Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda slaví 90 let od založení, první sériový osobní automobil vznikl před půlstoletím

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Před devadesáti lety byla v japonské Hirošimě založena společnost Toyo Cork Kogyo Co. Ltd.. Ta o čtyřicet let později začala vyrábět osobní automobily Mazda.

K nim byla ale na počátku ještě dlouhá cesta. Jak název firmy napovídal, živila se produkcí výrobků z korku, zejména zátek. Teprve po sedmi letech k nim přibyly nástroje a nářadí. Tehdy slovo Cork také zmizelo z oficiálního jména společnosti. Od strojírenské výroby byl již krůček k dopravním prostředkům. Prvním z nich byla Mazda Type-DA.

Nešlo však o automobil, ale o užitkovou tříkolku, která konstrukčně vycházela z motocyklu. Během třicátých let jich vzniklo několik typů a dokonce i závodily! Vyráběly se přes tři desetiletí a licenci na poslední model K360 koupila jihokorejská Kia.

První čtyřkolový vůz Mazda vznikl v roce 1940, šlo ale jen o prototyp malého osobního auta. Výbuch atomové bomby 6. srpna 1945 se továrny příliš nedotkl, protože byla stíněna přírodním valem. O pět let později se rozběhla produkce malých náklaďáčků.

V roce 1960 přišla maličká Mazda R360 Coupé, vůz třídy kei s motorem o objemu 360 cm3.Ten za dva roky doplnil větší čtyřdveřový Carol a letopočet 1964 viděl premiéru řady Familia 800/1000 a také užitkové E-Series.

Mazda se stala majitelem práv na rotační motor s krouživým pístem německého konstruktéra Felixe Wankela. Ten v roce 1967 zamontovala do dnes velmi sběratelsky cenného kupé Cosmo Sport 110S. Vývoji této pohonné jednotky se věnuje dodnes. V sedmdesátých letech uvedla řadu RX, která vyvrcholila třemi generacemi sportovní RX-7 a dnes ji představuje model RX-8. S Wankelem uspěla i na závodních tratích. Triumf v Le Mans 1991 s typem 787B byl jakýmsi vyvrcholením.

Mazdy se do Evropy vyvážejí už 43 let, první samostatná obchodní divize pak vznikla v Německu. V roce 1977 se objevila první generace řady 323, ještě s klasickým zadním pohonem. Začátek předposlední dekády 20. století byl ve znamení přechodu na pohon předních kol, který reprezentovaly jak druhá řada 323, tak i větší 626. Dalším významným milníkem v historii japonské automobilky byl rok 1984, tehdy se z Toyo Kogyo Co. Ltd. stala Mazda Motor Corporation.

V závěru osmdesátých let se začala psát další slavná kapitola, dostala název MX-5 a podobu malého dvoumístného roadsteru s plátěnou střechou. Američané si sice kupovali Miaty a Japonci nejprve Eunosy Roadster, ale ani to nebránilo tomu, aby se z ctitelky malých britských sportovních vozů stala legenda. Alternativa v podobě skládací pevné střechy jí dnes rozhodně neubírá na sex-appealu, základní tvary zůstaly stejné i po dvou desítkách let a dvou generačních obměnách.

Kapitálové propojení s americkým Fordem způsobilo to, že některé modely se prodávaly souběžně s oběma logy (například Mazda 121 a Ford Fiesta). V druhé polovině devadesátých let začali designéři mírně řečeno tápat a nové řady 323 a 626 byly jen slabým odvarem těch předchozích, byť pro značku typickou příslovečnou spolehlivost si zachovaly.

Vše změnil nástup filozofie Zoom-Zoom v roce 2002 a s ní související změna označování evropských modelů - řady 2, 3, 5 a 6. První dvojka sice rozvíjela poněkud krabicoidní proporce předchozího Demia, současné provedení je ale už tvarově někde jinde.

Mazda dala před praktičností přednost stylu a zákazníci to oceňují. Navíc snaha o přílišné nezvětšování nových modelů oproti starým jde proti současnému všeobecnému trendu. Ruku v ruce s ní kráčí snižování hmotnosti díky použití lehčí vysokopevnostní oceli. Mazdě není cizí ani výzkum v oblasti alternativních paliv, její aktivity v oblasti palivových článků jsou velice známé.

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
27. 6. 2010 22:52
Mazda je super!
Jsem student a vlastním starší Mazdu 323F bg - mrkačku. Na svou dobu je to super auto a i dnes dokáže překvapit svým vzhledem, zpracováním, kvalitou a jízdními vlastnostmi. Ve své době měl tento vůz nejlepší jízdní vlastnosti ve své třídě!
Avatar - Emel
24. 6. 2010 23:15
Design
Pro mě má Mazda víc nádherných aut než je obvyklé - 323F, Xedos 6, poslední RX-7, MX-5 ve většině svých generací, minulá 6, celkem i současná 2 nebo minulá 3 v sedanu. Ze starších aut třeba ještě RX-3 nebo Cosmo...
Avatar - twistedTSD
24. 6. 2010 18:56
Re: Design
no ja design renaultu taky moc nemusim...zkratka mi nejak nesedi ;-\
Avatar - RetroGT
24. 6. 2010 17:53
Re: Design
No tak samozřejmě na to mám svůj názor ale myslím si že Renault opravdu není značka která by svým vzhledem,prostě jsou to taková obyčejná auta která člověk lehce přehlídne.
Avatar - skejpa
24. 6. 2010 16:48
Re: Design
Pokud nekdo hleda nudu, musi se podivat k VW. U mazdy teda nudu neznam.