Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d 4Matic vs. Range Rover Evoque Cabriolet 2.0 TD4 – SUV na druhou

Jan Mička
Diskuze (39)
V dnešní době se vyrábějí vozy, o kterých se nám třeba před deseti lety ani nesnilo. Což takhle SUV-kupé, nebo dokonce SUV-kabriolet? Takové možnosti existují, není to už ale až příliš?


Úvod, pořizovací náklady


Automobilový trh se mění. Z modelů, které bychom ještě před pár lety nazývali terénními a nebáli se s nimi ani do složitějšího terénu, jsou dnes SUV a crossovery spojující v jednom produktu několik zdánlivě neslučitelných stylů. Za průkopníka můžeme považovat BMW X6, které jako první z trojice luxusních německých značek Audi, BMW a Mercedes-Benz přineslo do světa SUV karoserii připomínající kupé, a nejenom u nás se stalo hitem. Z historického hlediska to novinka není, vzpomeňte například na Pontiac Aztec nebo SsangYong Actyon, konkurence se ale nenechala zahanbit, a proto už na našich silnicích běžně potkáváme Mercedesy GLE Coupé a GLC Coupé.

Automobilka Land Rover šla ještě dál a model Evoque už od prvopočátku nabízí i jako třídveřové kupé s atraktivními proporcemi a plejádou systémů, díky kterým se nemusíte bát ani hlubokého písku nebo brodu. Je trochu paradox, že právě excentrické kupé u nás moc často nepotkáte, natož pak kabriolet, který se v současnosti zabydluje na trhu, opomíjet ho však nelze. Také nejde o unikátní nápad - stejnou koncepci použil už v roce 2010 Nissan Murano CrossCabriolet, o čtyři roky později jej ale Japonci stáhli z prodeje kvůli špatným výsledkům.

V dnešním srovnávacím testu se podíváme hned na dvě excentrická SUV. Německé barvy zastupuje Mercedes-Benz GLC Coupé s nejsilnějším naftovým motorem, Velkou Británii hájí výbavou napumpovaný Range Rover Evoque Cabriolet se zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem Ingenium. Oba vozy mají už v základu pohon všech kol a automatickou převodovku, jejich ceny přesahují částku 1,3 milionu korun a budí obrovskou pozornost. Mohou ale taková auta být ještě vůbec praktická, nebo se díváme na totální vítězství stylu nad rozumným uvažováním?

Chceš jezdit stylově? Zaplať!

U stylovějších variant běžných SUV je potřeba počítat s nepřehlédnutelnou finanční přirážkou. Testovaný Mercedes-Benz GLC 250 d Coupé 4Matic pořídíte nejméně za 1.355.200 Kč, což je o téměř 90.000 Kč více, než kolik stojí jeho výchozí varianta s nižší nakládací hranou, o fous větším kufrem, lepším výhledem dozadu a větším prostorem vzadu nad hlavou. Za méně praktické auto v podstatě platíte více, tak už to ale chodí. Pravda, GLC Coupé už má v základu čalounění syntetickou kůží, za přírodní materiál si ale výrobce vezme 45.825 Kč, vyhřívání sedadel vpředu vyjde na 10.342 Kč, a pokud chcete mít v teple i ruce, bude vás to stát 8.274 Kč za vyhřívaný volant. Navigace je z mého pohledu v takovém autě nutnost, přičemž ta nejzákladnější se systémem Garmin stojí 15.912 Kč. Oproti infotainmentu Comand Online testovaného kousku (81.149 Kč) se jedná o slabší odvar, svou funkci ale plní slušně.

Zbývá doladit vnější vzhled, což se importérovi v případě zkoušeného exempláře opravdu povedlo. Základem je exteriérový paket AMG za 63.646 Kč, ke kterému si pak můžete zdarma vybrat devatenáctipalcová litá kola AMG s pěti dvojitými paprsky. Červená metalíza hyacinth je nejlevnější ze speciálních laků designo (stojí 36.278 korun) a z mého pohledu je to ta nejlepší možnost. Auto má šmrnc a líbí se mužům i ženám, a o to tady vlastně jde.

Pořizovací nákladyMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavyGLC Coupé 250/155 kW 4Matic, 1.294.700 Kč2.0 TD4/110 kW SE Dynamic, 1.416.184 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
KolaLitá 18"Litá 18"
Automatická převodovkaSS
Pohon všech kolSS
Kožené čalouněníSS
Adaptivní odpružení30.232 Kč30.976 Kč
Adaptivní tempomat30.709 Kč30.734 Kč
Diodové světlomety27.527 Kč35.211 Kč
Navigace15.912 Kč42.350
Airbagy77
Vyhřívaný volant8 274 Kč14.399 Kč - zimní paket
Bezklíčové odemykání a startování17.503 Kč18.392 Kč
Vyhřívaná přední sedadla10.342 Kč10.769 Kč
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]27.471/6.541,9045.935/9.265
Přední/zadní nárazník [Kč]10.916,80/10.39521.534/16.123
Přední blatník [Kč]715011.283
Čelní sklo [Kč]9.908,7019.568
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]3091,30 + hodina práce 14503916 + 1031 (snímač brzd) + 1539
Tlumič přední/zadní7221,50/11943,3026.359/ 6.384
Maska chladiče2086,408.065
Hodinová sazba v servisu [Kč]14501.923
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]náklady na 6 let/125.000 km zdarma11.200
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/2/303/3/6
Prodloužená zárukanení2 roky/150.000 km - 26.800 Kč

Range Rover Evoque lze pořídit už za méně než milion korun, jde ale o pětidveřovou verzi s motorem 2.0 TD4 o výkonu 110 kW, předním pohonem a manuální šestistupňovou převodovkou. Oproti tomu je kabriolet jako z jiného světa. Nejenom že hravě překonává ceny variant s pevnou střechou, on je dokonce ještě dražší než o kousek větší GLC Coupé! Zkoušené provedení HSE Dynamic (vrcholné) se silnějším vznětovým dvoulitrem, devítistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol stojí 1.670.526 korun, a co se výbavy týče, od mercedesu se zase tak moc neliší.

Ve standardu má sedm airbagů a litá 18“ kola, z vybraných luxusních prvků má výrazněji dražší verze navíc vlastně jenom diodové přední světlomety, ale zase dostanete pořádnou navigaci s širokoúhlým displejem, za kterou se u nižší výbavy SE Dynamic připlácí 42.350 korun. Cena pak samozřejmě poroste, pokud si naporučíte prémiový lak karoserie za 45.133 Kč nebo nesmírně atraktivní dvacetipalcová litá kola s dvojitými paprsky rovněž za 45.133 korun. Ale buďte klidní, u nižší výbavy SE Dynamic jsou ještě o 19.627 Kč dražší.

POŘIZOVACÍ NÁKLADYMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
Základní cena86
Standardní výbava a příplatky88
Servis86
Záruky77
Průměr7,756,75

Design, interiér


Businessman vs. puberťák

Když jsem viděl naše dvě SUV stát vedle sebe, přepadly mě pochyby, zda jde vůbec o stejný „živočišný“ druh. Mercedes-Benz GLC Coupé je v duchu své značky elegán, na rozdíl od domácích sedanů má ale trochu volnější mravy. S délkou 4,7 metru jde o pořádný kus auta, zakulacená záď a nízká příď to nicméně nedávají tak znát. Nevzbuzuje tolik kontroverze jako nabobtnalé GLE Coupé, pořád se ale jedná o jedno z nejvýraznějších SUV na našem trhu. Perfektně zapadne do městské džungle, můžete s ním ale klidně zajet k té nejlevnější benzince na konci nejzapadlejší vesnice.

Evoque Cabriolet je zase jako puberťák se skateboardem u pasu. Ne nadarmo se tomuto modelu říká „Rangie“ – ztělesňuje všechno, co dnešní mládež uznává, výrazným outfitem počínaje, „bicáky“ rýsujícími se pod volnějším tričkem konče. Je mi sedmadvacet a často jsem si pokládal otázku, jestli na tohle auto už nejsem trochu starý, nebo jestli nemám raději nechat řídit svoji stejně starou přítelkyni, která ale vypadá na osmnáct. Mít o deset let méně, chci ho, za současného stavu jsem si ale občas za volantem připadal jako exot.

Ani jedno z našich aut není jednoúčelová hračka, jde o luxusní SUV, která to na sobě dávají hodně znát. V případě Mercedesu se už v poslední době začínám trochu opakovat, protože interiéry jejich výrobků jsou si podobné jako vejce vejci, tak už to ale dneska chodí. Přístrojová deska GLC Coupé je totožná s třídou C, kterou jsem naposledy řídil někdy loni, ovládání infotainmentu sdruženým ovladačem na středovém tunelu jsem si ale oživil během chvilinky a znova se utvrdil v názoru, že by-wire volič automatické převodovky umístěný pod volantem patří k tomu nejlepšímu, co dnes můžete v luxusních autech najít. Kokpit je již tradičně vyroben z kvalitních materiálů, a komu by nestačily pouze měkčené plasty a dekory připomínající ořechové dřevo, může přihodit 14.320 korun za kůží obšitou přístrojovou desku.

DesignMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
Vnější vzhled88
Vnitřní vzhled78
Zpracování88
Ergonomie88
Konektivita99
Průměr88,2

Dávalo by smysl, aby byl interiér Mercedesu GLC shodný s třídou C i v oblasti vnitřního prostoru, v SUV jsem ale našel až o pět centimetrů více místa v loktech a dokonce i nad hlavou. Právě nízká linie střechy byla důvodem obav, že se dozadu nikdo mého vzrůstu pohodlně nevejde (měřím 190 centimetrů), pochybnosti se však nakonec ukázaly jako zbytečné. Vzadu nad hlavou mi do kontaktu se střechou chyběly dobré dva centimetry a stejný prostor zůstával i před koleny, sedáky jsou hezky tvarované, jenom by mohly mít větší sklon a lépe podepírat stehna.

Přetvoření standardního GLC na GLC Coupé se nedotklo pouze střechy, ale také koncepce zádi. Aby celek hezky vypadal, nemohl dostat víko kufru končící někde u koncovek výfuku, s čímž úzce souvisí i vysoká nákladová hrana (824 milimetrů, o 104 milimetrů vyšší než u GLC) a nízký sklon zadního okna. Výsledkem je dynamičtěji vyhlížející auto, ale také větší dřina při nakládání větších a těžších předmětů. Kufr sice má jenom o 5 litrů menší objem než u GLC (to má 505 litrů) zadní okno ale využitelnou výšku prostoru omezuje.

Po usednutí do kabrioletu jsem si chvíli připadal jako ve velkém Range Roveru. Za volant se sice neškrábete málem po žebříku, na místo naopak zaplujete velmi ladně a bez obtíží, všechno kolem je ale masivní, bytelné a neuvěřitelně velké. Volant působí jako kormidlo zaoceánské lodi, sedadla by se při troše dobré vůle neztratila ani na palubě soukromého tryskáče, a své dělá i 10,2palcový širokoúhlý dotykový displej infotainmentu s českým prostředím. Dokonce i tlačítka jsou obrovská, to abyste je mohli ovládat i v rukavicích, a velký výsuvný volič automatické převodovky už je dnes taková klasika.

Všechna ta vzdušnost a obrovitost interiéru Range Roveru Evoque okamžitě napráskala mojí původní představě o spíše symbolickém vnitřním prostoru. Vpředu si sedíte jako králové, nad hlavou je snad ještě více místa než v GLC Coupé, vzadu už to ale bohužel takové není. Už z fotek je zřejmé, jak jsou opěradla tenká, sedáky nízko ukotvené a před koleny není kdoví kolik prostoru. Ovšem záleží na tom, s jakým vozem srovnáváme. Například Mercedes má o 213 milimetrů delší rozvor a nemohu říci, že by v něm bylo o tolik více místa.

Na svou velikost je evoque naopak docela prostorný. Vzadu mi ale vadila nahoru zkosená podlaha, která mě nutila více ohýbat kotníky, a také celý akt nastupování za zadní sedlačky protahovaný pomalým elektrickým posunem řidičova sedadla. Když už jsem se pak konečně usadil, přišlo překvapení: nad hlavou mi zbývaly ještě asi tři centimetry a úplně marné to nebylo ani v loktech. Evoque je totiž homologován jako čtyřmístný, proto může šířka interiéru vzadu (1310 milimetrů) trochu mást. Nezdá se to, ale skutečně jde o auto pro čtyři dospělé cestující!

Uzavřený Range Rover Evoque je v tří- i pětidveřovém provedení docela praktické auto, které vedle čtyř dospělých uveze i spoustu zavazadel, kabriolet však na velké víkendové nákupy není. Plátěná stahovací střecha sice do prostoru pro bagáž fyzicky nezasahuje (skládá se za zadní opěradla, nikoliv pod zadní víko), zbylý objem 251 litrů nicméně trumfnou i městské hatchbacky. Má ale přepravní kapacita u kabrioletu opravdu takovou váhu? Z ryze praktického hlediska zcela jistě ano, proto také v rámci fair play evoque přišel o body za kufr a variabilitu, možnost stáhnout si v takovém autě střechu je ale stejně ta nejvíce cool věc, jakou jsem dosud zažil.

Všechno samozřejmě obstarává soustava elektromotorů a táhel, vy pouze musíte po dobu 18 sekund držet příslušné tlačítko na středovém tunelu (natahování střechy trvá o tři sekundy déle) a ve vlastním zájmu mít roztáhnutou větrnou clonu (stojí 8470 Kč), protože jinak do interiéru fouká už i v rychlostech okolo 90 km/h. Přál bych vám vidět udivené výrazy kolemjdoucích, když střechu stahujete za jízdy do rychlosti 48 km/h. I s běžným kabrioletem je to pro ostatní celkem divadlo a málokoho nechají dokonale sehrané pohyby konstrukce chladným, natož pak u svalnatého „teréňáku“!

InteriérMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
Prostornost87
Přední sedačky88
Zadní sedačky86
Kufr86
Variabilita86
Průměr86,6

Motor, jízdní vlastnosti


Diesel s devítikvaltem dvakrát jinak

Vznětové motory jsou pro testované vozy jako stvořené, však také v jejich nabídkách převládají, a my měli dokonce to štěstí, že jde o nejsilnější dostupné varianty. Zatímco Mercedes-Benz GLC může mít pod kapotou i šestiválec 350 d (190 kW, 620 N.m), odvozené kupé u nás zatím končí na osvědčené čtyřválcové „dva-jedničce“ OM651 se 150 kilowatty ve 3800 otáčkách a 500 newtonmetry v rozmezí 1600-1800 otáček (dvoulitrovou novinku OM654 má zatím jenom třída E). Není to málo, navíc motor je tak dobře odhlučněný, že o něm po zahřátí při ustálené jízdě vlastně ani nevíte. Standardem je devítistupňová automatická převodovka, jejíž řazení běžně nepostřehnete, jen si musíte zvyknout na občasné cukání v nízkých rychlostech dané rychlým zavíráním měniče (menší prokluz má blahodárný vliv na spotřebu).

Evoque je na tom co do aktuálnosti motoru lépe. V rámci změn pro letošní rok dostal zbrusu nový dvoulitrový čtyřválec Ingenium namísto dříve používané „dva-dvojky“ ze společného vývoje Fordu a PSA (díky jedinému turbodmychadlu byl bližší Fordu), což měla být podle mých vlastních dojmů získaných za volanty vozů Jaguar sázka na jistotu. Motor má výkon 132 kW a točivý moment 430 N.m v 1750 otáčkách za minutu, v Range Roveru mi ale připadal hlučnější než při nedávném tyrolském testování Jaguaru XF AWD. Klidný běh bez vibrací mu upřít nejde, už okolo dvou tisíc otáček za minutu ale začíná nabírat zvláštní „kovový“ zvuk, na který jsem si prostě nezvyknul.

I tady je už ve standardu automatická devítistupňová převodovka, do jemnosti skříně Mercedesu jí ale něco chybí a hlavně řadí, i když vlastně vůbec nemusí. Celohliníkový motor Ingenium má spodový charakter, takže se dalo očekávat, že jej automat bude v co největší míře využívat, on ale místo toho vlastně skoro pořád řadí nahoru a dolů, jako by nevěděl, pro jaký kvalt se rozhodnout. Se změnami převodů se příliš neloudá, proč ale například při jízdě rychlostí 150 km/h na rovném kousku dálnice najednou auto šoupne „osmičku“, vážně netuším.

Rozdíly mezi oběma vozy pocítíte zejména při zrychlování, a je zcela jedno, jestli se bavíme o sprintu z místa nebo pružnosti. Biturbo Mercedesu GLC se živě sbírá z nízkých otáček, okolo 2000 min-1 vás zalije přívalem tahu uvadajícího až za hranicí čtyř tisíc otáček. Šestiválec by byl v takto velkém SUV příjemnější, že bych po něm ale vysloveně prahnul, se zase říci nedá. To už ovšem neplatí v případě Range Roveru. Ten totiž s přestavbou na kabriolet přibral skoro tři metráky, jeho hmotnost atakuje dvě tuny, a s těmi má 180 vznětových koní občas dost práce. Jakmile začnete tlačit na pilu, působí napříč uložený čtyřválec utrápeně, roste mu spotřeba a výrazně lepší dynamiky se stejně nedočkáte.

Spotřeba je ostatně jeden z důvodů, pro které jsem si čtyřválec Mercedesu oblíbil více. Přes osm litrů jsem se moc často nedostal, a to ani ve městě. Odběr osciloval okolo 7,2 l/100 km, což byl zároveň i dálniční průměr (při rychlosti 130 km/h motor na devítku točí necelé dva tisíce otáček). S Range Roverem jsem naopak byl rád, když průměrná spotřeba spadla pod deset litrů, a to nemohu říci, že bych ho nějak honil. Dejte si to dohromady s pouze čtyřiapadesátilitrovou palivovou nádrží a vyjde vám, že na jedno natankování nedojedete ani z Prahy do Olomouce a zpět.

MotorMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
Zrychlení86
Pružnost86
Spotřeba udávaná87
Spotřeba v testu75
Odhlučnění motoru87
Průměr7,86,2

Pohodář vs. nervák

Na značce Mercedes-Benz oceňuji, že se nesnažila vyrobit podvozkově tuhou kopii BMW X4 a držela se vlastních hodnot. V podstatě jediný méně příjemný zvuk se ozval při zabouchnutí dveří (trochu jako by dveře nedoléhaly na těsnění), pak už to ale byla výjimečná oáza klidu a pohody. O kultivovanosti motoru už řeč byla, neméně důležitými faktory jsou však i odhlučnění a nastavení podvozku. Měli jsme k dispozici systém Dynamic Body Control s vinutými pružinami a adaptivními tlumiči (stojí 30.232 Kč), spíše než módy Sport a Sport+, ve kterých vůz ztuhne a trochu zdivočí i motor s převodovkou, jsem využíval komfortní nastavení.

Většinu nerovností budete ignorovat, karoserie se přes ně skoro až vznáší, přesto ale podvozek nepůsobí uhoupaně a v zatáčkách nepřicházejí výrazné sklony k nedotáčivosti. Auto je až překvapivě poddajné, má velmi slušnou přilnavost na přední nápravě a působí i docela hravě. Motor má síly tak akorát na to, abyste si užili svižné svezení na klikatých okreskách a nemuseli se bát nečekaného maléru, to je ale také zásluha permanentního pohonu všech kol 4Matic upřednostňující zadní nápravu (posílá na ni 55 procent hnacích sil), díky kterému se auto velmi snadno stáčí do oblouku a na výjezdu poskytuje nezdolnou trakci.

Svižná jízda bez pocitu absence výkonu je tedy možná, z řidičského hlediska to ale není moc velký zážitek. V jinak přesném řízení toho moc necítíte a spíše budete bojovat s bočním přetížením, před kterým vás plošší přední opěradla moc neubrání. Stále se navíc nemůžu zbavit dojmu, že je devět rychlostí na takový motor prostě moc – v automatickém režimu se převodovka nestydí podřazovat klidně i o tři stupně, což se neobejde bez skokové změny tahu a dynamiky, v tom manuálním se zase ve velkém počtu kvaltů snadno ztratíte. Slušně vyladěný měničový sedmikvalt, který Mercedes-Benz v kombinaci s tímto motorem dříve používal, mi v rámci značky stále připadá nepřekonaný.

Od Range Roveru jsem zhruba věděl, co očekávat. Jeho uzavřené varianty patří k nejhravějším SUV na trhu, pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex zajišťuje potřebnou trakci a na sněhu zároveň dokáže vykouzlit vybočení zádě, o jakém se vám u podobně střiženého auta ani nesnilo. S přestavbou na kabrio se toho až tak moc nezměnilo. V interiéru během jízdy občas něco vrzne, avšak nikoliv vlivem kroucení karoserie. Ta je díky výztuhám prahů, podlahy a předních sloupků pořádně tuhá, skoro až srovnatelně s uzavřenými verzemi! U testovaného kousku jsme si museli vystačit se standardními tlumiči, které jsou o poznání tužší než u GLC, neřekl bych ale, že podvozek na nerovnostech mlátí a je výrazněji cítit neodpružená hmotnost příplatkových dvacetipalcových kol.

Mercedes-Benz GLC Coupé vs. Range Rover Evoque Cabriolet - dynamické měření na letišti
ModelMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
PneumatikyMichelin Latitude Alpin 225/50 R19Continental Crosscontact 245/45 R20
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/5. RS (80-100 km/h) [s]4,7/5,66,3/8,7
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h19001700
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48,9/88,2/128,246,5/85,7/124,5
Brzdná dráha ze 100 km/h [m]47,542,3
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,111,3

Téměř dvě tuny váhy jsou v zatáčkách znát, prvotní sklony k nedotáčivosti však s ledovým klidem krotí systém vektorování točivého momentu, a kdyby vůz neměl obuty celoroční pneumatiky Continental Crosscontact, byla by situace ještě o poznání lepší. Tohle auto klame tělem – tváří se jako anabolickými steroidy nadopovaný bulldog, ve skutečnosti mu ale schází výkon a občas je akčnější než by bylo vhodné. Třeba když přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky a stabilizační systém vás nekompromisně zasekne, nebo když naplno zadupnete brzdový pedál a záď se začne až okázale vlnit. Tím ovšem nemyslím, že by evoque v zatáčkách nefungoval. Moc se nenaklání a při správně zvolené stopě hezky drží směr, není ale z těch aut, které nechávají řidiči více prostoru pro řešení krizových situací. Zkrátka, když se mu něco nelíbí, rychle přibrzdí jednotlivá kola a je po legraci.

Uvnitř „range“ je během jízdy i kvůli plátěné střeše trochu více hluku, mnohem více mi ale vadil mizerný výhled z kabiny. Kolem sebe máte ohromné množství prostoru, šikmo ven však moc nevidíte kvůli vnějším zpětným zrcátkům velikosti tenisové rakety a zadní okno mi připomínalo průzor tanku. Přesto ale není těžké s ním žít, rychle si zvyknete na ovládání, snadno se s ním parkuje, a když na to přijde, otočíte se na pětníku. Jen jednu věc je potřeba si uvědomit – nebude dne ani noci, aby na vás nespočívaly zraky zvědavých kolemjdoucích. Jste-li extrovert, budete jej milovat!

Jízdní vlastnostiMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
Ovladatelnost88
Komfort odpružení87
Odhlučnění podvozku87
Řízení88
Řazení86
Brzdy78
Průměr7,837,33

Závěr


Závěr

Na našem trhu je pouze hrstka SUV, která vzbuzují tolik pozornosti jako naše porovnávané vozy. Ještě před deseti lety bychom si něco podobného snad ani neuměli přestavit, nejedná se o však o rozmar, ale o vyplnění mezer na trhu s cílem zaujmout zcela novou skupinu zákazníků. A to se z mého pohledu daří. V úvodu jsem položil otázku, zda mohou být takové automobily ještě vůbec praktické, nebo se už jedná pouze o vítězství stylu nad praktičností. Jak to tedy je?

Hlavní rozdíly samozřejmě pramení z rozdílných koncepcí, pokud se ale nyní budeme bavit pouze o prostoru pro posádku, jsem celkem příjemně překvapen, u mercedesu dokonce na všech frontách. Range Rover Evoque je ve rovnání s GLC Coupé o něco menší, při troše dobré vůle si však sednu i dozadu a úplně obtížné není ani nastupování a vystupování. Pravda, je to trochu tělocvik, ten ale ještě nikomu neuškodil. Vůz je homologovaný pro čtyři cestující, proto může šířka interiéru vzadu trochu mást, až na nešťastně zkosenou podlahu však výraznější překážky nevidím.

Video se připravuje ...

Nejvíce rozdílů byste našli v oblasti jízdních vlastností. Pro Mercedes-Benz GLC Coupé je 150 kilowattů tak akorát dostačujících na rychlé přesuny po dálnici a občasné okreskové radosti, na prvním místě je komfort, perfektní odhlučnění a bezproblémové ovládání, řidičská radost však nepřichází, ani kdybyste se stavěli na hlavu. Na to je vůz až moc odtažitý. Čekal ale na druhou stranu někdo od dieselového SUV, že bude trhat asfalt a tahat za volant? To asi ne.

Evoque hraje na sportovnější notu, je velmi tuhý, ale ještě ne natolik, aby na nerovnostech poskakoval jako žebřiňák a posádka pociťovala výraznější nepohodlí. Jeho největším problémem je motor, respektive nedostatek výkonu, kvůli kterému občas působí dost utrápeně. Tady by šestiválec své uplatnění našel, otázkou však zůstává, jestli by ho někdo nakonec vůbec kupoval. Tenhle kabriolet je totiž jednoduše více stylovka než náčiní pro tisícikilometrové přesuny, budete s ním mnohem raději jezdit v klidu někde na riviéře, než mu stát na krku v prudkých dálničních stoupáních. Jeho existence dává smysl, jakkoliv vám to může připadat šílené.

SHRNUTÍ HODNOCENÍMercedes-Benz GLC CoupéRange Rover Evoque Cabriolet
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,756,75
DESIGN88,2
INTERIÉR86,6
MOTOR7,86,2
JÍZDNÍ VLASTNOSTI7,837,33
CELKOVÝ PRŮMĚR7,887,02

Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d 4Matic

Nejlevnější verze modelu1.294.700 Kč (GLC 250 4Matic Coupé/155 kW)
Základ s testovaným motorem1.355.200 Kč (GLC 250 d 4Matic Coupé/ 150 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.355.200 Kč (GLC 250 d 4Matic Coupé/ 150 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.662.929 Kč (GLC 250 d 4Matic Coupé/ 150 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor
  • Příjemná spotřeba paliva
  • Komfortní adaptivní podvozek
  • Spousta místa uvnitř

Minusy

  • Horší výhled vzad
  • Nekomunikatní řízení
  • Občasné cukání převodovky v nižších rychlostech

Range Rover Evoque Cabriolet 2.0 TD4

Nejlevnější verze modelu1.416.184 Kč (2.0 TD4 SE Dynamic/110 kW)
Základ s testovaným motorem1.496.044 Kč (2.0 TD4 SE Dynamic/132 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.670.526 Kč (2.0 TD4 HSE Dynamic/132 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.895.949 Kč (2.0 TD4 HSE Dynamic/132 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér vpředu
  • Tužší, ale stále pohodlný podvozek
  • Solidní vedení stopy v zatáčkách
  • Kvalitní materiály a zpracování

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Převodovka neustále řadí
  • Méně místa vzadu v podélném směru

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (39)
Model Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d 4Matic Range Rover Evoque Cabriolet 2.0 TD4
Cena základní sestavy 1 355 200 Kč 1 670 526 Kč
Cena testované sestavy 1 662 929 Kč 1 895 949 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3800 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800 430 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 5 / 5.4 6.7 / 5.1 / 5.7
Emise CO2: 143 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1400 251 / 0
Objem nádrže (l): 66 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 675 1967 / 0
Rozměr pneu: 255/50 R19 245/45 R20
Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d 4Matic
Range Rover Evoque Cabriolet 2.0 TD4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4732 4370
b) šířka (mm): 1890 1980
c) výška (mm): 1602 1609
d) rozvor (mm): 2873 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1620 1621
f) rozchod vzadu (mm): 1619 1628
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130 1040 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000 930
k) šířka vpředu (mm): 1520 1515
l) šířka vzadu (mm): 1510 1310
délka sedáku vpředu (mm): 510 530
délka sedáku vzadu (mm): 500 500
výška opěradla vpředu (mm): 620 640
výška opěradla vzadu (mm): 660 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - Machýrek
25. 11. 2016 21:53
GLC
Za me jednoznacne GLC, nadherny auto. A sestivalec uz se da objednat :yes:
Avatar - speedfred
25. 11. 2016 21:31
Re: Sranda..
...tak to vypada ako pes s kočkou piekli dort.
No ale asi nájde niekto čo má na to chuť (peniaze).
25. 11. 2016 21:02
Re: Sranda..
Hele, ja chapu koupi suv. Chapu koupi kabrioletu. Chapu koupi pomalyho, chrochtavyho dieselu. Chapu koupi auta, co zere deset litru na sto. Chapu i koupi auta za mega a pul. No ale kdyz se to vsechno spoji dohromady..
Avatar - speedfred
25. 11. 2016 20:56
Re: Sranda..
Ja som ťa pochopil o čom si písal,len ja som chcel naznačiť že kazdy máme iné chúťky.
Ja to mám na denno denné cestovanie a vzdal som sa klasického úsporného sedanu.
Avatar - _Karel_
25. 11. 2016 17:07
Re: Rozum bokom, pozerstvo vpred!
>:-[] :yes: