodovkou zastaví například na červenou a při zařazení neutrálu je motor vypnut. Po sešlápnutí spojkového pedálu dochází k okamžitému nastartování. U robotizované převodovky musí být pro vypnutí motoru sešlápnut brzdový pedál u stojícího vozu a motor je nastartován ihned po jeho uvolnění.

Systém se za určitých podmínek nemusí aktivovat, například když klimatizace běží na plný výkon nebo je příliš nízká teplota vzduchu. Dále například když je studený motor nebo téměř vybitá baterie. K aktivaci také nedochází z bezpečnostních důvodů, pokud nejsou dovřeny dveře na straně řidiče nebo cestující nemají zapnuté bezpečnostní pásy. Systém lze samozřejmě vypnout, Lancia uvádí, že nejúčinnější je v městském provozu, kde může ušetřit až 10 procent paliva.

Musa „Ecochic“

Motory FPT se vydávají i na tovární podporu pohonu LPG, o čemž svědčí opakované uvedení musy, motorizované dvoupalivovou verzí základní osmiventilové čtrnáctistovky FPT o výkonu 57 kW, která má narozdíl od dřívějších plynových verzí již mechanicky zesílená sedla ventilů ke spalování suchého plynu. K původní benzínové nádrži přibyla tlaková láhev na stlačený propan-butan, celkový dojezd menšího ypsilonu tak činí působivých 1300 km. Příplatek za LPG provedení činí 2000 €, emise CO2 při provozu na plyn činí pouhých 120 g/km.


Ladislav Čermák
Diskuze (0)