Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elite: První sériový exemplář z roku 1958 půjde do aukce

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 30. 6. 2016 • 16:17
14
Zobrazit náhledy (14)
Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite Lotus Elite
Colin Chapman stavěl lehké sporťáky, které majitelé používali k závodům. Úplně první produkční exemplář modelu Elite bude k mání.

Lotus Elite alias Type 14 měl premiéru v říjnu 1957 na autosalonu v Londýně. Na stánku v Earls Court ovšem byl vystaven předprodukční nedokončený prototyp. O rok později se tam objevilo už hotové auto s číslem podvozku MYH/1009P. Tato řada si následně mezi zákazníky získala značnou oblibu a přinesla Colinu Chapmanovi cenné libry do kasičky. Prodávala se jako předchozí Seven i coby stavebnice, ale na rozdíl od něj disponovala vymoženostmi jako kupříkladu dveřmi, bočními okny a pevnou střechou.

První série měla pod kapotami řadové čtyřválce OHC objemu 1216 cm3 s výkonem 55 kW v 6000 otáčkách. Podvozek vyznával dělené nápravy s vinutými pružinami, všechna kola tedy byla nezávisle zavěšená. Rozvor činil jen 2235 mm. Přední náprava používala dvojité trojúhelníky, zadní vlastní Chapmanovy vzpěry. Instalace kotoučových brzd Girling na všech kolech představovala spíše raritu, ty zadní se ovšem nacházely až u diferenciálu. Vynikající jízdní vlastnosti představovaly naprostou samozřejmosti, ruku v ruce s nimi se nesl požitek z jízdy, ale auta vyžadovala maximální péči a častou údržbu.

Byla jen 3,76 dlouhá, 1,47 m široká, 1,17 m nízká a vážila opravdu muších 525 kg. Lehounká samonosná karoserie ze skleněných vláken, původně konstrukce Alberta Adamse a Petera Fraylinga, vycházela z návrhu účetního Petera Kirwan-Taylora. O součinitel odporu vzduchu 0,29 se postaral aerodynamik Frank Costin, interiér navrhli John Frayling, Peter Cambridge a Ron Hickman od Fordu. Do září 1963 bylo vyrobeno 1.030 Elite všech provedení.

Síň Silverstone nabídne konkrétní výstavní vůz ročníku 1958 zmíněného čísla šasi 1009 30. července přímo na okruhu, bývalém letišti, za 75-100 tisíc liber (2,5-3,3 milionu korun). Ano, prototypů bylo postaveno předtím celých osm, ten poslední se objevil na stejném výstavišti po jeho boku. Fanoušci budou mít šanci koupit jedinečný exemplář, který ovšem nezahálel. Colin Chapman jej totiž krátce po autosalonu, na Silvestra 1958 prodal jednomu z nejoblíbenějších klientů, kterým byl jazzman Chris Barber, mimochodem i jeho osobní přítel. A také nadšený amatérský jezdec.

Za dob své aktivní kariéry lotus závodil v Goodwoodu, Spa, Zandvoortu i na Nordschleife, pohyboval se tedy nejen na britských tratích. Absolvoval Tourist Trophy ročníků 1961-1963 právě na trati, kde se dnes koná Festival rychlosti. Zkusil také British Empire Trophy v Silverstone. Za volantem se kromě Barbera objevovali i „závodící baron“, britský šampion a pozdější mistr Evropy cestovních automobilů John Whitmore, Mike Beckworth a Bob Olthoff.

Pak se na dlouhá léta Elite s registrační značkou CB23 tak nějak ztratil ze světa, jak už to tak bývá, aby se zase objevil. Následně prošel rozsáhlou rekonstrukcí u Anta Ansteada a jeho Evanta Motors za přispění odborníků od samotného Lotusu. Karoserie šla dolů a dostala původní nazelenalý lak. Malcolm Ricketts, specialista na řadu Elite, potvrdil, že laminát byl i po letech nečinnosti v překvapivě dobrém stavu.

O celohliníkový agregát Coventry Climax se postaral Glyn Peacock, vybavil jej pořádnými ventily a kovanými písty i ojnicemi a ocelovým klikovým hřídelem, Nyní dává fantastických 90 kW v 7300 otáčkách.! Původní čtyřstupňová manuální převodovka MGA prošla rukama Mika Jenningse, který namontoval nový hřídel a všechna ložiska a zesílil spojku. Poškozené díly podvozku vyměnili u MK14 Components.

Ne, dražený elite není zdaleka v původním stavu, dovnitř navíc zamířila ochranná klec od Petera Folbigga z Fabricage. Podle předpisů FIA je na současných okruhových kláních historiků prostě nutná. Ano, znamená to dnes již veterána trochu znásilnit, ale není zbytí. V kokpitu se také usídlila karbonová sedačka Tillett B6F, pásy TRS a volant Mono-Lita.

O závěrečnou revizi se postarali Tolman Motorsport. Průběh rekonstrukce byl odvysílán v pořadu „For The Love Of Cars“ (Z lásky k autům) televizní stanice Channel 4. Zde se v jednom díle objeví i záznam z oné dražby. Byla by škoda, kdyby ho další majitel umístil do své sbírky a chodil se na něj jen dívat. Auto má jezdit, závodní pak po okruhu!

Doporučujeme

Témata