Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot posouvá kontroverzi: Z volantu dělá herní ovladač

Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
11 Fotogalerie
Jan Faltýsek
Diskuze (3)

Už současné volanty vozů Peugeot jsou menší a nekruhové. Teď ale značka posouvá hranice ještě dál. Prosazuje volant Hypersquare, ostrý a netradiční prvek, který má fungovat nejen jako volant, ale i jako herní ovladač.

Volant s kvádrovým tvarem už Peugeot ohlásil dříve – v konceptech Inception (2023) a veřejných ukázkách na veletrzích, kdy představil svou vizi ovládání pomocí hranatého ovladače Teď ale automobilka odhaluje nový milník: koncept Polygon, ve kterém už volant nazvaný Hypersquare dostává konkrétní podobu a prý se blíží možné reálné produkci.

Volant jako gamepad

Vše je postavené na technologii steer-by-wire – volant už není mechanicky spojený s koly, vše probíhá elektronicky. Díky tomu si Peugeot mohl dovolit tvary a funkce, které by byly u klasického volantu nemyslitelné. Hypersquare nabízí dotykové plochy, gesta a ovládací prvky připomínající spíš herní ovladač než tradiční volant.

Video placeholder
Volant Peugeotu • Zdroj: Peugeot

Poprvé se v reálné podobě ukáže v konceptu Polygon chystaném na rok 2025. Ten má fungovat jako výkladní skříň novinek, které se později dostanou do sériových aut – Peugeot mluví už o roce 2026. Interiér doplní 21palcový plovoucí displej, který ještě víc zvýrazní futuristický charakter celého kokpitu. Inspirací zůstává zmíněný Inception, který se ukázal v roce 2023 na veletrhu CES a o rok později na VivaTech 2024, kde měl Hypersquare svou premiéru.

Něco jiného než Tesla

Tesla u svých modelů S a X dávno zavedla hranatý volant typu „yoke“, který působil futuristicky, ale zůstal mechanicky propojený s koly. Peugeot s konceptem Hypersquare míří dál. Tesly volant jel spíše designovým experimentem – kromě netradičního tvaru sice nabídl i možnost ovládání minihier během nabíjení, při samotné jízdě však fungoval jako klasické řízení s fyzickým převodem.

Hypersquare naproti tomu využívá onu technologii steer-by-wire, tedy plně elektronické řízení bez mechanické vazby. Díky tomu může měnit citlivost, rozsah i odezvu podle situace a nabídnout zcela nový způsob ovládání.

Peugeot však bude muset dokázat, že Hypersquare není jen efektní experiment, ale plnohodnotný a bezpečný ovládací prvek. Pokud se prosadí, mohl by změnit způsob, jak řidiči vnímají volant – nejen jako nástroj k zatáčení, ale jako centrální rozhraní mezi člověkem a autem. Pokud ne, zůstane jen jako odvážný pokus, který automobilka prostě jen zkusila navrhnout.

Anketa
Jaký tvar volantu preferujete?
Prostě kulatý
Hranatější či oválný

Zdroje: TechRadar, Stellantis Media, Peugeot Magazine, Autocar, Formacar, Wikipedia

Vstoupit do diskuze (3)