Mazda slaví 90 let od založení, první sériový osobní automobil vznikl před půlstoletím
K nim byla ale na počátku ještě dlouhá cesta. Jak název firmy napovídal, živila se produkcí výrobků z korku, zejména zátek. Teprve po sedmi letech k nim přibyly nástroje a nářadí. Tehdy slovo Cork také zmizelo z oficiálního jména společnosti. Od strojírenské výroby byl již krůček k dopravním prostředkům. Prvním z nich byla Mazda Type-DA.
Nešlo však o automobil, ale o užitkovou tříkolku, která konstrukčně vycházela z motocyklu. Během třicátých let jich vzniklo několik typů a dokonce i závodily! Vyráběly se přes tři desetiletí a licenci na poslední model K360 koupila jihokorejská Kia.
První čtyřkolový vůz Mazda vznikl v roce 1940, šlo ale jen o prototyp malého osobního auta. Výbuch atomové bomby 6. srpna 1945 se továrny příliš nedotkl, protože byla stíněna přírodním valem. O pět let později se rozběhla produkce malých náklaďáčků.
V roce 1960 přišla maličká Mazda R360 Coupé, vůz třídy kei s motorem o objemu 360 cm3.Ten za dva roky doplnil větší čtyřdveřový Carol a letopočet 1964 viděl premiéru řady Familia 800/1000 a také užitkové E-Series.
Mazda se stala majitelem práv na rotační motor s krouživým pístem německého konstruktéra Felixe Wankela. Ten v roce 1967 zamontovala do dnes velmi sběratelsky cenného kupé Cosmo Sport 110S. Vývoji této pohonné jednotky se věnuje dodnes. V sedmdesátých letech uvedla řadu RX, která vyvrcholila třemi generacemi sportovní RX-7 a dnes ji představuje model RX-8. S Wankelem uspěla i na závodních tratích. Triumf v Le Mans 1991 s typem 787B byl jakýmsi vyvrcholením.
Mazdy se do Evropy vyvážejí už 43 let, první samostatná obchodní divize pak vznikla v Německu. V roce 1977 se objevila první generace řady 323, ještě s klasickým zadním pohonem. Začátek předposlední dekády 20. století byl ve znamení přechodu na pohon předních kol, který reprezentovaly jak druhá řada 323, tak i větší 626. Dalším významným milníkem v historii japonské automobilky byl rok 1984, tehdy se z Toyo Kogyo Co. Ltd. stala Mazda Motor Corporation.
V závěru osmdesátých let se začala psát další slavná kapitola, dostala název MX-5 a podobu malého dvoumístného roadsteru s plátěnou střechou. Američané si sice kupovali Miaty a Japonci nejprve Eunosy Roadster, ale ani to nebránilo tomu, aby se z ctitelky malých britských sportovních vozů stala legenda. Alternativa v podobě skládací pevné střechy jí dnes rozhodně neubírá na sex-appealu, základní tvary zůstaly stejné i po dvou desítkách let a dvou generačních obměnách.
Kapitálové propojení s americkým Fordem způsobilo to, že některé modely se prodávaly souběžně s oběma logy (například Mazda 121 a Ford Fiesta). V druhé polovině devadesátých let začali designéři mírně řečeno tápat a nové řady 323 a 626 byly jen slabým odvarem těch předchozích, byť pro značku typickou příslovečnou spolehlivost si zachovaly.
Vše změnil nástup filozofie Zoom-Zoom v roce 2002 a s ní související změna označování evropských modelů - řady 2, 3, 5 a 6. První dvojka sice rozvíjela poněkud krabicoidní proporce předchozího Demia, současné provedení je ale už tvarově někde jinde.
Mazda dala před praktičností přednost stylu a zákazníci to oceňují. Navíc snaha o přílišné nezvětšování nových modelů oproti starým jde proti současnému všeobecnému trendu. Ruku v ruce s ní kráčí snižování hmotnosti díky použití lehčí vysokopevnostní oceli. Mazdě není cizí ani výzkum v oblasti alternativních paliv, její aktivity v oblasti palivových článků jsou velice známé.