Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda MX-5 – hračka pro dospělé

Ondřej Láník
Radost z jízdy autem není jen výsadou vozů známé německé automobilky. Nejnovější otevřená Mazda je toho jednoznačným důkazem. Jde totiž o perfektně vyváženou hračku pro dospělé.

Novou Mazdu MX-5 jsme vám podrobně představili v článku zveřejněném v magazínu Auto.cz. Protože automobilka mezitím uvolnila podrobnosti o technice nového roadsteru, doporučujeme kliknout také na následující odkaz, pod kterým je bohatá galerie s technickými novinkami nové generace této Mazdy. Nyní přišla řada na naše první zkušenosti.

MX-5: japonská legenda

Když se před desítkami let dostávaly japonské automobilky na exportní trhy, vše bylo zaměřeno na efektivitu, kvalitu a výdrž jejich modelů. Marketing značek nebyl příliš emotivní, koupě asijského vozu zařazovala svého majitele do dobře definované skupiny automobilistů. S celosvětovým rozšířením japonských vozů se začaly množit také sportovní úspěchy a jejich prezentace zákazníkům. Odtud byl již jen krůček ke sportovním automobilům pro radost. Toyota měla svou Celicu, Honda futuristické Prelude, CRX, sportovní Civiky, Subaru se prosazovalo s pohonem všech kol. Mazda se odlišovala sportovními modely s Wankelovým motorem, ale nikdy se nejednalo o automobil pro masy. Konec osmdesátých let však přinesl revoluci. Nový malý roadster s jednoduchými zaoblenými tvary, s motorem vpředu a pohonem zadních kol se odvolával na tradici lehkých sportovních automobilů zlaté éry automobilismu. Největším překvapením však bylo, že s tímto modelem přišla Mazda. Úspěch se dostavil okamžitě, protože všechny motoristické sliby, které byly vtěleny do tvarů MX-5 Miaty, byly při jízdě naplněny a hlavně to mnoho nestálo. Tak se zrodila novodobá legenda, která dnes směle konkuruje svou pověstí silničního auta pro radost mnoha zvučným jménům z Británie nebo Německa. Guinnessova kniha rekordů má v automobilové sekci záznam o více než 700 tisících vyrobených roadsterů Mazda MX-5.

Jednoduché, ale do detailu promyšlené

Nová Mazda MX-5 jednoznačně navazuje na své předchůdkyně. Silueta se výrazně nemění už 16 let, příď však má nově futurističtější výraz, který dává najevo i sílu svými výrazně do stran vytaženými blatníky. Ideální rozložení hmotnosti bylo povýšeno dalším snížením momentu setrvačnosti kolem svislé osy, přiblížením hnacího ústrojí blíže k těžišti. Výška samotného těžiště se proti předchozí generaci snížila o 18 mm. Záď je variací na předchozí modely, dvojice koncovek výfuků je dalším znamením síly. Zavazadelník (150 l) je pro požitkářské vyjížďky dostatečný, ale na delší cesty bude třeba přibalit kreditní kartu nebo dokoupit nosič zavazadel. Uvnitř prostoru pro zavazadla je kit pro případ defektu pneumatiky, absence náhradního kola ušetřila hmotnost i prostor. Akumulátor je nově umístěn v motorovém prostoru (dříve byl vzadu).

mazda sportovni testy roadster mazda sportovni testy roadster Interiér nabízí místo dvěma cestujícím, vyšším postavám bude vykukovat hlava nad hranu čelního skla. Volant lze nastavovat pouze výškově, sedadlo je výškově i podélně seřiditelné v dostatečných rozsazích. Z ním je „tajná“ schránka s malým úložným prostorem, další méně tajná je pak ve stěně mezi sedadly.

Při vývoji nové Mazdy MX-5 byl kladen důraz na snížení hmotnosti při současném radikálním zvýšení tuhosti karosérie. Vpředu je lichoběžníková, vzadu víceprvková náprava, obě jsou sestaveny z dílů vyrobených z hliníkových slitin. Více o technice najdete v samostatném článku.

Gentleman, Start Your Engines!

mazda sportovni testy roadster mazda sportovni testy roadster Usedáme za volant. Překvapivě to není tak obtížný manévr, jako u jiných podobných vozů, protože velké dveře a úzké prahy otevírají dostatečný prostor pro nastupování i při zavřené střeše. Ve dvoumístném interiéru není místa nazbyt, ale přesně tak to má být. Kontakt s okolím vylepšují právě tyto titěrně působící rozměry.

Standardně dodávaný bezklíčový systém přístupu do vozu pracuje bezchybně, takže s kartou v kapse startujeme otočením ovladače na tradičním místě pod volantem. Ozývá se dramaticky hrubý zvuk dvoulitrového čtyřválce. Hned první rozjezd je bezproblémový, spojka je k uživateli až překvapivě tolerantní. Zanedlouho už řidiče pokouší pohon zadní nápravy. Celkem laciné hrátky se smýkající se zadní nápravou při rozjezdu, nahradí u zkušenějších řidičů řízený smyk na uzavřeném okruhu. Je to až překvapivě snadné. Nad poslušností zádě bdí stabilizační systém, který lze samozřejmě vypnout. Je-li zapnut, elektronika dovolí vždy jen krátkou epizodu s protočením zadních kol, než je záď usměrněna tam, kde má podle modelu optimální dynamiky jízdy správně být.

Řazení šestistupňové převodovky je výzvou ke sportovní jízdě. Jednotlivé pozice v krátkých přesně vymezených dráhách jsou obsazovány asi 14 cm dlouhou řadící pákou. Zařazení rychlostního stupně si žádá překonání jistého odporu, což podporuje dojem vlády nad vozem. Samo od sebe se v této MX-5 nic neudělá, řidič zde má důležitou roli! To stejné platí o řízení se strmým převodem, které řidič ovládá volantem o malém středním průměru 34 cm.

Málo práce pro 160 koní

Čtyřválec, kterému do dvou litrů chybí jediný cm3, je již zahřátý na provozní teplotu a jen velmi netrpělivě setrvává na volnoběžných otáčkách. První stisk pedálu pod pravou nohou zahajuje předehru k velkému koncertu. Ač je pod kapotou „jen“ 118 kW, pocitově je tento roadster mnohem výkonnější. 90% maxima točivého momentu je k dispozici mezi 2500 a 6700 ot./min. Přidejte pečlivými úpravami sníženou pohotovostní hmotnost 1128 kg a dosáhnete schopnosti akcelerovat z 0 na 100 km/h ve dvou s nebem nad hlavou za 7,9 sekund. Emoce jsou tím co tady rozhoduje o spokojenosti. Sešlápnutím akcelerátoru je vyprovokován nejen optimální zvuk a odezva motoru. Rychle reaguje také otáčkoměr, rychloměr a centrálně umístěný ukazatel tlaku v mazací soustavě.

Vlastně ani není třeba jezdit rychleji než dovolují české zákony. V této Mazdě si užijete i městskou padesátku, i když ve svém živlu bude roadster na klikatých cestách v horách. Právě tam lze využít ochoty motoru k práci za všech otáček. Vězte, že omezovač přeruší dodávku paliva teprve když elektronika napočítá 7000 ot./min. Při cestování na dálnici lze naopak díky delšímu šestému převodovému stupni absolvovat delší cestu s příjemnou kulisou 3400 ot./min při rychlosti 130 km/h.

Výborné jízdné vlastnosti nejsou vůbec vykoupeny nepohodlím. Velmi tuhá karosérie je prosta nepříjemných vibrací, které jsou i pro řadu dnešních otevřených aut tak typické. Přejezdy krátkých nerovností jsou hbitě utlumeny, ale nic nerezonuje. Handicap otevřené karosérie je zaznamenatelný pouze když se v té chvíli dotknete rámu čelního skla.

Prosincová vyjížďka

Mazda se inspirovala heslem „Tento roadster lze používat jen ve čtyřech obdobích: na jaře, v létě, na podzim a v zimě“ a vybavila jej sadou technických opatření, která pomáhají vychutnat jízdu i v nízkých teplotách. Prověřili jsme je v prvním prosincovém týdnu celodenní vyjížďkou.

mazda sportovni testy roadster mazda sportovni testy roadster Nechceme být o nic ochuzení a tak stahujeme střechu. Místo elektromotorů je zapojena posádka, které však stačí stiskem tlačítka a tahem za madlo odjistit centrálně umístěný zámek střechy a tu pak složit za sedadla. Jednoduše vymyšlená látková střecha se skládá do tvaru Z a v cílové poloze za sedadly ji zajišťuje další zámek, takže celou operaci lze provést ve spolupráci se spolujezdcem i za jízdy (při malých rychlostech), nebo během několika sekund při zastavení na křižovatce. Přes složenou střechu se nemusí nasazovat kryt, protože aerodynamiku ani siluetu vozu nijak zvlášť nenarušuje.

Elektricky ovládaná skla ve dveřích jdou také dolů stiskem tlačítek umístěných na středové konzole. Jízda do 100 km/h je pohodová, nad tuto rychlost již rádio Bose nemá šanci spoluvytvářet atmosféru. Vyšší úrovně komfortu lze docílit vytažením bočních oken, což zásadně sníží víření vzduchu v interiéru. Na tom se podílí také miniaturní deflektor mezi oblouky za sedadly. Ventilace a topení mají zvláštní výdechy v oblasti nohou a kolen, optimální teplotu udržují 3 zvláštní režimy ventilace pro jízdu s otevřenou střechou. I při teplotách pod nulou tak posádka netrpí zimou, hřejí nejen usměrněné proudy vzduchu, ale také sedačky. Jediným problematickým místem zůstávají krky cestovatelů, ofukované chladným větrem zezadu. Řešení této partie zatím nabízí jen Mercedes s výdechem topení v sedadle. Při jízdě vysokými rychlostmi je interiér stále chráněn před vzdušnými turbulencemi, ale nízká střecha už tolik nechrání hlavy posádky, takže již kolem 130 km/h je nezbytné maximální přikrčení a ukrytí za přední „větrný štít“. I pak vás okolní vítr důrazně pohlavkuje.

mazda sportovni testy roadster mazda sportovni testy roadster Naše spotřeba paliva se pohybovala mezi 10 a 12 litry na 100 km, ale nepochybujeme o tom, že při klidné jízdě mimo město by se mohla běžně udržovat pod desetilitrovou hodnotou.

Závěr

V současné době nabízí Mazda novou MX-5 v jediné specifikaci s velmi bohatou výbavou za 799.900,- Kč, což je cena plně odpovídající zábavě, kterou lze s tímto vozem zažít. V této generaci přibyly proti předchozím verzím kultivovanější vlastnosti vhodné pro každodenní provoz, výrazně tužší karosérie a dávka emocí zabalených do moderního kabátu. Příslibem ještě dostupnější zábavy je avizovaný německý ceník Mazdy MX-5 pro rok 2006, ve kterém jsou i modely s motorem 1.8 (92 kW) prodávané za 21.160 Euro (tj. asi 660.000,-Kč).

První cena vozu 799.900,-Kč (2.0, 118 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 799.900,-Kč (2.0, 118 kW)
Základní cena testovaného vozu 799.900,-Kč (2.0, 118 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 814.517,-Kč (2.0, 118 kW)

Plusy

  • tuhá karosérie
  • vyvážené jízdní vlastnosti
  • výborná převodovka
  • výkonný motor
  • řešení vytápění interiéru
  • tříletá záruka

Minusy

  • zatím jediná úroveň výbavy
  • pouze výškově seřiditelný volant

Související články:

Ondřej Láník
Mazda MX-5
Cena základní sestavy 799 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, diferenciál s omezenou svorností (LSD), systém jízdní stability (DSC), protiprokluzový systém (TSC), elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, hliníkové pedály, dálkové ovl. centrál. zamykání, automatická klimatizace, audio systém se 4 reproduktory, ovládání audio systému na volantu, disky z lehkých slitin 205/45/R17, xenonové světlomety, přední mlhová světla, kožené čalounění sedadel (hnědé), vyhřívaná sedadla, alarm, audiosystém BOSE s CD měničem na 6 CD Kč
Cena testované sestavy 814 517 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+14.617,-), koberce (+2.418,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 188 / 5000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 6.5 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1128 / 200
Rozměr pneu: 205/45 R17
Mazda MX-5
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3990
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1245
d) rozvor (mm): 2330
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 520
délka sedáku vpředu (mm): 640
výška opěradla vpředu (mm): 640