Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MDI v Ženevě 2009

Diskuze (1)

Sen o automobilu na stlačený vzduch, který má alespoň podobné vlastnosti jako ostatní běžně používaná řešení v dnešních automobilech, se zřejmě ještě nerozplynul. Lucemburská společnost MDI se po téměř 20 letech vývoje údajně přiblížila sériové...

Sen o automobilu na stlačený vzduch, který má alespoň podobné vlastnosti jako ostatní běžně používaná řešení v dnešních automobilech, se zřejmě ještě nerozplynul. Lucemburská společnost MDI se po téměř 20 letech vývoje údajně přiblížila sériové výrobě vozítek a v Ženevě se chlubila novým třímístným modelem Airpod.

AirPod

AirPod je malé vozítko, které si netroufáme nazvat automobilem, ale přesto bude zřejmě schopno plnit základní přepravní úkoly, které se od něj očekávají. Skořepinová karoserie ze skelných vláken má pouze jedny dveře a místo pro řidiče, dva spolujezdce a jedno dítě. Spolujezdci sedí zády ke směru jízdy, mezi nimi a řidičem je umístěna nádrž s objemem 175 l stlačeného vzduchu na tlak 350 bar. Využití by měl najít v městských centrech, na letištích a dalších uzavřených lokalitách.

Velmi lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost 220 kg) je vzhledem k velmi nízkému výkonu motoru (4 kW) nutností. Výrobce slibuje nejvyšší rychlost až 70 km/h, což vypadá krajně nevěrohodně, podobně jako náklady na ujetí 100 km ve výši 0,5 Euro. Podle výrobce má mít vůz dojezd 220 km.

Faktem, který je třeba potvrdit, je, že automobil samotný v místě jeho provozu neprodukuje žádné emise, ale vydáme-li se po původu jeho energie, narazíme na kompresor, který je buď poháněn spalovacím motorem nebo elektromotorem.

Velký otazník visí nad reálnou schopností jízdy v provozu, ale i nad samotnou účinností, s níž je vozidlo provozováno. Je totiž zřejmé, že nebude vyšší než ta, s jakou dnes pracují běžné spalovací motory v automobilech, takže přinejmenším ekonomická rozvaha nakonec nebude vyznívat tak optimisticky, jako ji dnes výrobce prezentuje. Zákazníci budou muset udělat kompromis v dynamických vlastnostech vozu, ale zřejmě také v bezpečnosti.

Společnost MDI prodala v roce 2007 práva na svou techniku pohonu indické Tata Motors, první vozy na vzduch se mají objevit ve službách AirFrance/KLM nebo jako malé vozítka pro municipalitu města Nice. Jsme velmi zvědaví na první zkušenosti.

Ondřej Láník

Diskuze (1)