Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus v Ženevě 2007

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Lotus se na autosalonu v Ženevě pořádně vytáhl a přivezl si tolik novinek, že by mu mohl závidět i větší výrobce.

Vedle ostrého Exige GT3 Concept a na závody připraveného 2-Eleven, stál ekologický EVE Hybrid a technická lahůdka v podobě integrovaného výfukového potrubí.

Lotus Exige GT3 Concept

Další díl nekonečného seriálu se představuje v podobě Exige GT3 Concept, který je ostrou okruhovou verzí standardního Exige. Přeplňovaná čtyřválcová osmnáctistovka Toyota VVTL-i po zásahu inženýrů podává výkon 203 kW (271 k) při 8000 ot./min. a točivý moment 250 Nm při 7000 ot./min.. O přeplňování se stará bezúdržbové Rootsovo dmychadlo Eaton M62 s bypass ventilem a mezichladičem stlačeného vzduchu, posílení se dočkalo i palivové čerpadlo. Mazání v extrémní zátěži usnadňuje tlakový zásobník oleje Accusump s pomocí dvou olejových chladičů. Síla motoru se dostává k zadním kolům prostřednictvím hliníkové šestistupňové převodovky C64 s krátkými převody, standardně je montován diferenciál s omezenou svorností a vypínatelný protiprokluzový systém LTCS.

Pětipaprsková litá kola jsou obuta do pneumatik Yokohama A048 R LTS o rozměru 195/50 R16 a 255/40 R17 a brzděna s pomocí kotoučů 308/288 s dvoudílnými čtyřpístkovými brzdiči AP/plovoucími jednopístky Brembo, brzdovými destičkami Pagid RS14, zátěžovou, silikonovou brzdovou kapalinou a ABS. Design karoserie vychází z modelu Cup Exige 255, ale přibyly na něm spoilery. Podvozek s nestejně dlouhými dvojitými příčnými rameny tlumí dvoucestně nastavitelné tlumiče Öhlins a nastavitelný přední stabilizátor. Lotus Exige GT3 Concept má elektronicky omezenou maximální rychlost na 257 km/h, z 0 na 100 km zrychluje za 4,0 s a z 0 na 160 to dokáže za 9,8 s. Lotus bohužel neuvádí žádné údaje o spotřebě.

Lotus 2-Eleven

Do Ženevy Lotus přivezl také extrémní Lotus 2-Eleven, který se drží filozofie Colina Chapmana „maximum výkonu při minimální váze“. Pouhých 670 kg vážící automobil pohání stejně jako Exige GT3 Concept přeplňovaná osmnáctistovka s mezichladičem. Tato pohonná jednotka je naladěna na výkon 188 kW (255 k) při 8000 ot./min. a točivý moment 242 Nm při 7000 ot./min.. Lotus uvádí pouze přibližné hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s, z 0 na 160 km/h za 9,1 s a maximální rychlost 250 km/h.

Výkon motoru se přenáší na kola přes lehkou hliníkovou šestistupňovou sportovní převodovku. Ve výbavě je i vypínatelný protiprokluzový systém. Podvozek je založen na Lotusu Elise, ale je patřičně upraven pro použití na okruzích. Karoserie 2-Eleven váží pouhých 40 kg. Přední šestnáctipalcová a zadní sedmnáctipalcová kola jsou obuta do speciálně vyrobených pneumatik Yokohama o rozměrech 195/50 R16, resp. 225/45 R17. Brzdění mají na starosti vrtané a ventilované brzdové kotouče s dvoupístkovými třmeny AP Racing vpředu a plovoucími jednopístkovými třmeny Bremzo vzadu.

První Lotusy 2-Eleven mají opouštět továrnu v Hethelu od letošního dubna. K dispozici mají být dvě provedení: pouze pro Británii bude určen model s homologací pro silniční provoz, druhé provedení nemůže opustit prostor závodního okruhu (nebude vybaveno katalyzátorem a osvětlením). Okruhová verze oproti silniční dostane speciální aerodynamický paket.

Lotus EVE Hybrid

Do Ženevy přivezl Lotus vedle ostrých sporťáků také stroj ze zcela jiného soudku. Ve spolupráci s svým vlastníkem společností Proton připravil Lotus nový hybridní automobil pojmenovaný EVE Hybrid (Efficient, Viable, Enviromental). Novinka v sobě spojuje tři technologie: systém stop-start, paralelní hybrid a převodovku CVT. Snahou konstruktérů bylo radikálním způsobem snížit spotřebu a emise CO2.

Lotus EVE Hybrid je poháněn zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 l s výkonem 82 kW (110 k) a elektromotorem o výkonu 30 kW (41 k). Automobil může být poháněn pouze elektromotorem nebo benzínovým motorem. Nejnižší dosažené emise při použití zážehové pohonné jednotky jsou 134 g/km a spotřeba 5,6 l na 100 km.

Lotus - integrované výfukové potrubí

Lotus nepřivezl do Ženevy jen kompletní automobily, ale představil zde také návrh hlavy válců motoru s integrovaným výfukovým potrubím. Na svém stánku vystavil hlavu válců pro malý tříválcový motor. Toto řešení výfukového potrubí by mělo o 5% snížit výrobní náklady, zvýšit životnost motoru, snížit hmotnost pohonné jednotky až o 5 kg, přispět k lepšímu spalování, nižším emisím CO2, ale také vylepšit účinnost topení v interiéru automobilu.

Lotus Europa S Luxury Touring Pack

Pro zájemce o model Europa S si Lotus připravil balíček doplňků pojmenovaný Luxury Touring Pack. Ten je připraven pro zákazníky, kterým Europa S připadá příliš spartánská. Paket je zaměřen především na interiér, kde své místo našla kůže v čokoládovém odstínu. Ze stejného materiálu jsou vyrobena i zavazadla, která přesně zapadnou do kufru. Zajímavým luxusním detailem je startovací tlačítko obložené dřevem. Úpravy se dotknou i karoserie, na níž jsou výdechy překryty novou mřížkou a vše je v barvě vozu.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)