Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG GT3: Gullwing se příští rok vrátí na závodní tratě

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Mercedes-Benz představil v mexické Pueble závodní vůz SLS GT3. Gullwing se tak vrací na závodní okruhy.

Produkční Mercedes-Benz SLS AMG bude uveden 27. března 2010 na trh. V souvislosti s tím představuje německá automobilka Daimler, respektive její divize AMG i jeho závodní verzi, postavenou dle řádů FIA pro kategorii GT3.

Místo premiéry nebylo vybráno náhodou. Nejenže se v Pueble nachází okruh, na kterém se například jezdilo MS cestovních vozů, Mexiko bylo také svědkem sportovních úspěchů Mercedesu. V roce 1952 vyhráli Karl Kling a Hans Klenk přetěžké klání Carrera Panamericana s modelem 300 SL série W194, stejný vůz dojel na druhém místě. Autentický vítězný 300 SL se spolu se sériovým SLS AMG vydávají také na cestu po původní trase závodu.

Ale zpět k popisovanému automobilu. Je čistě zákaznickým vozem stále populárnější třídy GT3 pro sprinty i závody na delší vzdálenosti, tovární tým ve sportovních vozech tedy nebude obnoven. Automobil vznikl ve spolupráci AMG a firmy HWA AG. Ta v současnosti řídí stáj v německém mistrovství cestovních vozů DTM, z minulosti ji zdobí devět jezdeckých titulů v tomto šampionátu (včetně série ITC, která měla jepičí život) a další dva ze seriálu FIA GT.

Aerodynamické modifikace jsou u novinky patrny na první pohled. Jiný je přední nárazník, kapota motoru disponuje velkým chladicím otvorem, všechny blatníky jsou širší. Také boční otvory pro přívod vzduchu narostly. Podvozek je zcela zakryt, zádi pak dominuje mohutné nastavitelné křídlo, které zaručuje maximální možný přítlak. V C-sloupcích se nacházejí plnicí hrdla palivové nádrže.

Největší výkon i hmotnost budou určovat řády FIA, automobilka tyto údaje tedy nezveřejnila. Pod kapotou pochopitelně zůstává motor V8 objemu 6,2 litru. Šestistupňová závodní převodovka je uložena u zadní nápravy, agregát a převodovka jsou spojeny trubicí, ve které se otáčí klikový hřídel z karbonu, stejně jako u sériové verze. Řazení je pádly pod volantem, vůz je vybaven i uzávěrkou diferenciálu.

Kola jsou umístěna na dvojitých lichoběžníkových závěsech z hliníku. Pružiny a tlumiče pérování, světlá výška i stabilizátory jsou individuálně nastavitelné dle typu trati. Byla upravena charakteristika posilovače hřebenového řízení, aby byla zajištěna lepší ovladatelnost v extrémních případech. Kola AMG mají centrální matice, závodní brzdový systém disponuje ABS.

V interiéru najdeme předepsanou bezpečnostní klec, která zajišťuje nejen bezpečnost pilota, ale zároveň slouží jako další výztuha hliníkové karoserie. Jediné sedadlo je vybaveno šestibodovými bezpečnostními pásy a systémem ochrany hlavy a krku HANS, který známe například z F1. Přístrojovému panelu dominuje centrální displej, který ukazuje důležité informace (rychlost, otáčky motoru, teploty provozních kapalin, aktuálně zařazenou rychlost a také časy na jedno kolo).

Dodatečné ovládací prvky jsou umístěny na středové konzole. Kromě startování agregátu jsou to například kontrola trakce, zpátečka, či aktivace integrovaného hasicího přístroje, dojde-li k nejhoršímu.

Prodej závodních SLS AMG GT3 začne na podzim letošního roku, sezonu 2010 tedy nestihnou. Neskončil totiž ještě homologační proces. Pokud vše dopadne dobře, budou nové gullwingy připraveny pro příští rok.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Pekelná Micinka
25. 3. 2010 11:22
Proč ne GT2?
Takže se soubojů s Jaguarem nedočkáme. ;-\