Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus v Ženevě 2010

Ondřej Pavlůsek
Britská automobilka Lotus v Ženevě představila modernizovaný model Elise a několik strojů odvozených od kupé Evora. Módní hybridy zastupovala Evora 414E Hybrid, na styl se zaměřila Evora Carbon Concept a závodníky potěšila Evora Cup

Elise

Ani po 14 letech na trhu se Lotus Elise nechystá na odpočinek, naopak pro modelový rok 2011 absolvoval důkladný facelift a dostal novou pohonnou jednotku. Dosavadní prodejní úspěchy znamenají, že každý třetí Lotus vyrobený za 61 let existence značky je právě Elise.

Facelift se zaměřil především na přední část karoserie. Nová přední světla obsahují diody pro denní svícení a diodové směrovky. Světla a nový nárazník přibližují vzhled většímu kupé Evora a stylistické změny mají také rozhodující vliv na snížení součinitele aerodynamického odporu o 4 %.

Úprav se dočkal i kryt motoru. Vynutil si to nový motor, který je vyšší než dosud používaná základní pohonná jednotka. Konstruktéři Lotusu navrhli také nový zadní nárazník s účinnějším difuzorem. Boční diodové směrovky jsou převzaty z Evory.

Nový motor 1,6 l (1ZR-FAE) dodávaný do základního Elise disponuje technikou variabilního časování i zdvihu ventilů Valvematic. Ačkoliv je motor původem od Toyoty, řídicí jednotka je Lotus T6. Agregát dosahuje výkonu 100 kW (136 koní) při 6800 min-1, což je hodnota podobná osmnáctistovce v končícím Elise S. Maximum točivého momentu 160 Nm leží v 4400 min-1 a kombinovaná spotřeba klesla o 23 % na 6,14 l/100 km.

Nový základní motor je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, která má kratší převody než stávající pětistupňová. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 6,7 sekundy a nejvyšší rychlost je 200 km/h. Omezovač otáček zasáhne při 7000 min-1.

V nabídce nadále zůstávají dvě další motorizace. Elise R má motor 1,8 l (141 kW/192 k), sprint 0-100 km/h zvládne za 5,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 222 km/h, Elise SC má kompresorem přeplňovaný 1,8 l (162 kW/220 k), z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,6 sekundy a jeho maximální rychlost je 233 km/h.

Evora 414E Hybrid

Lotus v Ženevě představil svůj vlastní příspěvek na téma hybridního pohonu a s Evorou 414E Hybrid se vydal podobnou cestou jako General Motors s Chevroletem Volt a Opelem Amperou. Britské sportovní kupé pohání dvojice elektromotorů, jimž potřebnou energii dodají lithiové baterie a k prodloužení dojezdu poslouží malý zážehový tříválec. Koncept se tak řadí do kategorie E-REV (Extended-Range Electric Vehicle).

K pohybu Evory 414E Hybrid poslouží dva elektromotory, které nezávisle přes jednostupňovou převodovku pohánějí zadní kola. Výkon jednoho elektromotoru je 152 kW (207 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 400 Nm. Maximální výkon hybridu je 306 kW (414 k).

Elektrickou energii elektromotorům dodávají lithiové články s celkovou kapacitou 17 kWh. Pouze na elektřinu z akumulátorů má Lotus Evora 414E Hybrid ujet okolo 35 mil (56 km).

Pro zvýšení dojezdu je v zádi vozu uložen zážehový tříválec o objemu 1,2 litru s výkonem 35 kW (48 k) při 3500 min-1, který Lotus Engineering navrhl přímo pro funkci generátoru. Kompaktní konstrukci tvoří hliníkový monoblok spojující blok, hlavu a výfukové svody do jednoho odlitku. Agregát má z úsporných důvodů dva ventily na válec a konvenční vícebodové vstřikování. Tento motor může spalovat benzín i paliva, jako je například E85 nebo čistý alkohol a váží 85 kg. Při jeho využití se dojezd Lotusu zvýší na 300 mil (480 km).

Jízdní dynamikou, ovládáním i svým zvukovým projevem má hybridní Lotus připomínat své konvenční příbuzné s výkonnými spalovacími motory. Kupé poháněné elektromotory má zvládnout akceleraci z 0 na 96 km/h pod 4 s.

Vůz je vybaven jednostupňovou převodovkou, avšak má pod volantem pádla pro manuální řazení. Jejich činnost simuluje přítomnost sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Tato kromě požitku z jízdy podobnému současným sportovním vozům umožňuje také řidiči brzdit motorem a tím rekuperovat energii, bez toho, aby bylo nutné šlapat na brzdový pedál.

Další systém přibližující hybrid vozu s benzinovým motorem je systém HALOsonic, který je společným dílem Lotus Engineering a Harman International. Tento systém nabízí možnost výběru ze čtyř zvuků včetně zážehových V6 a V12. Jeho použití má zvýšit bezpečnost provozu elektromobilů ve městech, kdy zvukový projev upozorní chodce na blížící se vůz.

Od konvenční Evory se koncept 414E Hybrid odliší nejen svou technikou, ale i mírně upraveným designem. Pro barevné provedení karoserie i interiéru byl vybrán odstín mědi, který doplňuje grafika inspirovaná elektrickými obvody a prosklená střecha.

Evora Carbon Concept

Vedle faceliftovaného Elise a hybridního konceptu Evory představil Lotus v Ženevě další koncept založený na sériovém kupé Evora, který demonstruje možnosti použití materiálů z uhlíkových vláken.

Lotus Evora Carbon Concept na první pohled upoutá svým jasně bílým lakem karoserie, který doplňuje řada dílů z uhlíkových vláken. Ve srovnání se standardním provedením Evory má koncept působit agresivnějším a dynamičtějším dojmem.

Své jméno dostal koncept díky nové střeše z karbonu, přispívající k snížení hmotnosti i těžiště. Dalšími díly, které se zasloužily o pojmenování konceptu, jsou decentní přední spoiler a difuzor pod zádí od divize Lotus Motorsport.

Karbon je v hojné míře využit i v interiéru, kde je použita řada panelů z tohoto materiálu. Na řadě míst jsou ovšem uhlíková vlákna ukryta pod čalouněním kůží a Alcantarou.

Poslední změnou oproti sériovému modelu je použití 19palcových kol s pneumatikami Pirelli P-Zero Corsa s rozměry 235/35 R19 vpředu a 285/30 R19 vzadu.

Evora Cup

Lotus Motorsport do Ženevy přivezl představit model Evora Cup, jehož premiéra se odehrála již v polovině ledna na Autosport International racing car show v Birminghamu. Tento závodní vůz je určen pro značkový pohár a pro účast v sérii GT4.

Lotus Evora Cup se představuje v klasických barvách závodních Lotusů šedesátých let, jimiž jsou tmavě zelená, kterou doplňují žluté pruhy. V jeho hliníkovém šasi je před zadní nápravou uložen nový vidlicový šestiválec o objemu 4,0 litru se suchou klikovou skříní, který je naladěn na výkon přes 294 kW (400 k).

S novým šestiválcem, na jehož vývoji se podílí i společnost Cosworth, která uzavřela partnerství s Lotus Group, spolupracuje šestistupňová sekvenční převodovka Cima s řazení pádly pod volantem. Podvozek Evory Cup je vybaven stavitelnými tlumiči a na přední nápravě má 6pístkové brzdové třmeny. Při srovnání s produkční Evorou je nová Evora Cup o 200 kg lehčí a její hmotnost se pohybuje pod 1200 kg.

Pro vylepšení aerodynamických vlastností karoserie byl ve spolupráci se společností Dallara vyvinut aero paket, který má řadu dílu z karbonu. Tento paket zlepšuje obtékání vzduchu kolem vozu, přispívá k lepšímu chlazení motoru i brzd a zvyšuje aerodynamický přítlak.

Na vývoji a testování Evory Cup se podílí i italský pilot Formule 1 Jarno Trulli, který bude letos startovat za stáj Lotus Racing. Při testech na trati Snetterton se Trulli a jeho závodní inženýr Gianluca Pisanello zaměřili na vyvážení vozu v zatáčkách. Cílem Lotus Motorsport je postavit konkurenceschopné závodní auto. Evora Cup se totiž nebude účastnit jen značkové závodní série ale i závodů FIA GT4. Ze začlenění pilota F1 do testovacího týmu ale budou v budoucnu profitovat i zákazníci silničních Lotusů.

Lotus Motorsport má pro rok 2010 v plánu spuštění evropského seriálu Evora Cup, který má zahrnovat šest závodů. V nabídce bude specifikace GT4 pro krátké závody (cena 120 tisíc liber, asi 3,6 milionu Kč) a verze určená pro vytrvalostní závody (cena 150 tisíc liber, asi 4,5 milionu Kč). Ceny jsou uvedeny bez daní.


Ondřej Pavlůsek