Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Lion’s City GL pro projekt EBSF

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Kloubový autobus MAN Lion’s City GL zahájil provoz v Budapešti v rámci evropského výzkumného projektu European Bus System of the Future (EBSF).

Společnost MAN Truck & Bus se zapojila do evropského výzkumného projektu European Bus System of Future (EBSF) a pro Budapešť připravila demonstrační vozidlo, jehož základem je městský kloubový autobus MAN Lion’s City GL. Tento modifikovaný autobus má před sebou několikaměsíční testovací provoz v hlavním městě Maďarska.

Autobus bude používán v centru Budapešti na jedenáct kilometrů dlouhé lince 86. Na této trase se pohybuje velké množství cestujících, což je ideální pro otestování konceptu, který má mimo jiné přispět i ke zkrácení času stráveného autobusy v zastávkách.

Linka po níž se bude autobus pohybovat má celkem 46 zastávek, napojují se na ni dvě nejdůležitější tramvajové linky a jedna ze zastávek je u stanice metra. Zhruba 26.000 cestujících využívá linku 86 v obou směrech každý den.

Budapešťský dopravní podnik uvádí, že průměrná rychlost vozidel na této lince je 20 km/h a v dopravní špičce klesá na 15 km/h. To znamená, že rychlejší výměny cestujících na zastávkách přispějí k zkrácení doby potřebné pro projetí jedné smyčky.

Výsledkem má být zkrácení intervalů mezi jednotlivými zastávkami a zrychlení dopravy. Cílem testovacího provozu je také získání poznatků, které v blízké budoucnosti umožní konstrukci úspornějších a atraktivnějších městských autobusů.

Základem demonstračního vozidla je 18.750 mm dlouhý, 2500 mm široký a 2880 mm vysoký městský kloubový autobus MAN Lion’s City GL, který má rozvor 5875 mm mezi přední a prostřední nápravou a 6770 mm mezi prostřední a zadní nápravou.

Nejzásadnějším rozdílem oproti sériovému modelu, který je vybaven třemi nebo čtyřmi dveřmi je použití pěti kompletně prosklených dveří, po jejichž otevření vznikne 1250 mm široký nástupní otvor. Další odlišností je uložení dveří na elektřinou poháněných otočných sloupcích. Toto řešení má oproti konvečním mechanismům současných autobusů nižší hmotnost, menší nároky na prostor, je méně náročné na údržbu a rychleji otevírá i zavírá dveře, což přispívá k snížení času stráveného na zastávkách.

Interiér autobusu je navržen jako flexibilní prostor, který má umožnit co nejjednodušší pohyb cestujících a zároveň nabídnout pohodlné cestování. Jeho design vychází z vědeckých studií provedených v podobě simulací pro potřeby projektu španělským Centro de Estudios e Investigationes Técnicas de Gipuzkoa a německým Fraunhofer Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme.

MAN pro EBSF má kapacitu 39 sedících a maximálně 118 stojících cestujících, což je o 12 více než u standardního modelu Lion’s City GL. Pro zvýšení kapacity je v přední polovině celkem sedm sklopných sedadel umístěných bokem ke směru jízdy. V závislosti na počtu cestujících muže řidič tato sedadla zablokovat nebo uvolnit pouhým stiskem ovladače na palubní desce. Díky tomu lze v případě potřeby získat prostor pro více stojících cestujících. Optický signál nad každým sedadlem upozorňuje zda je zablokováno nebo uvolněno pro sklopení.

V přední části autobusu, naproti prostředním dveřím, je prostor pro kočárky nebo osoby na invalidním vozíku. Pro ty může řidič vyklopit rampu, která je pode dveřmi a usnadní nájezd vozíku do autobusu. Kromě toho se může autobusu mírně naklonit na svou pravou stranu a snížit nástupní výšku z 320 mm na 240 mm.

Autobus je pro potřeby výzkumu vybaven 3D sčítacím systémem, sledujícím pohyb cestujících. Tento systém je schopen rozlišovat mezi dětmi a dospělými. Data, která shromažďuje, mají posloužit při vývoji dalších autobusů v rámci projektu EBSF.

Pod stropem za místem řidiče a na zadní stěně jsou umístěny displeje tvořené LED, které jsou téměř tak široké jako interiér a informují cestující o příští zastávce. Dva 17-palcové širokoúhlé TFT monitory jsou umístěny před a za kloubem a poskytují další informace.

Součástí výbavy autobusu je systém, který monitoruje prostor, do nějž se otevírají dveře a zabrání jejich kolizi se stojícími cestujícími. Prostor pro cestující sledují kamery a obraz z nich je promítán do kabiny řidiče na dva 6,5-palcové displeje. Kabina je pro zvýšení bezpečnosti řidiče od prostoru cestujících oddělena prosklenými stěnami.

Důležitou roli v interiéru autobusu hraje světlo. Kromě rozměrných oken je proto použit i průsvitný materiál na skládací měchy v oblasti kloubu. Díky tomu je autobus rovnoměrně prosvětlen. U současných kloubových autobusů panuje právě v tomto prostoru nepříjemně potemnělá atmosféra.

Nad bezpečností cestujících bdí mimo jiné i hasící systém v motorovém prostoru. Ten kromě hašení požáru vysílá i nouzový signál a v případě nehody jím přivolá pomoc.

K pohonu MAN Lion’s City GL využívá řadový šestiválcový turbodiesel řady D20 o objemu 10.518 cm3 s výkonem 253 kW (344 k) při 1900 min-1 a točivým momentem 1600 Nm dostupným od 1000 do 1400 min-1. Tento motor je vybaven vstřikováním paliva common-rail a v souladu s emisní normou EEV je vybaven řízeným CRTec filtrem pevných částic.

Pohonná jednotka je uložena v levé zadní části autobusu a je spojena s čtyřrychlostní automatickou převodovkou Voith D 864.5 se softwarem SensoTop přispívajícím k snížení spotřeby paliva zhruba o tři procenta.

EBSF je dosud největší dopravní projekt sponzorovaný Evropskou komisí, jehož cílem je předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. To zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů, které budou ověřovány v sedmi evropských městech. Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD nese odpovědnost Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).

Růst světové populace a rostoucí urbanizace podle odhadu UITP povedou mimo jiné k celosvětovému zdvojnásobení veřejné dopravy.

Klíčová role přitom připadne autobusům, které již dnes tvoří s podílem více než 46 % páteř městské hromadné dopravy. Jsou také bezkonkurenční, pokud jde o bezpečnost, dopad na životní prostředí a udržitelnost, ekonomičnost a flexibilitu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
2. 4. 2011 10:45
Opět článek o ničem
Kde je napsaná průměrná spotřeba toho zázraku v městském provozu? Co takhle srovnání této spotřeby s konkurenčními výrobky? Na co je mi informace že došlo ke snížení spotřeby o 3 procenta když nevím kolik ta spotřeba dělá?
Ale to bych chtěl po autorovi asi moc, včetně hledání dalších informací by potom napsání článku trvalo víc než 10 minut, jednodušší je jen zveřejnit P.R. prezentaci...
31. 3. 2011 22:41
SOR
si jaksi nemůžu pomoct ale tohle už v našem JZD SOR vymysleli dávno..