Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz: MHD se zdvojnásobí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Do roku 2025 se má rozsah městské hromadné dopravy globálně zdvojnásobit a zároveň dojde k vytvoření inteligentní sítě různých druhů dopravy.

Koncem listopadu se konalo Mezinárodní Sympozium Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti. K jeho nejzajímavějším bodům patřilo představení jednoho z prvních demonstračních vozidel evropského výzkumného projektu European Bus System of the Future (EBSF).

Základem je autobus Mercedes-Benz Citaro, na němž mají být ověřeny nápady týkající se nových systémů pro cestující. Při příjezdu na zastávku tak například speciální světelné prvky ukazují cestu pro pohodlný nástup tak, aby se již netvořily zácpy u dveří. V interiéru označují stropní svítidla cestujícím volná sedadla. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy. WLAN, GPS a 230 voltové zásuvky v autobusu umožňují zapojení notebooku apod.

Do konce letošního roku má být v Bremerhavenu zahájeno testování tohoto autobusu v městském provozu.

EBSF je dosud největší dopravní projekt sponzorovaný Evropskou komisí, jehož cílem je předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. To zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů, které budou ověřovány v sedmi evropských městech. Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD nese odpovědnost Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).

Růst světové populace a rostoucí urbanizace podle odhadu UITP povedou mimo jiné k celosvětovému zdvojnásobení veřejné dopravy.

Klíčová role přitom připadne autobusům, které již dnes tvoří s podílem více než 46 % páteř městské hromadné dopravy. Jsou také bezkonkurenční, pokud jde o bezpečnost, dopad na životní prostředí a udržitelnost, ekonomičnost a flexibilitu.

Německé ministerstvo životního prostředí vypočítalo pro zájezdové autobusy průměrnou spotřebu 1,4 litru nafty na osobu a 100 kilometrů, což odpovídá 31 g CO2 na osobu. Autobus je tak jasným vítězem v oblasti emisí, daleko před železnicí, osobním vozidlem a letadlem. To platí i pro městské autobusy v MHD.

K udržitelné mobilitě přispívají úsporné systémy pohonu, které jsou dnes v autobusech v sériové nabídce nebo v testování. Autobusy s dieselovou technologií BlueTec, městské autobusy s motory na zemní plyn, diesel-hybridní autobusy, stejně jako bezemisní hybridní autobusy s palivovými články.

S autobusy lze vybudovat vysoce efektivní dopravní systémy, jako například Bus Rapid Transit (BRT), přibližně s desetinovými náklady ve srovnání s dopravními systémy vázanými na kolejová vozidla. Systémy BRT se skládají z jednoho nebo více vlastních jízdních pruhů, na nichž jezdí autobusy ve vysoké frekvenci a na které je navázáno několik přípojných tratí. Přibližně stovka dopravních systémů založených na autobusech je již dnes příkladem úspěšných řešení dopravy, například v Bogotě (Kolumbie), Nantes (Francie), nebo v Istanbulu (Turecko). V plánu je nyní dalších přibližně devadesát projektů BRT po celém světě.

Ve střednědobém horizontu to znamená obrovský potenciál pro výrobce autobusů a dodavatele v celé šíři infrastruktury. Takové systémy autobusové dopravy si získávají své cestující atraktivní nabídkou, pohodlím i kvalitou a odlehčují tak přetíženým městským centrům. V Istanbulu tak využívá každodenně místní Metrobus 750 000 cestujících, kteří těží z obrovské časové úspory ve srovnání s individuální dopravou.

Také příklady z Nizozemska a Německa prezentovaly na Sympoziu Mercedes-Benz, jakých vynikajících provozních výsledků dosahují dopravní podniky moderní městské hromadné dopravy díky moderním autobusům a zvýšené kvalitě služeb.

V centru pozornosti při vývoji budoucí generace autobusů jsou komfort a přitažlivost pro cestující. To se vztahuje na použití pohodlných sedadel, klimatizace a dosažení příjemné atmosféry v interiéru. Doba vozidel zaměřených výhradně na funkčnost končí.

Stejně atraktivní je rozšíření služeb v oblasti informací, a to jak pro provozovatele, tak také pro cestující i řidiče. Díky napojení autobusů na WLAN a GPS se například turista dokáže zorientovat pomocí svého smartphonu i ve velkém městě, a to bez cizí pomoci.

Prostřednictvím systémů řízení vozového parku jsou řidič a provozovatel vždy v přímém kontaktu a mohou si bez problémů vyměňovat a vyvolávat informace.

Pokud se zabýváme městskou hromadnou dopravou budoucnosti, nelze zapomínat na interakci se zákazníky, mladými cestujícími i se starší generací. Sympozium Mercedes-Benz k tomuto tématu přináší nové nápady.

Odborníci vycházejí z toho, že mobilní telefony stále více působí jako vyhledávače tras a zároveň slouží jako jízdenka. Automaty tak namísto toho nabídnou více zábavy. Cestující se identifikuje prostřednictvím mobilního telefonu a následně bude přivítán. Objeví se informace o jeho předplatném i personalizované menu. Systém zobrazí jeho poslední cílové stanice a důležité zastávky. To by často jako výběr mohlo stačit, protože většina lidí jen zřídka mění cíl své cesty.

Po provedení výběru cíle se vytvoří plán sítě a nabídne se několik tras, které k němu směřují. Ke každému spojení si může zákazník prohlédnout další podrobnosti i stanice, na kterých může přestoupit z autobusu na Car2go nebo si pronajmout kolo. Poté, co si vybral svou trasu, může informovat o své cestě své přátele prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo podobných služeb a sítí. Informace o jízdě a jízdenka se převedou na jeho mobilní telefon a cesta může začít.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Norge
8. 12. 2010 02:03
Integrovana doprava
..urcite velke ANO :yes:
Iny sposob prepravy osob v mestach do buducnosti vlastne ani nepozname, ..takze metro a bus - viac zelene do miest, viac pohybu pre ludi, viac lacnejsich taxi, menej casu straveneho v autach cakanim v kolonach, atd.
Lepsiu kvalitu zivota, pls. .. :-! :yes: