Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Paříži 2008

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Letošní Paříž byla místem, na kterém dal Mercedes odpověď bruselským úředníkům na to, jak hodlá v blízké budoucnosti snižovat spotřebu svých tradičně velkých korábů silnic. Na své si přitom příjdou milovníci benzinu i nafty.

Velkou hvězdou na stánku byl koncept Fascination, který je předskokanem nové třídy E.

Concept FASCINATION

Hvězdou stánku automobilky Mercedes-Benz se stala studie, která předznamenává příchod nové třídy E.

Pro prezentaci nových tvarů zvolili designéři karoserii typu shooting brake, která kombinuje styl dvoudveřového kupé s praktičností vozu kombi. Především přední část s novým designem světlometů vybavených světelnými diodami má mít blízko k tvarům nových sériových modelů.

V interiéru konceptu je místo pro čtyři cestující, kteří budou mít k dispozici čtyři samostatná sedadla. V zavazadlovém prostoru je ve velkém využito dřevěné obložení v kombinaci s leštěným hliníkem. Podlaha zavazadlového prostoru má mít rozlohu téměř jeden metr čtvereční.

Pod kapotou konceptu je uložen nový vznětový čtyřválec s technikou BlueTEC a AdBlue, který z objemu 2,2 litru produkuje díky dvoustupňovému přeplňování výkon 150 kW (204 k).

C 250 CDI BlueEFFICIENCY

Prvním působištěm nového silného čtyřválce je model C 250 CDI BlueEFFICIENCY. Mercedes-Benz jej uvede zvláštní zaváděcí sérií Prime Edition se zvýhodněnou výbavou čítající 5000 vozů.

Provedení BlueEFFICIENCY má standardně několik opatření, které přímo ovlivňují jízdní odpory nebo provozní podmínky motoru. Celá podlaha je tak například zakrytovaná, zrcátka mají speciálně tvarované kryty s nižším aerodynamickým odporem, pneumatiky mají o 10 % nižší valivý odpor a posilovač řízení je vybaven managementem, který uzavíráním ventilu dále snižuje ztráty. O vhodném okamžiku přeřazení šestistupňové ručně řazené převodovky informuje nový ukazatel na přístrojovém štítu.

Za 40.638 Euro (cca 1 milion Kč) dostanete v Německu model, vycházející z výbavy Avantgarde. Automobil je standardně dodáván s koly z lehkých slitin a pneumatikami 205/55 R16, ale kdo je ochoten slevit z extrémně nízké spotřeby, dostane bez příplatku větší rozměr. V nabídce jsou čtyři metalické barvy: černá obsidian, stříbrné palladium a iridium a exkluzivní diamantová bílá.

Nový motor využívá vstřikování systému common railu čtvrté generace, který pracuje s maximálním tlakem zvýšeným na 200 MPa, což je nárůst o 40 MPa oproti stávajícímu provedení. Nejsilnější verze dokáže generovat výkon 150 kW a točivý moment 500 Nm, což je nárůst o 25 kW a 100 Nm oproti dosud nejsilnější čtyřválcové verzi s označením 220 CDI. Zlepšení parametrů motoru má na svědomí také větší maximální tlak ve válcích (až 20 MPa). Byl dále snížen kompresní poměr a to z 17,5:1 na 16,2:1, tvar spalovací komory byl optimalizován pro novou techniku. Oproti předchozí generaci nabídne ta současná nejen větší výkon, ale také čistší výfukové zplodiny a menší spotřebu. Konkrétně: zrychlení 0-100 km/h z 7,0 s, kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km, nejvyšší rychlost 250 km/h.

S 400 BlueHYBRID

Mercedes-Benz příští rok začne prodávat model S 400 BlueHybrid, který má kombinovanou spotřebu 7,9 l/100 km. Hybridní verze tak bude nejúspornějším autem ve své třídě, jejím základem je benzinový šestiválec S 350.

Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid bude mít pod kapotou vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru z modelu S 350. V hybridní verzi bude mít nejvyšší výkon 205 kW a doplní ho 15kW elektromotor. Celkový výkon hybridního ústrojí tak je 220 kW, maximum točivého momentu 385 Nm. O přenos síly na zadní kola se stará upravená automatická převodovka 7G-Tronic se sedmi převodovými stupni.

Elektromotor je kompaktní třífázový kotoučového typu, současně slouží jako startér a generátor pro rekuperaci energie při brzdění. Díky nejvyššímu točivému momentu 160 Nm přispívá k nižší spotřebě, stejně tak ale může sloužit jako přídavný zdroj momentu pro dynamickou jízdu. Benzinový motor je vybaven funkcí stop-start, takže rozjezd – na spotřebu nejnáročnější fázi provozu spalovacího motoru – obstarává výhradně elektromotor.

Elektrická energie je uložená ve speciálních lithiových bateriích vyvinutých přímo pro použití v hybridním autu. S 400 BlueHybrid bude první sériovou aplikací těchto baterií. Jejich konstrukce je díky vyšší energetické hustotě tak kompaktní, že na rozdíl od použití NiMH baterií není velikost interiéru ani zavazadlového prostoru jejich instalací dotčena. Navíc jsou baterie napojené na 12V okruh elektroinstalace, takže mohou napájet například osvětlení nebo komfortní prvky s elektrickým ovládáním.

Samotný spalovací motor byl výrazně upraven. Variabilní ovládání ventilů funguje podle Atkinsonova principu, kdy expanze trvá déle než komprese. V praxi je toho dosaženo delším otevřením sacího ventilu při přechodu z fáze sání do komprese. Motor tak má lepší tepelnou účinnost a tedy i nižší spotřebu a lepší složení emisí. Dále je zde nová hlava a upravené písty a vačky. Výsledkem všech změn je vedle nižší spotřeby také nárůst výkonu o 5 kW.

S 400 BlueHybrid zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,2 s a maximální rychlost bude omezena na 250 km/h. Ve srovnání s výchozím S 350 je kombinovaná spotřeba o 2,2 l/100 km nižší a emise CO2 klesly o 21 %. Hybridní pohon přitom zvyšuje pohotovostní hmotnost jen o 75 kg.

Prodej S 400 BlueHybrid bude v západní Evropě zahájen v červnu 2009, v Číně v srpnu a v USA v září téhož roku. Tento model bude prvním hybridem Mercedesu a další budou následovat. Hybridní ústrojí je modulární konstrukce a bude ho možné zkombinovat s různými motory v různých modelech, včetně „čistých“ dieselu BlueTec.

S 320 CDI BlueEFFICIENCY

Než bude zahájen prodej hybridního Mercedesu S 400 BlueHybrid, dojde k obměně mezi dieselovými motorizacemi. Verzi S 320 CDI nahradí upravená varianta BlueEfficiency, která je téměř o 10 % úspornější.

Naftová třída S podstoupí některé úpravy známé i z dalších Mercedesů řady BlueEfficiency, jiné jsou novinkou. Standardem budou 17palcová kola z lehké slitiny, která obouvají pneumatiky se sníženým valivým odporem. Hydraulické čerpadlo posilovače řízení je navrženo tak, aby bylo v chodu, jen když řidič zatáčí. Pokud jede auto dlouho rovně (například na dálnici), posilovač není potřeba a odpojením čerpadla se tak dosáhne výrazné úspory paliva.

Automatická převodovka 7G-Tronic se při zastavení odpojuje. To znamená, že hydrodynamický měnič zasahuje při zastavení stejně jako spojka u manuální převodovky. Zmizí tak pro automaty typický jev, kdy se volnoběžné otáčky motoru přenáší na kola, při stání se otáčky z motoru nepřenáší do převodovky. Také tato úprava přispívá ke snížení spotřeby, navíc jsou potlačené vibrace a hluk motoru, když auto stojí.

Motor z S 320 CDI zůstane beze změny. Z obejmu 3 litry dává 176 kW při 3600 ot./min a maximum točivého momentu je 540 Nm při 1600-2400 ot./min. Kombinovaná spotřeba S 320 CDI BlueEfficiency je 7,6 l/100 km, což znamená úsporu 0,7 l. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,8 s, nejvyšší rychlost je 250 km/h.

Prodej verze BlueEfficiency bude zahájen na konci tohoto roku. Cena zůstává nezměněna, pro Německo to znamená 70.864 Euro (zhruba 1,750 milionu Kč) včetně daní, prodloužená verze je o necelých 8 tisíc Euro (asi 200 tisíc Kč) dražší. Zvenku bude nový model snadno rozlišitelný podle loga BlueEfficiency na předních blatnících.

S 600 Pullman Guard

Mercedes-Benz se věnuje stavbě limuzín, odolných proti ručním palným zbraním, již rovných osm desetiletí. Ke kulatému výročí představil limuzínu Pullman Guard na bázi třídy S.

Klientela, pro kterou jsou tyto vozy určeny, je celkem zřejmá. Státníci, členové královských rodin, úspěšní podnikatelé, ti všichni se obávají při jízdě automobilem o svůj život, který by mohl vzít za své cizím přičiněním. Potřebují se tedy chránit způsobem, který odpovídá jejich postavení a stavu bankovních účtů.

Novinka Pullman Guard je postavena na prodlouženém podvozku modelu S600. Rozvor je delší o 1150 mm, celková délka tak narostla na 6356 mm. I označení Pullman má u těchto limuzín, které stuttgartská automobilka vyrábí ve vlastní režii, dlouhou tradici, ale pochází z jiného oboru dopravy – železnice. Pullmanovy vagony vynikaly prvotřídním luxusem.

Ale zpět k vozu s trojcípou hvězdou - pod kapotou se nachází vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru, dopovaný dvěma turbodmychadly, který poskytuje největší výkon 380 kW (517 k) a mohutný točivý moment 830 Nm. Parametry pohonné jednotky bez problémů stačí i na vůz, který proti standardnímu esku razantně přibral. Automobil odolá projektilům ze standardních vojenských rychlopalných zbraní a střepinám z granátů a dalších výbušnin, jeho posádka tak může vzdorovat i teroristickým útokům. Další prvky výbavy představují speciální palivová nádrž, hasicí systém a nutností jsou pneumatiky typu run-flat, na kterých lze pokračovat v jízdě i po jejich prostřelení.

Bezpečnostní systém, který se skládá z ochranných prvků dveří, zadní části, boků a střechy a speciálně zesílených skel, je plně integrován. Montuje se tedy do těchto vozů již při výrobě, nejedná se o dodatečnou přestavbu, jako u specializovaných firem. Je vyvinut dle specifikací balistické třídy B6/B7, tedy nejvyšší ochrany. Kromě toho nabízí stuttgartská automobilka i nižší stupeň ochrany dle třídy B4, kdy vůz odolá střelám z revolverů větších ráží.

Mercedes-Benz ovšem nenabízí program Guard jen pro třídu S, ale i pro menší řadu E a terénního klasika, třídu G. Zajímavá je i ta skutečnost, že majitelé pancéřovaných Mercedesů můžou využít služeb běžného značkového servisu.

SLR McLaren Roadster 722 S

Bez střechy jsou řidičské zážitky o poznání intenzivnější. A když navíc sedíte v jednom z nejlepších supersportů dneška, ve voze Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S, platí to dvojnásob. Tuto příležitost bude ovšem mít pouze relativně malý okruh zájemců, produkce této speciální verze modelu SLR McLaren Roadster je omezena na 150 kusů.

Už základní výkon modelu SLR McLaren Roadster bere dech, protože pohonnou jednotkou je (jako u verze s pevnou střechou) motor AMG V8 s kompresorem, který produkuje 460 kW při 6500 ot./min a maximální točivý moment 780 Nm, který je k dispozici od 3250 po 5000 ot./min. Jenomže speciální edice jde ještě o krok dál! Ke kolům tak nyní míří 478 kW a 820 Nm točivého momentu. To je již velmi obtížně představitelná porce síly, takže raději nechme mluvit čísla: SLR McLaren Roadster 722 S dokáže katapultovat svou dvoučlennou posádku z klidu na 100 km/h za 3,7 s, na 200 km/h za 10,6 s a upalovat s nimi nejvyšší rychlostí 335 km/h.

V interiéru bude oněch 300 šťastlivců (dva v každém voze…) hýčkáno pouze těmi nejkvalitnějšími materiály. V základní výbavě jsou v podstatě stejné prvky jako v modelu SLR McLaren Roadster, tedy například polokožené skořepinové sedačky, které je možno každému zákazníkovi změnou vycpávek přizpůsobit na míru, dvouzónovou klimatizaci, prémiové audio od společnosti BOSE, multifunkční volant s pádly pro řazení nebo navigační systém s integrovaným rádiem a přehrávačem CD. Navíc bude po interiéru „rozeseto“ množství červeným nápisem „722 S“ signovaných prvků, červené jsou také bezpečnostní pásy.

Oproti klasickému SLR Roadsteru se může model 722 S pochlubit lepší aerodynamikou či o něco sportovnějším podvozkem. Stále i zde ovšem platí, že se jedná o „praktický“ supersport s možností každodenního využívání. V prodeji se tato vrcholná verze modelu SLR objeví prvního ledna příštího roku.

Název modelu, SLR McLaren Roadster 722 S, odkazuje na slavné vítězství pilota Stirlinga Mosse a jeho spolujezdce Dennise Jenkinsona v závodě Mille-Miglia roku 1955. Tehdy tato posádka dosáhla vítězství ve voze Mercedes-Benz 300 SLR se startovním číslem 722.


Ondřej Láník
Diskuze (2)